Gå til innhold

Innstillingsråd/ansettelsesråd?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har søkt på en stilling i staten. De har ikke formelt bestemt seg, men etter å ha snakket med lederen av innstillingsrådet er det klart at de ønsker meg til stillingen. Er innstilt som nr 1.

Nå skal det gjennom ansettelsesrådet? Kan jeg forvente å få stillingen? Hva gjør ansettelsesrådet? Går det gjennom søknaden på nytt, evt. ringer referanser? Hva må til for at de sier nei, og ber innstillingsrådet gjøre om rekkefølgen?

*nervøs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rådet skal sjekke om du er kvalifiser og sånn mht papirene. Er slik for at man ikke så lett skal kunne få stillinger basert på bekjentskap hvis man ikke er kvalifisert.

Som regel går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan sjekker de det da? Er det normalt at de ringer referanser? Ikke at jeg tror mine referanser ville si noe negativt, men om de skulle bli spurt om fravær, så vil min tidligere sjef måtte si at jeg var sykmeldt noen måneder pga depresjoner. Og da kan det jo hende de heller vil ha en annen, selv om jeg er kvalifisert på papiret og ikke har hatt problemer på over ett år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ringer ikke referanser, for det gjøres jo før man blir innstilt. De ser mer på papirer, og hører hvorfor du ble innstilt av intervjuerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansettelsesrådet skal vel også kontakte fagforeningen for å sikre seg at instillingen ikke går på tvers av hva den mener ift ansiennietet ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grunnen til at jeg lurer litt er at jeg vet at mine referanser ikke er blitt oppringt, og jeg har ikke lyst til å glede meg hvis det viser seg at ansettelsesrådet tar en telefon, og ikke vil ansette en person med en del fravær pga sykdom. (Depresjon)

Jeg håper at det ikke er relevant, men jeg vet jo at man ofte spør referanser om fravær, og min sjef må jo være ærlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Mye fravær er alltid en grunn til ikke å ansette noen. Best at de ikke ringer referanser. Ansettelsesrådet gjør ofte det for å dobbelsjekke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansettelsesråd er en ekstra forsikring mot kamraderi, og vanligvis har fagforeningen/e på arbeidsplassen representanter.

Rådet kan rokkere om på innstillingen, dvs rangere kandidatene annerledes enn den som har innstilt, men ikke fjerne/legge til kandidater. Det er heller sjelden at rådet gjør om en innstilling, men det hender.

Jeg har aldri hørt om at rådet har kontaktet referanser. Det er det vanligvis den som ansetter og innstiller som gjør. Det er jo den personen som skal "leve med deg" til hverdags.

Det går sikkert bra skal du se!

(Men hvorfor har du oppgitt referanser som vil si negative ting om deg???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

glaciera, jeg tror ikke mine referanser vil si noe negativt, men om de blir spurt om fravær må de jo være ærlige, ikke sant? Jeg har hatt mye fravær, i en periode. Jeg var veldig ustabil da jeg var deprimert og sykmeldt. Og det vil de vel måtte si om de blir spurt?!

Jeg trodde man alltid spurte referanser om fravær, og at det talte negativt for vedkommende..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansettelsesrådet skal kun sjekke at alt har gått riktig for seg og er et slags kontrollorgan. Referanser pleier å være kontaktet før man blir innstilt. Ting som kan rokke ved innstillingen er f.eks. at de ikke har fått med seg at en av søkerne har "overflødighets-brev", og derfor skal innstilles først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ansettelsesrådet skal kun sjekke at alt har gått riktig for seg og er et slags kontrollorgan. Referanser pleier å være kontaktet før man blir innstilt. Ting som kan rokke ved innstillingen er f.eks. at de ikke har fått med seg at en av søkerne har "overflødighets-brev"' date=' og derfor skal innstilles først.[/quote']

Om innstillingsrådet ikke har "fått det meg seg" har de gjort en slett jobb!

Jeg trodde stillingsbank skulle være kontaktet allerede FØR utlysing av stilling, nettopp for å slippe å gå gjennom intervjurunder hvis det allerede er noen som kvalifiserer til jobben der, men det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg er tilbake. :wink:

Med et "overflødighetsbrev" mente jeg en slik attest man kan få i Staten når man ved nedbemanning (nedskjæringer) blir overflødig (mister jobben). Da plikter Staten å tilby deg stilling i en annen del av Staten dersom det skulle bli ledig, og du er kvalifisert.

Det er ikke ofte at man får et slikt brev, men det hender. (Jeg aner ikke om det har skjedd i forbindelse med utflytting av tilsynene/direktoratene, men det skjedde i sin tid i Telenor/Televerket.) En annen ting er om folk i det hele tatt ønsker å legge ved et slikt brev om de har det, for mange ønsker jo ikke å begynne et sted der de vet at de egentlig ikke ønsket ham/henne, men måtte.

Min mor opplevde et slikt tilfelle en gang, da de skulle ansette folk. Vedkommende hadde ikke lagt ved brevet, men personalavdelingen spurte om det var så at han hadde et slikt brev. Og dermed måtte han kalles inn til intervju (etter at innstillingen var levert instillingsrådet). Men vedkommende trakk søknaden av andre årsaker.

Mulig at det kalles overflødighetsattest eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, diddi!

Jeg ringte dem på fredag, og da viste det seg at innstillingen er omgjort, etter at den var sendt. Hun ville ikke forklare hvorfor. Nå er jeg innstilt som nr 3. Kan jeg ha rett til å få vite hvorfor jeg har "rykket ned"? og kan jeg evt. klage? (Det som er kjipt er at det er 2 stillinger, så da er det umatelig kjedelig å være nr. 3..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...