Gå til innhold

Barnet mitt sa til lærer at det ikke fikk frokost hjemme, det stemmer ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet går i 1 klasse. Får frokost hver dag, men spiser det ikke, sier h*n ikke har lyst på. Sier som regel nei, og tar ikke en bit en gang selvom barnet egentlig liker det. Barnet har med god matpakke på skolen. Jeg har prøvd å friste med mye annet godt på morgenen som matmuffins, hjemmebakt horn med ost og skinke, mye forskjellig. Men barnet spiser ikke. Dette gjør at barnet er sulten på skolen før spisefri, og har dermed nå sagt til lærer at det ikke får frokost. Det kom frem da barnet la seg ikveld, og sa at læreren sa at h*n måtte spise forkost imorgen. Jeg spurte hva hun mente med det, da sa hun siden jeg ikke får frokost så måtte jeg begynne å spise det så ikke jeg er så sulten. Jeg sa da at du får jo frokost hver dag, men nekter å spise det. Altså sannheten var ikke lagt frem her. Nå er jeg redd hva lærer tenker, en helt nyutdannet lærer som ikke har fått noen erfaringer enda. Skal jeg ta det opp med læreren? 

Anonymkode: 27956...3cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan slappe helt av.  1.klassinger sier mye rart 😂

Anonymkode: bdd42...711

• Liker 14
Skrevet

1.klassinger sier mye rart, men det er jo litt personavhengig hva lærere tar for god fisk og ikke. Jobber selv på barneskole. Har dere en type sms-løsning med læreren (mange har det, feks. Transponder), evt en mailadresse, så tror jeg at jeg bare ville sendt en kjapp beskjed av typen "Hei, Per fortalte i kveld at han ikke får frokost hjemme før skolen. Det stemmer at han ikke spiser frokost, men det er veldig selvvalgt. Frokost serveres hver dag, men han nekter å spise. Supert om du kan si til ham litt oftere at han burde spise hjemme før skolen, kanskje han hører mer på deg enn på meg!" eller noe i den duren! Da får du sagt fra hvordan det er, samtidig som du ønsker at lærer kan hjelpe deg litt!

• Liker 29
Skrevet

En melding som beskrevet over er fint, ellers tar nok læreren det opp på foreldresamtale (dersom h*n tror det kan stemme) og da kan du forklare at dette ikke stemmer. 

Jeg sa noe lignende til læreren min selv en gang jeg fikk tilsnakk for å være gretten ("Jammen jeg er sulten for jeg har ikke spist...") Læreren tok det opp i en konferanserom og jeg måtte innrømme at jeg rett og slett nektet å spise frokost :fnise: 

Anonymkode: 11a13...cc0

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Ulrikke skrev:

1.klassinger sier mye rart, men det er jo litt personavhengig hva lærere tar for god fisk og ikke. Jobber selv på barneskole. Har dere en type sms-løsning med læreren (mange har det, feks. Transponder), evt en mailadresse, så tror jeg at jeg bare ville sendt en kjapp beskjed av typen "Hei, Per fortalte i kveld at han ikke får frokost hjemme før skolen. Det stemmer at han ikke spiser frokost, men det er veldig selvvalgt. Frokost serveres hver dag, men han nekter å spise. Supert om du kan si til ham litt oftere at han burde spise hjemme før skolen, kanskje han hører mer på deg enn på meg!" eller noe i den duren! Da får du sagt fra hvordan det er, samtidig som du ønsker at lærer kan hjelpe deg litt!

Godt råd! Støttes :) 

Anonymkode: 30263...efb

• Liker 3
Skrevet

Læreren plikter å melde omsorgssvikt til Barnevernet og barn som ikke spiser frokost lider.

Anonymkode: ad999...a54

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Læreren plikter å melde omsorgssvikt til Barnevernet og barn som ikke spiser frokost lider.

Barn som nekter å spise frokost selv om det blir tilbudt noe man vet det liker lider ikke. 

Hvis en av mine lærere kom til meg og fortalte at en elev ikke fikk frokost hjemme ville jeg rådet vedkommende til å ta en telefon hjem til mor eller far bare for å høre. Veldig ofte stemmer ikke det en førsteklassing forteller 100 %. Det skal litt mer til før vi melder bekymring til BV (og vi melder bekymring for elever ofte).

• Liker 11
Skrevet

Dette går bra!

Vårt ene barns lærer sa det så greit: "jeg skjønner at alt barnet forteller om det som skjer hjemme ikke er 100 % nøyaktig, og dere skjønner at alt barnet forteller om det som skjer på skolen ikke er 100 % nøyaktig".

@Ulrikkes variant var en veldig god løsning synes jeg. :)

Jeg hadde forresten en nabogutt til lunsj en hel sommer.  Mammaen var på jobb, og siden det ikke var noe mat i huset var han sååå sulten, stakkars liten.
Jeg visste at han hadde mat tilgjengelig, ferdigsmurt til og med, men maten han spiste hos oss var så mye bedre.  (Samme mat, men han slapp å spise alene)

Anonymkode: 6f5f8...547

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror du skal ta det helt med ro. Du sender med en god matpakke hver dag. 

Anonymkode: f165e...b96

• Liker 1
Skrevet

Høres jo bare ut som at barnet har formulert seg helt feil. Mange er ikke sultne om morgenen, og slik er jo vi voksne også. Kanskje du kan sende en mail om dette til læreren og sammen finne en løsning? Blir jo vanskelig å bare la det ene barnet få spise før lunsj, men du kan jo høre om læreren har noen forslag til en løsning.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer på barneskolen, og ville aldri sendt en bekymringsmelding kun på bakgrunn av at en elev hadde sagt noe slik. Hvis jeg var bekymret hadde jeg tatt en telefon hjem og fortalt at jeg opplevde at barnet ofte var sulten før det var lunjs, og hva foreldrenes tanker var rundt dette og om det var noe vi kunne jobbe sammen om for å løse dersom det gikk ut over skolepresasjonene til eleven. Mulige løsninger kunne jo vært at eleven fikk spise litt i et friminutt en liten stund før lunsjen, eventuelt gå ut å spise litt sammen med en assistent eller lignende. Jeg forstår veldig godt som lærer at det elevene sier ofte ikke er helt som det høres ut, enda jeg også er ganske så "fersk".

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis læreren er råtten nok så legger de på slike ting om de mener de har andre ting å melde fra om, ja. 

Anonymkode: 98ba9...669

Skrevet

Læreren er sannsynligvis en voksen, normalt oppegående person.og tenker derfor som en.

Case closed.:) 

• Liker 4
Skrevet

Prøv frukt, ferskpresset appelsinjuice eller en fruktsmoothie. Ikke alle har appetitt om morgenen, men litt ferspresset appelsinjuice eller mandarinjuice vedder jeg på går ned. Evt send med en banan så han kan spise når han blir sulten.

Anonymkode: 31998...da9

Skrevet

Jentai vil kun ha skyr eller eplebiter om morgenen.

Anonymkode: efa20...44b

Gjest NotNaomi
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis læreren er råtten nok så legger de på slike ting om de mener de har andre ting å melde fra om, ja. 

Anonymkode: 98ba9...669

Hvis det er flere ting å melde fra om,er det jo ikke så rart at det blir tatt med da! Kommer ungen på skolen uten matpakke pluss å ikke ha spist frokost flere ganger,så blir det en helt annen sak. Du må jo se nyansene her.

Skrevet

Jeg tenker at du venter litt med å drive og sende meldinger. Om lærer ser og skjønner at denne familien virker rimelig oppegående, så ser man det litt an.

Dessuten bør en lærer "undersøke" litt med eleven om det er sant det hun sier. Jeg jobber selv som lærer, og har fått høre diverse utsagn fra elever. Noen syntes vi høres litt merkelige ut, så da stiller vi spm. om det. Til slutt ønsker de fleste barn å være ærlige. Jeg har stort sett klart å få elever til å innrømme at de tulla når jeg lukter løgn.. Innimellom samarbeider flere lærere om å spørre elev. Om eleven sier en ting til en lærer, men noe annet til en lærer så skjønner vi fort når det er jug. Barn er gjennomsiktige.

Jeg tenker at hvis dette bekymrer lærer så vil hun kontakte deg. Og da sier du jo bare det som er sant. Det må være lov å spørre:) 

Men du kan godt fks sende lærer en melding og spørre om det går greit at barnet ditt tar et eple i lillefri fordi dere sliter med frokosten :) Om barnet ditt kunne tenke seg det? Da tar du tak i roten av problemet, og lærer vet at frokost ikke er så lett om det skulle dukke opp noe mer omkring det. 

Anonymkode: 7d905...b0e

• Liker 2
Skrevet

Altfor mange unger sier de er sultne på barneskolen iflg min lærervenninne. Så kom ikke her å si at barnet lyver. Altfor mange sløve og likegyldige foreldre. Skjerp dere send med extra matpakke......

Anonymkode: 1b290...6cc

Skrevet

Du skriver at læreren er nyutdannet. Hva har det med saken å gjøre?. Om læreren var 60 år eller 24 ville hun forstå at det er vondt å være sulten. Å være sulten betyr at en mister fokus og blir slapp. At barnet ikke spiser frokost er jo ikke lærerens feil og lite hun kan gjøre noe med. Foreldrene har ansvaret .

Anonymkode: 1b290...6cc

Skrevet

Har en mistanke om at barnet rett og slett har formulert seg litt feil og at "jeg har ikke spist frokost" er blitt til "jeg har ikke fått frokost". Det er ikke alltid det som kommer ut av en barnemunn er helt presist uttrykt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...