Karianne Skrevet 16. januar 2005 #1 Skrevet 16. januar 2005 Jeg legger hardkokte egg i skiver nederst i plastikkform. Legger reker innimellom, og fyller hele formen med frossen amerikansk blanding (gulrøtter, erter og mais), og heller på tilnærmet kokende aspicveske (lys aspic-pose utrørt i 5 dl kokende vann). Hvelver det hele opp ned på fat når det er stivnet. Hvor lenge holder det seg i kjøleskapet om jeg har på gladpack-folie? Det blir litt prikkete nederst, mulig det er eggene som deler seg opp bittelitt av den varme væsken...? Går det an å ha fiskepuddingbiter nedi? Hva med crabsticks? Så for meg at det ble litt mere smak om en tilsatte f.eks. fiskepudding? Får besøk snart, så rekker ikke å prøve enda en gang før de kommer. Tenkte å servere dette til frokost.
Brunhilde Skrevet 16. januar 2005 #2 Skrevet 16. januar 2005 Nå liker jeg ikke aspic noe særlig, men søsteren min elsker det og lager det ofte... Hun legger egg og reker i bunnen, så litt grønnsaker og fiskepudding og/eller crabsticks, fyller på bulongstingen, som gjerne kan være avkjølt (!), og starter på igjen. Det som også kan være stilig er å kle hele innsiden av formen med eggeskiver og fylle det andre inni.
Gjest Rio---- Skrevet 16. januar 2005 #3 Skrevet 16. januar 2005 Cabaret er nydelig! Jeg bruker en avlang karamellpudding form i stål elns. Begynner med crabsticks, og legger annethvert lag med am.grønnsaker, og fyller så opp formen med aspiken. Klart du kan ha fiskepudding nedi, det er kjempegodt. Du kan ha alt du vil oppi såklart. Egg har ikke jeg prøvd, men det tror jeg er veldig godt. Tenker også på å prøve kylling. Husk remulade og loff til
@lfa Skrevet 16. januar 2005 #4 Skrevet 16. januar 2005 Jeg bruker først å la et tynt lag aspic stivne i bunnen av formen før jeg legger i fyll (stivner raskt i kjøleskapet). Synes det blir finere når man vender formen igjen. :-) Ellers så heller jeg over resten av aspicen når den er avkjølt, ikke kokvarm.
Karianne Skrevet 16. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2005 Ellers så heller jeg over resten av aspicen når den er avkjølt' date=' ikke kokvarm.[/quote'] Kan den amerikanske grønnsaksblandingen da være frossen? Eller varmer dere den f.eks. i mikroen?
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #7 Skrevet 17. januar 2005 Mmmm - cabaret er kjempegodt! Alternativt innhold for variasjon; 1. tunfisk i olje, asparges på boks, tomatbiter og amerikansk grønnsaksblanding (min favoritt - det er NAM-NAM!) 2. skinke på boks, ananas, egg, grønnsaksblanding En annen ting: Det kan være lurt å ta litt aspik i bunnen og sette forma i kjøleskapet en liten stund slik at den stivner FØR du begynner å ha i de andre ingrediensene. Da får du en glatt og fin overflate på den ferdige cabareten.
maiia Skrevet 18. januar 2005 #8 Skrevet 18. januar 2005 Jeg koker aspiken med halv mengde vann og heller oppi den andre halvparten med kaldt vann etterpå. Da avkjøles den mye fortere. Jeg tiner alltid grønnsaksblandingen først, men du kan sikkert bruke frossen også. Jeg syns også det er godt med kokt laks og buketter med brokkoli.
AnnKristn Skrevet 18. januar 2005 #9 Skrevet 18. januar 2005 Ellers så kan man gjerne kutte ned litt på væsken i aspicen - slik at cabareten blir litt fastere. Jeg pleier å bruke 4 - 4,5 dl vann, syns den er lettere å håndtere da. AnnK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå