Gå til innhold

Ditt beste råd til snart tobarnsmor

malicious

Anbefalte innlegg

Hei du der med flere enn ett barn!

Jeg blir snart tobarnsmor og lurer jo veldig på hva jeg har i vente. Vi har ei frøken på 2 ½ fra før. 

Hva er ditt beste råd for tiden i møte?

Noe spesielt du lærte underveis som du mener er et godt råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite tips for å unngå sjalusi: 

Når du skal kosesnakke med babyen, fortell han eller hun om alt det storesøster kan og forstår, hvor snill og grei hun er, og hvor heldig knøttet er som har en storesøster. Babyen blir fornøyd og det er vanskelig for storesøster å bli misunnelig på skrytet., 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter nummer to selv. Foreldrerådet har en fin podcast om det å få søsken, anbefaler å høre på den :)

Anonymkode: 4ea58...47c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips av en annen tobarnsmor før jeg fikk nr to selv, som jeg ser ble veldig viktig for meg i starten. Hun sa at man må huske på at storebroren fortsatt er veldig liten, og at han blir ikke plutselig stor og mer moden fordi han får en lillebror i huset. Hun hadde to år mellom sine, som jeg hadde, og tenkte tilbake på at de forventet for mye fra den eldste i starten fordi de plutselig så ham som mye eldre. Og akkurat det kan jeg nesten garantere: når du kommer hjem med en nyfødt baby virker plutselig 2-åringen skoleklar. Jeg tror et fokus på å se eldste som det lille barnet det fortsatt er og ikke kreve for mye, er viktig for en god overgang og kan minske søskensjalusi.

Jeg var hvertfall utrolig opptatt av å unngå sjalusi så langt som mulig. Jeg lot eldstemann sitte i armkroken og lese bok sammen meg mens jeg ammet minste, han fikk være med og skifte bleie og jeg brukte de mulighetene jeg hadde til alenetid med ham. Dvs ikke kun overlate storebror til faren, mens jeg tok babyen. Husker det var litt stress på kvelden, når babyen skulle ammes hyppig og jeg gjerne ville legge eldstemann, mens jeg samtidig strevde med ettervirkningene av stort blodtap under fødsel. Det var hektisk en periode og jeg følte jeg ikke strakk helt til. Men jeg tror samtidig det var en lur investering, så storebror ikke følte at han mistet mamma til babyen. Vi hadde ingen sjalusi over hodet heller. Nå var babyen også veldig rolig, og det hjalp nok også.

Jeg syns for øvrig det var veldig gøy å bli tobarnsmor og mye mer kos og mindre styr enn jeg trodde. 

For min del var det viktig å føle at jeg kunne håndtere begge barna utenfor huset (etter hvert), og gikk ganske raskt til innkjøp av søskenvogn. Da hadde jeg full kontroll på begge, selv om 2-åringen strengt tatt ikke trengte å sitte i vogn. Og bæresjal/sele var veldig bra i en del situasjoner. Og etter hvert newborn-sete til tripp trapp, sånn at begge barna kunne sitte oppe ved bordet ved mating (og ikke en stakkar som satt i vippestol på gulvet).

Og så tror jeg det er ganske vanlig å kjenne på litt utilstrekkelighet i starten, for man kan jo ikke rekke over alt. Storesøsken må vente litt osv. Men da syns jeg man skal tenke at søsken i de fleste tilfeller er en berikelse for barnet, og ingen barn trenger å ha full oppmerksomhet fra foreldrene hele tiden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min arrangerte Storebrorfest til ære for eldstemann da minsten ble født. De bor litt langt unna slekten på begge sider, så det var første anledning for resten av slekten til å se babyen. Men fokuset var på Storebror, så det var han som ble gratulert og fikk utdelt gaver før noen gikk bort og så på babyen, og han fikk krone og Storebrorkake. Da ble det stas å være storebror, og ikke bare dritt med en baby som stjal all oppmerksomheten. 

Anonymkode: 0247c...6ac

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme aldersforskjell som oss. 

Vi hadde kjøpt en stor leke vi visste ville falle I smak som storesøskenpresang som ble gitt ved første møte på barsel. Huset opp at det var HANS lillesøsken og bare hans og at han var blitt storesøsken. 

Hjemme ble det sårt at fanget var opptatt ofte, men jeg brukte nest og lot babyen ligge ved siden av og tok eldste på fanget så ofte som mulig. Vi slet med amming så far måtte trå til når eldste ble syk så han fikk mye oppmerksomhet som før. 

Ellers lærer du deg fort prioriteringer når du er alene med dem. 

Feks eldste sin sult går foran babyens sult, for han kan spise selv mens babyen dier. Lag skive og mat og saft til eldste og benk deg for å amme yngste ved side av. 

Eldste sin bleie byttes først om begges trengs skift, for han er mer bevisst det som skjer. Yngste sitt nærhetsbehov og behov for byssing går foran eldste, som forstår "vent litt" selv om det ikke alltid er godtatt å vente litt. 

Lås dører som eldste kan åpne og ikke skal åpne, å se 2,5 åringen løpe fritt I hagen mens yngste henger i puppen er skummelt :P

Bæretøy er fint. 

Kos sammen. Du og eldste og alle tre. 

Jeg synger også sanger med navna til barna i. Det er eldste som forstår, men han hører at begge blir inkludert likt. 

Anonymkode: ad820...dcd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk og les masse til henne om det å bli storesøster. (Eg tykkjer Emma og lillebror er så fin, for den set også ord på det å vere litt sjalu.) 

La storesøster delta på det ho kan, hente gulpeklut/bleie, få vere med å vaske når babyen badar, velgje body, gi smokken eller liknande. 

Godta at ho blir trøttare og surare ei lita periode. (vanskelig!) 

Vi hadde klar ei dukkevogn i gåve frå babyen til storesøster då vi kom heim frå sjukehuset. Stor stas. Det var ei periode med mykje fint vêr, så då kunne vi gå trilletur med kvar vår baby. 

Tips besteforeldre og tanter om at storesøstergåve/merksemd er stas. Gjerne la storesøster opne døra og få vere den som viser fram babyen ved første møte (stor suksess hos oss). 

Generelt vere obs på at det er ei stor omvelting i huset og at det påverkar alle involverte. For vår del var overgangen frå ein til to enkel. Frå to til tre var mykje tøffare. Men eg har høyrt andre seie omvendt, så dette er jo individuelt. 

Lukke til med alt som kjem! Fint at de allereie har fokus på førebygging. Trur mykje er gjort berre med det, eg😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt aller aller beste råd? 

Slapp av. Nyt. Kos. Kom deg ned på gulvet. Rekkefølgen er ikke viktig!

Anonymkode: 1e80d...261

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Involver storesøsteren.
Det er DERE som får en ny baby, ikke mamma og pappa, men dere tre sammen. 
Her har det hjulpet oss veldig at storebroren føler eierskap over baby og at hun er en del av flokken og ikke bare et lite vesen som kom og tok over mammaen hans. 

Husk at storesøsteren fortsatt er liten selv om hun plutselig kommer til å virke veldig stor og om du skal amme så prøv å sett av tid hvor du kan ta med deg storesøsteren ut av huset eller bare bort litt mens pappaen tar babyen. Trenger ikke være mer enn en tur på butikken men det er viktig at hun ikke føler seg tilsidesatt. 

Hvis den nye babyen er en gutt så prøv å tenk litt på hvilke klær du kjøper til storesøsteren fremover. 
Sitter her med en av hver og angrer på at vi ikke kjøpte mer kjønnsnøytrale klær til eldstemann. Ikke fordi jenter ikke kan bruke blå, men fordi det blir så fryktelig mye blått i lengden. :P 

Overgangen fra 0 til 1 var heeelt klart større enn 1 til 2. 
Du har hatt baby før, du vet hvordan det funker. Det kommer til å gå kjempe fint.

Anonymkode: 99db9...e9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg kom på når jeg leser du over som skriver om klær. Da nr to kom og klær fra nr 1 som hadde vært pakket bort en stund nå skulle brukes om igjen, så jeg hvor stor forskjell det var på klær av god og dårlig kvalitet. Jeg så hvordan f.eks. Polarn O pyret-bodyene var like myke og fine, mens en del andre bodyer var blitt stive, ute av form og nuppete. Så jeg ble enda mer bevisst å kjøpe flere ordentlige ting til eldste når jeg tok ordentlig innover meg at det skulle arves videre, og gjerne på salg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere burde ikke gjort det.. :hoho: 

Vi fikk to med 21 mnd mellom og det var helt ærlig jævla stress de første ukene. Nå er minstemann snart 3 mnd og jeg synes det går SÅ fint! Det hjelper selvsagt veldig at storesøster nå har begynt i barnehage 3 dager i uka - å ha de alene hver dag var litt i overkant, synes jeg. Nå når jeg har bare babyen hjemme noen dager i uka er det jo som å ha "fri". :fnise:

Vi passet på å ikke glemme storesøster, og å fremdeles tenke på henne som liten - for det er jo det hun er. Inkluderer henne så mye som mulig og lar henne være med å hjelpe til å stelle babyen osv. Hun elsker å hjelpe til og stråler om jeg ber henne hente en gulpeklut eller en leke. Passer også på prioriteringen, som en annen nevnte. Noen ganger går babyen først og andre ganger ikke. Dessuten er det vår baby, ikke bare mamma og pappa sin. 

Det er jo litt tidlig å si enda, men foreløpig har vi hatt null sjalusi. Storesøster var litt sutrete de to første ukene, men ble helt normal igjen. Babyen er den første hun hilser på når hun kommer hjem fra barnehagen eller står opp om morgenen, hun nusser, klemmer og koser på han, legger på han tepper, henter leker og tørker melk av kinnet hans når jeg har ammet. Blir helt rørt av å se hvor snill hun er med han. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min arrangerte Storebrorfest til ære for eldstemann da minsten ble født. De bor litt langt unna slekten på begge sider, så det var første anledning for resten av slekten til å se babyen. Men fokuset var på Storebror, så det var han som ble gratulert og fikk utdelt gaver før noen gikk bort og så på babyen, og han fikk krone og Storebrorkake. Da ble det stas å være storebror, og ikke bare dritt med en baby som stjal all oppmerksomheten. 

Anonymkode: 0247c...6ac

Her kom alle med storesøstergave. 

Hun syntes at vi godt kunne lage en til :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her :) jeg vil tilføye at det er lurt å forberede storesøster på at det kommer en baby, ikke en lekekamerat. Ikke skap forventninger om at babyen skal være med å leke med det første.

Om dere må gjøre noen endringer før babyen kommer, gjør det i god tid. Om storesøster feks skal bytte seng, rom e.l.

Her hjelper det veldig at storesøster får delta, hente ting og være til hjelp, at hun får ha babyen litt på fanget og kose. Hun holder av og til på puppen min mens jeg ammer, da sier hun at hun gir lillebror pupp :fnise: (det er på eget initiativ altså).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Tenk over hvordan dere ordlegger dere- snakk mer om at det skal komme en lillebror/lillesøster enn at førstemann skal bli storesøster/storebror. Vår eldste var 2,5år, og skjønte ikke hvorfor hun ikke ble fysisk større nå som hun var storesøster

-Prat masse med barnet FØR babyen kommer! Fortell hva babyer gjør- skriker, sover, bæsjer og spiser. Spør hva eldstemann tror babyen vil like å spise, hvor den vil like å ligge, hva slags farge den vil ha på teppet sitt, hva slags kosebamse den vil ha og alt annet du kommer på som kan være greit å tenke over og snakke om. 

- Vi lot storesøster ha med smokk til babyen på sykehuset. Hun fikk velge en hun syntes var fin i butikken. Hun brukte smokk selv, og vi ønsket at hun skulle forstå at babyen ikke kom til å ta hennes smokker, at babyen måtte få egne. 

-Dersom du ikke må; unngå å sitte med babyen i armene når eldste kommer på besøk på sykehuset eller hjem fra barnehagen- ha fanget og armene ledig til den som faktisk bryr seg mest. 

-Spør eldste om han/hun vil hjelpe til, ha babyen på fanget, kose babyen osv. Vær interessert i hva han/hun tenker rundt det som skjer ("Hva tror du lillebror vil nå?" "Hva tror du lillesøster tenker nå?" "Hvorfor tror du han gråter?" "Tror du hun vil se på bamsen? Prøv og se hva som skjer" osv)

- Dersom babyen skal arve sprinkelseng el- pass på at vordende storesøster får ny seng i god tid før termin, så det ikke føles som at babyen får hennes seng (eller andre ting) Vi måtte også kjøpe ny bruktvogn til å ha i bhg i god tid før babyen skulle overta vogna.

- Vær alltid inkluderende og snakk med barna- "Kom og si god morgen til babyen, da", "Kom og gi babyen en kos", si til babyen: "Kan du si hei til søsteren/broren din?" "Nå skal jeg skifte bleie på babyen, vil du være med?" Om morgenen til babyen: "Nå skal vi følge broren din i barnehagen, den barnehagen skal du også gå i".

-Gi beskjed til familie og venner som skal komme på barselbesøk at det viktigste er at de fokuserer på eldstemann. Babyen bryr seg ikke stort om besøket, men det gjør barnet de kjenner fra før!

-IKKE bli frustrert om eldste får en reaksjon etter at babyen kommer! Det er ikke rart om han blir litt mer sutrete eller klengete. Se ham og la ham få sutre og klage litt. Prøv å snakke om det, vær forståelsesfull og vær flink til å la andre ta babyen så du kan fokusere fullt på eldste.

Anonymkode: 0ba06...f21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...