Gå til innhold

"Fest": Hva feirer du, egentlig?

Simbyxor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fest/festivitas
Etymologi av latin

Festivitas, festlig stemning

(Store Norske Leksikon)

Så.. fest er å skape en festlig stemning for no reason. :)

Anonymkode: 2bbcd...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Simbyxor skrev:

Hva gjør du da, stresser? 

Nei. Jeg har det gøy og danser, musikk osv. Det er ikke stress, men jeg blir jo sliten etter en slik kveld. Det blir jeg når jeg chiller med venner. Forstår du forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MilleMolle skrev:

Nei. Jeg har det gøy og danser, musikk osv. Det er ikke stress, men jeg blir jo sliten etter en slik kveld. Det blir jeg når jeg chiller med venner. Forstår du forskjellen? 

Forskjellen på å bli sliten når du chiller med venner og når du danser med uvenner? 

Endret av Simbyxor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Simbyxor skrev:

Nei, det er å "henge med venner". 

Nei, å henge med venner er noe helt annet. Til fest pynter man seg litt stort sett. Henge med venner foregår i daffeklær uten sminke liggende på en sofa. Fest foregår med ordentlige klær, i det minste litt mascara og sittende/stående/dansende. 

Det er fortsatt du som har misforstått og tror at fest = feiring. Det er to forskjellige ting :) 

Anonymkode: af8c9...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et samlebegrep om at det vil samles en del mennesker som vil drikke alkohol og ha det festlig sammen, vanligvis, slik at folk skjønner hva som vil foregå og at det ikke er syforening med strikkepinner og garn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Simbyxor skrev:

Forskjellen på å bli sliten når du chiller med venner og når du danser med uvenner? 

Om du leser ALT jeg skrev så er fest for meg en sammenkomst med venner, bekjente og fremmede. Jeg har aldri nevnt ordet uvenner. Når jeg chiller er det med ett fåtall gode venner (uten høy musikk, danse osv). Det er forskjell på å være sosial med noen du er trygg på og helt fremmede.

Du gjør deg selv vannskelig bare for å være det. Leser du igjennom det jeg har skrevet (alle innlegg i denne tråden) så får du svar på spørsmålet ditt :) gidder ikke diskutere med kvervulanter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest er Harry. Det er for 50-60 år gamle hurragutter i tresko som arrangerer fest bare for å drekka mest mulig øl og brennevin og høre på køntri og danseband og skråle og kauke mer og mer jo fullere de blir. 

Anonymkode: 15e25...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar på fest fordi jeg synes det kan være gøy en gang i blant. Trenger vel ikke å ha noe å feire fordi man har fest. Noen har fest for å samle venner.

Anonymkode: c04be...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger da ikke ha noen grunn til å feire noe for å gå på fest vel! Det er veldig sosialt, man møter folk man ikke har sett på lenge, danser og har det rett og slett dritmoro. 

Anonymkode: dab5c...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fest er Harry. Det er for 50-60 år gamle hurragutter i tresko som arrangerer fest bare for å drekka mest mulig øl og brennevin og høre på køntri og danseband og skråle og kauke mer og mer jo fullere de blir. 

Anonymkode: 15e25...2ec

Jeg er kvinne i 20 åra som aldri har satt beina mine i tresko, men om jeg er harry likevel kunne jeg ikke brydd meg mindre. Slå deg litt løs kjære deg, og ikke vær en sånn sur oslokjerring som du later til å være. 

Anonymkode: dab5c...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Simbyxor skrev:

Bursdagsfest. Check.
Bryllupsfest. Check.

Det er forskjellige typer "fester", og da kalles de gjerne for !%)#-fest. Eller fyll inn det som passer. Halloweenparty (party er det engelske ordet for fest, bare sånn for ordens skyld). Juletrefest. Jada.

Men la oss glemme de festene. Jeg snakker om fest. Ja, bare fest, uten noe mer, eller mindre. Jeg har sjøl vært på fest, opptil flere faktisk. 

Men hva er en fest? "Vil du være med på fest?". "Jeg skal på fest". "Typen var utro på fest". De festene der venner samles og fester. 

HVA I HULESTE FEIRER DE!? Abortloven? Høyreregjeringen? Homoparader? At bikkja til verten vant agilitykonkurransen dagen før? At man er ungdom? At man har rike foreldre? At man liker øl? At man liker vin? At man klarer å gå? 

Altså, hva er en fest, egentlig? Hva feirer man? Tafatthet? Mangel på hobbyer, så helgene må brukes på alkoholkonsumering og mindre intelligente samtaler? 

Herlig tema. 

Takk for at du tok det opp @Simbyxor.

Når jeg er på fest med mine venner så feirer vi Det gode vennskap.

Anonymkode: c69b0...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fest er ikke det samme som en feiring... Om du slår opp i ordboken ser du at en fest kan være alt fra "sammenkomst" til religiøs høytid. 

Så det å samle mennesker til en sammenkomst, med den hensikt at man skal prate sammen, og ha det kjekt, er en fest. Helt uten at man feirer noe som helst. 

Man kan kalle inn til fest for å feire noe, men man kan også invitere til fest UTEN å feire noe. 

Anonymkode: f8c73...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Simbyxor skrev:

Altså, hva er en fest, egentlig? Hva feirer man? Tafatthet? Mangel på hobbyer, så helgene må brukes på alkoholkonsumering og mindre intelligente samtaler? 

Trenger ingen unnskyldning for å ta en fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man feirer vennskapet og livet. En fest er en samling av mennesker for lystig lag og helst alkohol og musikk innblandet.

Anonymkode: 600d5...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Lystig lag er kanskje et bedre begrep?

Hahah tror jeg skal begynne å kalle det et lystig lag framover!:nori:

Anonymkode: 94586...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...