Gå til innhold

Har vært på en skikkelig snurr i matveien i det siste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri vært noe kostholdsfrik, men holder meg vanligvis til knekkebrød, middag og snop kun i helga. De to siste ukene derimot har jeg spist sjokolade flere ganger i uka og tar flere mindre heldige valg i matveien hver dag, som for eksempel nå her jeg sitter og spiser loff med smør, ost med baconbiter i og hvitløksdressing på toppen. Unnskylder det med at jeg nettopp har begynt i en veldig aktiv og tidvis fysisk anstrengende jobb, der jeg går mellom 8000-14 000 steg hver dag. Føler meg nesten avhengig av sukker, og selv om jeg ikke har lagt på meg noe merkbart ennå, så vet jeg jo at det er den veien det går om jeg fortsetter på samme vis.

Jeg bare lurer på hva dere gjør for å takle søtsug? Og hva spiser dere til frokost, lunsj og kvelds som er sånn passe sunt og kjapt å lage? Er så lei av rugsprø knekkebrød nå og trenger alle tips jeg kan få.

Anonymkode: 45580...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søtsug er ikke farlig, så jeg gjør ikke noe spesielt med det. Jeg spiser vanlig mat, knekkebrød, brødskiver, grøt, omelett, poteter, ris eller pasta, kjøtt eller fisk, frosne grønnsaker eller salat. Frukt, melk, rå grønnsaker. I dag har jeg spist hjemmelaget ostekake som en del av lunsjen, og spinatsuppe, frokostblanding med melk, og litt beef jerky til middag.

Skrevet

Det høres ut som du trenger mer mat med aktiv jobb, så når du spiser som før (= for lite) -så craver kroppen etter søtt og fett (ekstra kalorier/ekstra kaloritett mat)

Jeg har det også sånn i perioder når jeg er mer aktiv. Min løsning er å spise *mer mat*. Helst før jeg får cravings. Og med mat mener jeg sunn, minst mulig bearbeidet mat som metter, mest mulig "rent"; frukt/grønnsaker/bær/oliven/nøtter/ linser/ bønner/grovt/rent kjøtt/fisk/skalldyr/egg. Vann å drikke, evt sort kaffe eller te uten søtning

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Ild skrev:

Det høres ut som du trenger mer mat med aktiv jobb, så når du spiser som før (= for lite) -så craver kroppen etter søtt og fett (ekstra kalorier/ekstra kaloritett mat)

Jeg har det også sånn i perioder når jeg er mer aktiv. Min løsning er å spise *mer mat*. Helst før jeg får cravings. Og med mat mener jeg sunn, minst mulig bearbeidet mat som metter, mest mulig "rent"; frukt/grønnsaker/bær/oliven/nøtter/ linser/ bønner/grovt/rent kjøtt/fisk/skalldyr/egg. Vann å drikke, evt sort kaffe eller te uten søtning

Kan godt være det ja, for det hele startet da jeg begynte i den nye jobben. Problemet mitt er at jeg ikke har anledning til å spise mellom klokka 12 og 15.30, og det er når jeg kommer hjem og har spist middag at cravingsene kommer :ac:

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt være det ja, for det hele startet da jeg begynte i den nye jobben. Problemet mitt er at jeg ikke har anledning til å spise mellom klokka 12 og 15.30, og det er når jeg kommer hjem og har spist middag at cravingsene kommer :ac:

Hva med å spise mer til frokost og/eller mer til lunsj?

Skrevet

Spis mye mer frukt, det er også noe du kanskje kan spise innimellom på jobb. Kjøp noen pærer, epler, fersken, bananer osv, og ha dem klare når du blir sulten, evt spis på vei hjem fra jobb om du ikke har tid før. Du har søtsug fordi hjernen og alle andre indre organer trenger energi i form av glukosen i frukt. Musklene også. Prøv det og se hva som skjer.

Anonymkode: 57d7f...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...