Gå til innhold

Hvorfor skal navn på søsken matche?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan forstå at man har like kjøreregler på år feks begge eller alle tre-fire får Berg som mellomnavn eller at alle får ett fornavn eller alle får to. 

Men må de matche? De skal leve størsteparten av sitt liv uten å gå hånd i hånd med søsken, hvorfor ikke gi dem helt egne navn? 

Det er gjerne verst med flerlinger. Men det er veldig vanlig med Samuel, Daniel og Nathaniel. Eller Malin og Eirin. Nora og Aron, Siri og Iris. Iver og Iben. 

Jeg synes det høres så lite fantasifullt ut, og ofte skikkelig krampaktig. 

Anonymkode: c8153...994

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes ikke akkurat at de navnene du nevner der matcher så veldig men..

Anonymkode: ea211...65d

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fint hvis navnene passer sammen, fordi navnene for eksempel ofte blir nevnt i sammenheng. Ikke at de trenger å være så like, men to søsken som for eksempel heter Sigrid og Nathaniel blir veldig stilkræsj. Jeg synes ikke de navnene du nevnte matchet spesielt mye. Som sagt er det heller at navnene er i samme stil jeg anser som viktig.

Anonymkode: de402...269

• Liker 3
Skrevet

Tvillingparene jeg kjenner har ikke "matchende" navn, men to navn som klinger fint sammen. Jeg ville nok selv valgt to/tre/fire navn som klinger godt sammen og passer sammen i stil, men ikke nødvendigvis likner. 

Anonymkode: 979b8...55a

Skrevet

En viss form for matching bør det være. Heller en søskenflokk som heter Sverre, Astrid og Ingrid, enn Magnus, Caspian og Chanet. Litt hjernevirksomhet er fint.

Anonymkode: befb8...970

• Liker 3
Skrevet

Det er så mange som synes så mye om så mangt. 

Hvorfor bry seg om hva andre mener? 

• Liker 3
Skrevet

Tror kanskje jeg tenker annerledes mht hva som matcher, eksemplene til Ts var mer morsomme enn matchende. Jeg tenker at det er lite match hvis den ene heter Cèline Desiré, og den andre heter Kari. Eller Roy André og Sigrid. Men det som hører til visse typer navn for meg, kan oppfattes annerledes av andre..

Anonymkode: caa97...e77

• Liker 1
Skrevet

Jeg har både lurt på og spurt om det samme. Søskennavn trenger ikke passe sammen noe mer enn ektefellers navn eller venners navn. Men blir jo ofte sånn fordi foreldrene har samme smak da. Men om foreldrene har totalt ulik smak og velger hvert sitt navn, så man ender opp med Chantal og Kåre så er det jo null problem. 

Anonymkode: 55cb6...a87

Skrevet

Syns det er med merkelig hvor alle søsken må starte på samme bokstav. Thea, Tobias, Tiril. Sverre, Siri. Kirsti, Karsten. 

Anonymkode: e533f...934

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå at man har like kjøreregler på år feks begge eller alle tre-fire får Berg som mellomnavn eller at alle får ett fornavn eller alle får to. 

Men må de matche? De skal leve størsteparten av sitt liv uten å gå hånd i hånd med søsken, hvorfor ikke gi dem helt egne navn? 

Det er gjerne verst med flerlinger. Men det er veldig vanlig med Samuel, Daniel og Nathaniel. Eller Malin og Eirin. Nora og Aron, Siri og Iris. Iver og Iben. 

Jeg synes det høres så lite fantasifullt ut, og ofte skikkelig krampaktig. 

Anonymkode: c8153...994

De uthevede var ganske spesielle da navnene er speilvendt.

Jeg synes nok at navn bør passe sammen ved at de er fra samme popularitetsperiode eller i samme sjanger. F.eks Astrid og Bjørg. Gunnar og Sigurd.

Anonymkode: 45521...c53

• Liker 3
Skrevet

Jeg har veldig forskjellig "stil" på navnene til barna mine, typ Kåre og Ella. Jeg hører jo at navnene ikke passer sammen, men det var ingen tvil om hva de skulle hete når de ble født. Godt over halvparten som spør hva barna mine heter begynner å le fordi navnene er så ulike i stil, synes egentlig det er litt frekt gjort - de kan godt le når de kommer hjem, ikke foran barna mine.. 

• Liker 3
Skrevet

Vet om to tvilling par. 
Oliver og Olivia,
Marie og Maria. DET er overkill det.

Anonymkode: 68527...3e1

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Tørrfisk skrev:

Jeg har veldig forskjellig "stil" på navnene til barna mine, typ Kåre og Ella. Jeg hører jo at navnene ikke passer sammen, men det var ingen tvil om hva de skulle hete når de ble født. Godt over halvparten som spør hva barna mine heter begynner å le fordi navnene er så ulike i stil, synes egentlig det er litt frekt gjort - de kan godt le når de kommer hjem, ikke foran barna mine.. 

Tror du barna tar skade av det? :fnise:

Anonymkode: bfc82...08c

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta skade av det gjør de nok ikke, nei. Synes bare at voksne folk ikke trenger å le av de og fortelle oss hvor lite navnene passer sammen når de forteller hva de heter😄 Ingen som reagerer på navnene med mindre de introduseres samtidig heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke greia med samme forbokstav på barna jeg.. Kjenner 3 barn som heter Fredrik Andreas, Filippa Alise og Fride Agathe..  pluss to brødre som heter Andreas og Anders.. de er ikke tvillinger engang.. ja nei hver sin smak!

Anonymkode: 80f98...4c7

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal kalle ungene mine:

Kourtney, Kimberly, Khloe, Kendal og Kylie.

Og siden samboers navn begynner på R.

Så blir det en gutt, skal han hete Rob.

• Liker 6
Skrevet

Jeg bryr meg ikke så veldig, men synes det er greit å unngå full stilkræsj. Pål og Estelle Antoinette blir liksom litt rart.

Anonymkode: 13d20...f24

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke positivt for barn å bli ledd av i slike samenhenger.

Anonymkode: 45521...c53

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnnaMariaHelga skrev:

Jeg skal kalle ungene mine:

Kourtney, Kimberly, Khloe, Kendal og Kylie.

Og siden samboers navn begynner på R.

Så blir det en gutt, skal han hete Rob.

:nori:

Anonymkode: 2e0b3...712

Skrevet

Synes det kan bli litt rart når alle begynner på samme forbokstav, særlig hvis en av de da får et navn som ikke helt macher resten. Feks. Sara, Sofie, Sebastian og Svanhild. Jeg skjønner heller ikke helt foreldre som blir opphengt i at barnas navn må ha like mange bokstaver. Kjenner til flere tilfeller der det har vært viktig, viktigere enn om man liker det navnet best. Kjenner også noe som har valgt å legge til en ekstra bokstav i navnet, for at ungene skal ha like mange bokstaver. Vil ikke skrive navnene for det blir veldig lett gjenkjennelig, med det er så merkelig at alle tror det er en feil. Feks. Bent og Alff. 
Chris Sander og Chris Stian er også navn jeg anser som litt lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: a5683...ac0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...