AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #1 Skrevet 4. september 2017 Bor i kollektiv og deler kjøkken med 7 andre. Klarer liksom ikke å slappe av og kose meg når jeg lager mat, men prøver å bare bli ferdig raskest mulig. Synes det er veldig kjipt siden jeg er glad i å lage mat og liker å prøve ut nye retter, men tør ikke helt når jeg deler kjøkken med så mange andre. Hvor lang tid tok det før dere følte dere komfortabel med felleskjøkken? Er det bare jeg som føler det slik? Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Jeg har følt det slik og det ble aldri bedre for min del dessverre. Jeg flyttet heldigvis til et annet sted etter en liten stund men husker tilbake på hvor ubehagelig det var. Men har du prøvd å bli kjent med noen av de du bor med? Kanskje det kan hjelpe deg litt. Anonymkode: 400be...b1f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Når man er så mange om et kjøkken (og antar da at dere deler på én komfyr, steikeovn og vask), så er det en positiv ting at man prøver å være så rask som mulig. Om du opptar komfyren/steikeovnen/vasken og har masse greier utover kjøkkenet så det blir vanskelig for de andre å lage mat, blir du fort upopulær om du bruker lang tid og det gjentar seg ofte. Om du skal eksperimentere og bruke lang tid, så ville jeg avtalt med de andre om det er greit først, kanskje spurt om de ville være med? Anonymkode: a45d3...8f0 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man er så mange om et kjøkken (og antar da at dere deler på én komfyr, steikeovn og vask), så er det en positiv ting at man prøver å være så rask som mulig. Om du opptar komfyren/steikeovnen/vasken og har masse greier utover kjøkkenet så det blir vanskelig for de andre å lage mat, blir du fort upopulær om du bruker lang tid og det gjentar seg ofte. Om du skal eksperimentere og bruke lang tid, så ville jeg avtalt med de andre om det er greit først, kanskje spurt om de ville være med? Anonymkode: a45d3...8f0 Jeg skal ikke eksprimentere. Jeg vil bare at jeg ikke skal måtte la være å lage det jeg vil fordi jeg føler at jeg må bruke minst mulig tid. Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Hva er det du vil lage, da? Anonymkode: 350a3...813
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er det du vil lage, da? Anonymkode: 350a3...813 Vanlig mat, feks hjemmelaga kjøttkaker, gryterett, hjemmelaga pizza, osv Nå blir det bare til at jeg lager ting som tar kortest mulig tid, som ferdigretter som bare skal varmes, frossenpizza eller pastasalat. Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 Du har ikke mulighet til å flytte da? Anonymkode: dd070...41e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har ikke mulighet til å flytte da? Anonymkode: dd070...41e Nei, har ikke det. Håper vel at det skal gå seg til etterhvert, hvis ikke må jeg vel bare leve med det. Det er 5 år, også er jeg ferdig og da kan jeg vel lage så mye mat jeg vil, hehe. Men håper at jeg skal bli litt mer komfortabel når jeg føler meg litt mer hjemme her og blir bedre kjent med folk. Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #9 Skrevet 5. september 2017 Ble selv aldri vandt til det. Så søkte over til privat studentbolig. Ble for plagsomt med alt rotet og møkka overalt. Kjeler med voksende mugg, møkkete kjøleskap, benker som aldri ble vasket. Måtte bruke 20 minutter på å vaske opp før jeg kunne lage et måltid. Du får prøve å bare ta plassen. Når andre kommer for å lage middag kan dere "dele" kjøkkenet slik at du tar den benkeplassen, mens den andre tar resten. Som regel går det helt fint. Anonymkode: 961d5...144
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke eksprimentere. Jeg vil bare at jeg ikke skal måtte la være å lage det jeg vil fordi jeg føler at jeg må bruke minst mulig tid. Anonymkode: 99595...b2d Men om dere er mange som deler, så MÅ du jo bruke minst mulig tid... Eller ihvertfall ikke urimelig MYE tid, slik at de andre ikke får laget seg mat. Du hadde neppe vært happy om du var skrubbsulten, hadde dårlig tid, og så var kjøkkenet okkupert av en som laget tidkrevende og plasskrevende mat, og gjerne tok opp både steikeovn og kokeplater. Anonymkode: a45d3...8f0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men om dere er mange som deler, så MÅ du jo bruke minst mulig tid... Eller ihvertfall ikke urimelig MYE tid, slik at de andre ikke får laget seg mat. Du hadde neppe vært happy om du var skrubbsulten, hadde dårlig tid, og så var kjøkkenet okkupert av en som laget tidkrevende og plasskrevende mat, og gjerne tok opp både steikeovn og kokeplater. Anonymkode: a45d3...8f0 Kjøkkenet er ledig mesteparten av dagen, så jeg skjønner ikke hva du mener. Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 Kan ikke du gå sammen med noen av de andre og lage felles middag noen dager i uken da? Hvis 7 stk skal lage hver sin middag hver dag går det jo bare ikke, Anonymkode: cc2c9...005
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke du gå sammen med noen av de andre og lage felles middag noen dager i uken da? Hvis 7 stk skal lage hver sin middag hver dag går det jo bare ikke, Anonymkode: cc2c9...005 Altså, problemet er ikke at det aldri er ledig. Det er veldig ofte ledig, og hvis det ikke er det så er det bare en som er der, og det går fint at to lager mat sammen. Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, problemet er ikke at det aldri er ledig. Det er veldig ofte ledig, og hvis det ikke er det så er det bare en som er der, og det går fint at to lager mat sammen. Anonymkode: 99595...b2d Ok, så du er bare redd for å oppta kjøkkenet på en måte? Kanskje dere kan begynne å avtale litt da, "booke" tid på en måte dersom du skal lage noe som tar litt lenger? Så slipper du å være redd for at de andre skal lage mat akkurat når du har begynt, og du vet at du har kjøkkenet så og så lenge Anonymkode: cc2c9...005
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #15 Skrevet 5. september 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så du er bare redd for å oppta kjøkkenet på en måte? Kanskje dere kan begynne å avtale litt da, "booke" tid på en måte dersom du skal lage noe som tar litt lenger? Så slipper du å være redd for at de andre skal lage mat akkurat når du har begynt, og du vet at du har kjøkkenet så og så lenge Anonymkode: cc2c9...005 Ja, eller jeg får vel kanskje mer litt prestasjonsangst. Er så redd for at noen skal komme og se på når jeg lager og "dømme" maten min eller jah, jeg vet ikke.. Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #16 Skrevet 5. september 2017 Booke tid på kjøkkenet høres problematisk ut. Jeg hadde ikke likt den løsningen, om jeg hadde delt kjøkken med noen som foreslo det. Jeg lager maten min fort og gæli, og trenger ikke mye benkeplass. Anonymkode: 350a3...813
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Booke tid på kjøkkenet høres problematisk ut. Jeg hadde ikke likt den løsningen, om jeg hadde delt kjøkken med noen som foreslo det. Jeg lager maten min fort og gæli, og trenger ikke mye benkeplass. Anonymkode: 350a3...813 Jeg kommer ikke til å forslå det. Anonymkode: 99595...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #18 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, eller jeg får vel kanskje mer litt prestasjonsangst. Er så redd for at noen skal komme og se på når jeg lager og "dømme" maten min eller jah, jeg vet ikke.. Anonymkode: 99595...b2d Jeg hadde det likedan, det ble aldri borte for min del. Deilig å ha eget nå Anonymkode: f4d87...a7c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 Om du syntes dette er veldig kjipt, så finnes det jo kollektiv der man ikke deler med riktig så mange. Finnes leiligheter der man bor tre sammen f. eks., og det er langt mer overkommelig å dele kjøkken og bad med to andre enn 7 andre. Jeg kan fint bo i kollektiv selv (selv nå som litt eldre enn en typisk student), men jeg hadde nok aldri valgt et kollektiv med 8 stk. inkludert meg selv Anonymkode: 7b2df...944
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #20 Skrevet 5. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Booke tid på kjøkkenet høres problematisk ut. Jeg hadde ikke likt den løsningen, om jeg hadde delt kjøkken med noen som foreslo det. Jeg lager maten min fort og gæli, og trenger ikke mye benkeplass. Anonymkode: 350a3...813 Nei jeg mente ikke at man liksom måtte booke kjøkkenet hver dag og kun du fikk lov å ha det da, bare at TS kunne si fra på forhånd f.eks hvis hun skulle lage noe litt tidkrevende, sånn at det ikke var fare for at det krasjet med de andre sine planer og de plutselig kom og trengte kjøkkenet når hun hadde masse igjen å gjøre. Hvis det var det hun var redd for Skjønner hva du mener med at det er ubehagelig ts, men kanskje du bare må prøve å begynne å lage mat også går det seg til? Anonymkode: cc2c9...005
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå