Gå til innhold

Hva er korrekt måte å vaske teflonpanner på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alle" sier at man ikke skal bruke såpe i teflonpanner fordi det angivelig ødelegger belegget. Så hvordan skal jeg vaske dem? Med bare varmt vann?

Vil billige stekepanner fra IKEA bli ødelagt etter noen år selv om man er forsiktige med dem og behanlder dem riktig?

Må ma kaste en moderne stekepanne som har fått en ripe i seg slik at man kan se aliminiumet?

Anonymkode: 967b4...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal jo tåle oppvaskmaskin så da tåler de også zalo og kost. Jeg bytter de ut med jevne mellomrom, en panne varer aldri lengre enn 1-2 år.  Har hatt både dyrt og billig, spiller ingen rolle. Når egg setter seg fast er de ferdige. 

• Liker 1
Skrevet

Om noen klarer å få en IKEA teflonpanne til å vare i over ett år uten å være skadelig ripete/slitt vil jeg vite hemmeligheten :opplyser: 

Jeg synes selv teflonfrie panner med annet belegg er vanskelige å få til å vare, slik som f.eks Jamie Oliver sine. Jeg har vasket de med kun vann som man skal ifølge bruksanvisningen, likevel varer de bare litt lenger enn IKEA sine.

(Ja teflon kan vaskes med såpe, men ikke jern elller det belegget på J.O. stekepannene) 

Skrevet

Bruker kun jernstekepanner, teflon tør jeg ikke fordi det kan være giftig. Dessuten har man en god jernstekepanne hele livet.

Anonymkode: d6506...74f

Skrevet

Vasker våre med zalo vi. Både de fra ikea og tefal-pannen. Ingen har riper selv om de er 2-3 år gammel. Men akkurat det vil jeg tro har mer med hva man bruker av redskaper fremfor hva man vasker med. 

Anonymkode: db3a5...8a9

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vasker våre med zalo vi. Både de fra ikea og tefal-pannen. Ingen har riper selv om de er 2-3 år gammel. Men akkurat det vil jeg tro har mer med hva man bruker av redskaper fremfor hva man vasker med. 

Anonymkode: db3a5...8a9

Jeg bruker bare plast eller tre i mine.

Skrevet
1 time siden, Mystix skrev:

De skal jo tåle oppvaskmaskin så da tåler de også zalo og kost. Jeg bytter de ut med jevne mellomrom, en panne varer aldri lengre enn 1-2 år.  Har hatt både dyrt og billig, spiller ingen rolle. Når egg setter seg fast er de ferdige. 

Jeg har hatt en IKEA stekepanne og en teflonbelagt kasserolle. Kjøpte begge for 3 år siden, og bruker dem nesten hver dag. Har vasket dem med zalo etter hver bruk. 

Stekepanna har så vidt begynt å svi ting fast. Å steke egg eller pannekaker krever mye fett hvis det skal være mulig. Den har imidlertid vært helt fin frem til nå. Kasserolle  har vært plettfri, og teflonbelegget har holdt bra. Har så godt som aldri brent noe fast i den, frem til i dag. Gjorde kardinalfeilen å stikke en håndmixer nedi kaserollen da jeg skulle lage suppe om dagen. Trodde det ville gå bra så lenge jeg ikke skrapte bortover bunnen. Akk, så feil kan man ta. Det har blitt en dyp ripe tvers gjennom teflonet og inn til aliminiumet. Fine kasserollen; helt ødelagt. IKEA har sluttet å selge begge modellene.

Så nå er begge to klare til utskiftning, og jeg ønsker å behandle mine nye stekepanner bedre. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker kun jernstekepanner, teflon tør jeg ikke fordi det kan være giftig. Dessuten har man en god jernstekepanne hele livet.

De giftige stoffene ble forbudt etter noen EU-regler for noen år siden. Nye teflonpanner er helt trygge. Man kan ete hele flak av teflon uten å ta skade av det. 

Skrevet

De skal ikke vaskes i oppvaskmaskin og helst ikke med zalo heller.

Riktig måte er å tørke ut fettet med tørkepapir i pannen etter den har blitt lunken, men før fettet stivner naturligvis.

Også skylle med vann og tørke med tørkepapir igjen.

Skrevet
20 minutes ago, AnonymBruker said:

De giftige stoffene ble forbudt etter noen EU-regler for noen år siden. Nye teflonpanner er helt trygge. Man kan ete hele flak av teflon uten å ta skade av det. 

Haha, rene helsekosten altså! Bra at de har fått dem ut, men jeg syns likevel jernpanne er tryggere (og billigere i lengden). Stoler ikke heelt på at det er totalt giftfritt.

Skrevet

Teflonpanner kan vaskes med såpe, det er jernpanner en skal være forsiktig med. Selv om en skal kunne vaske de og med såpe hvis de er riktig behandlet. 

Anonymkode: 5f601...7fc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teflonpanner kan vaskes med såpe, det er jernpanner en skal være forsiktig med. Selv om en skal kunne vaske de og med såpe hvis de er riktig behandlet. 

Forsiktig da for øvrig, ikke legge jernpannen i bløt i vasken i en evighet og skrubbe i vei :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...