AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #1 Skrevet 4. september 2017 Sønnen min sliter med å passe inn da han ikke har like interesser som de fleste guttene på sin alder. Har prøvd å få han inn i fotballag osv, uten hell. Vil ikke tvinge han heller.. I fjor ble han mobbet og det ble en sak ut av det, bedret seg etter dette. Alikevel går jeg å bekymrer meg hele tiden, blir han mobbet? Hva tenker han på? Osv osv. Føler nesten at jeg stakkarsliggjør han og jeg ønsker ikke at det skal være slik. Prøver å prate med han og si fine ting til han osv. Tror grunnen til at jeg bekymrer meg så mye er at jeg ser meg selv i han, vi er så utrolig like og jeg hadde en tøff oppvekst. Har flere barn men disse har jeg det ikke slik med da de er "tøffe" å ser ut til å klare seg godt i det sosiale osv. Noen tips eller råd? Gutten er forresten 9 år.. Anonymkode: c4c9f...011
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #2 Skrevet 4. september 2017 Oppmuntre guttens interesser. Han føler alt at han ikke passer inn utenfor sitt hjem, så gjør det helt klart innenfor hjemmet at hans interesser er både spennende og kurante for en gutt. Er det sminking: se videoer med han på YouTube. Liker han dans: meld han på den lokale dansegruppa. Hva enn han liker: finn noen i lokalmiljøet som driver med det samme og ta han med en dag for å hilse på. Kanskje finner han venner som ikke går på samme skole, kanskje finner han venner som går på samme skole men som også tror at interessen er "ukul". Og: husk at ukult defineres av foreldre. For det er av dem barn lærer at ting er greit eller ugreit. Alle som har sett en samling foreldre i en hvilken som helst tilfeldig barneskoleklasse vet hvor ungene har mobbingen fra. Anonymkode: 86ea5...a20 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Du må slutte å sammenligne deg for mye med han, det er andre tider nå enn da du vokste opp. Og faktisk tror jeg det er litt lettere nå å være "annerledes" (les: ikke fotballinteressert). Det er så mange ting barn kan holde på med og føle mestring i: musikk, teater, dans, orientering, osv osv. La han prøve det han har lyst til, og ikke tenkt at han må like det alle andre gjør. Det er faktisk ganske normalt det og Anonymkode: 48f88...ce7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppmuntre guttens interesser. Han føler alt at han ikke passer inn utenfor sitt hjem, så gjør det helt klart innenfor hjemmet at hans interesser er både spennende og kurante for en gutt. Er det sminking: se videoer med han på YouTube. Liker han dans: meld han på den lokale dansegruppa. Hva enn han liker: finn noen i lokalmiljøet som driver med det samme og ta han med en dag for å hilse på. Kanskje finner han venner som ikke går på samme skole, kanskje finner han venner som går på samme skole men som også tror at interessen er "ukul". Og: husk at ukult defineres av foreldre. For det er av dem barn lærer at ting er greit eller ugreit. Alle som har sett en samling foreldre i en hvilken som helst tilfeldig barneskoleklasse vet hvor ungene har mobbingen fra. Anonymkode: 86ea5...a20 100% enig. Dersom du oppmuntrer guttens egne interesser og viser engasjement og interesse overfor det han finner interresant, vil gutten samtidig opparbeide seg selvtillit og positiv egenfølelse. Selvtillit er enormt forebyggende ifht mobbing og ekskludering. La gutten din få markere seg innen sitt eget felt, og gi balla i hva alle andre driver med. En saueflokk er ikke interessant, klassens klovn derimot.. Anonymkode: 8f6cf...f83
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Som de andre skriver, enten kan du være støtten, den som gjør at han opplever at hans interesser er normale, ikke er noe han skal skamme seg over, eller så kan du være med på å få han til å føle seg som et utskudd, som unormal. Det viktigste du kan gi han er kjærlighet, omtanke, omsorg. Anonymkode: 0fffc...96a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Å føle seg utenfor - ikke passe inn som barn er alvorlig. Selvfølgelig skal du være enstelig som mor. Foreldrene må gjøre alt de kan for barna sine - veldig få andre bryr seg. Anonymkode: ae389...a3d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå