Gå til innhold

Fordeling av 60/40 samvær og overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står midt i et samlivsbrudd og barnefar truer med å dra meg til retten for hovedomsorgen for vår datter på 2,5 år hvis jeg ikke godtar 50/50 løsning eller kan kontraktfeste hos advokat at han skal få ha henner 50% selv om meklingsattest sier 60/40. Jeg mener at å gå i retten ikke er det beste for barnet, og forsøker å komme med en løsning på 60/40 i min favør som han kan leve med. Jeg er arbeidsledig og er avhengig av hjelp fra NAV i en overgangsfase. Barnefar har vært vekkreist i over 1 år av barnets liv i løpet av 2,5 år, pga jobb. Han mener likevel at det er sannsynlig at de ville fratatt meg hovedomsorgen utelukkende fordi jeg er arbeidsledig. Jeg har foreslått tilleggsavtale om at jeg ikke kan flytte, at vi sammen må bli enig om hvor hun skal gå på skole når hun blir eldre, at han ikke må betale bidrag, og at utgifter til nødvendig klær og utstyr deles 50/50 selv om han har mye høyere inntekt enn meg. Jeg har satt opp at han kunne hatt henne fra tirsdag til søndag før legging, og jeg fra søndagkveld til tirsdag morning uken etter. Han mister dermed ca 6 timer våkentid (etter at nettene og 1 bhg dag er trukket fra) kontra hvis vi deler 50/50, og at disse kan han få igjen i løpet av mine dager. 

Likevel sitter han seg på bakbeina og mener at han ikke kan ta hensyn til min økonomiske situasjon. (jeg må selge leiligheten og leve på sosialstønad hvis jeg ikke er kommet meg i jobb innen februar hvis vi skal ha 50/50) 

Han kunne gå med på 60/40 i min favør med alle tilleggsavtalene, men at han da ikke skulle ha forsørgeransvar for henne annet enn å holde mat når hun er hos ham. Han mener da at alt av klær, utstyr o.l skal jeg dekke siden jeg ville mottatt overgangsstønad.

Jeg har på mekling nå fått i oppgave å forsikre meg om at mitt forslag på 60/40 er noe som ville blitt godkjent av NAV i forbindelse med det å ha rett på overgangsstønad. Hvordan har dere fordelt dager? blir det riktig at jeg hadde hatt 9 netter og han 5 netter i løpet av en to ukers periode? ser noen steder at folk har skrevet at der er det 9 netter-5 netter-9 netter-6 netter i løpet av 4 uker. Noen som vet om dette er mulig? 

Grunnen til at det er slutt er at han har skrevet sms med prostituerte, løyet en haug med ganger og behandlet meg veldig dårlig i hele forholdet. Jeg er veldig kontrollert av ham, og vil ikke at han skal være sur på meg fremover så føler meg presset til å gå med på hans krav, samtidig som jeg er avhengig av hjelp av NAV.

Veldig rotete forklart kanskje, er så sykt mye greier. 

Anonymkode: 5c914...d99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så er det ikke anbefalt med 50/50 deling for barn under 6 år, det kommer dem til å informere om på mekling! Og nei, det erriktig at han ikke behøver å ta hensyn til din økonomiske situasjon, men har du ikke rett på dagpenger? Og om delingen blir 60/40 og du må stå for utgifter på klær så er det en selvfølge at han må betale bidrag! Det kan du søke om gjennom nav så dem regner det ut. Ettersom barnet er så lite så er beste løsning 70/30 fordeling. 

Anonymkode: b6dd3...b11

• Liker 5
Skrevet

dapengene mine tar slutt i februar. Han kommer til å dra meg til retten om vi ikke blir enige. Har allerede vært på to meklingstimer. Fikk attest i dag da det kreves hvis man skal ta saken videre. Eneste det står på nå er om jeg kan komme med et forslag han kan akseptere og at jeg må få skriftlig fra nav at den samværsplanen jeg har satt opp som et forslag kvalifiserer til å være en 60/40 ordning. Jeg har sagt at han ikke trenger å betale bidrag og at vi deler utgiftene likt. Vil ikke ha mer uvennskap enn nødvendig selv om han har vært en dritt mot meg. 

Skrevet

Husk at du kan ha krav på gratis advokat hvis du tjener veldig lite. Denne barnefaren høres helt loco ut. Men bare pass på og ikke legg vekt på økonomien og at du ønsker 60/40 grunnet overgsngsstønaden. Du bør heller ytre at det er det beste for barnet! 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

dapengene mine tar slutt i februar. Han kommer til å dra meg til retten om vi ikke blir enige. Har allerede vært på to meklingstimer. Fikk attest i dag da det kreves hvis man skal ta saken videre. Eneste det står på nå er om jeg kan komme med et forslag han kan akseptere og at jeg må få skriftlig fra nav at den samværsplanen jeg har satt opp som et forslag kvalifiserer til å være en 60/40 ordning. Jeg har sagt at han ikke trenger å betale bidrag og at vi deler utgiftene likt. Vil ikke ha mer uvennskap enn nødvendig selv om han har vært en dritt mot meg. 

Du vil ikke kunne få noe skriftlig fra NAV på om du får overgangsstønad på bakgrunn av samværsavtalen før du søker. De kan ikke gi noen lovnader hverken skriflig eller muntlig før de får en søknad med all dokumentasjon. Du kan heller ikke søke før du faktisk bor alene med barnet. 

Det er mer enn samvær som legges til grunn for å vurdere om du har rett på stønader som enslig forsørger bl.a om det er brudd i forholdet, hvor nært dere bor etc.. Saksbehandlingstid på overgangsstønad er 3-4 måneder avhengig av hvilket fylke du bor i... 

Når det er sagt - ikke la deg true av din eks. Hold fokus på hva som er best for barnet og glem hva som "lønner seg" for deg..  Faren skal selvsagt bidra til forsørgelsen av barnet sitt ved å betale bidrag OG betale mat/transport/aktiviteter når barnet er hos han. Det er nettopp det man får samværsfradrag for..

Anbefaler IKKE å gå med på en skriftlig avtale som kun gjelder på papiret samtidig som dere har 50/50.. OM du får stønader som enslig forsørger og faktisk ikke har aleneomsorg risikerer du både et stort tilbakebetalings krav samt potensielt fengselsstraff... 

Anonymkode: 0af91...988

• Liker 5
Skrevet

Du klarer å få deg jobb innen februar vel?!? Sett i gang og søk!

Anonymkode: 2ff96...ace

• Liker 4
Skrevet

Dette er et bevis på at støtteordninger til barn med to foreldre bidrar til at far blir frarøvet barna..

barnet blir her brukt som inntektskilde , skattebetalerne må betale for en alenemor som ikke egentlig er alene

Dette er ikke greit!!

Anonymkode: f9f6b...8cd

• Liker 6
Skrevet

Er han en god pappa? Som bidrar like mye i hverdagen som Du? De fleste gode menn jeg kjenner, ville nok vært rause her. Gått med på en avtale som gjorde at du også kunne leve et greit liv. Kanskje ta utdanning den tiden du har rett på overgangsstønad, slik at du står litt sterkere senere. Og så kan dere heller utvide samværsavtalen etter hvert.

Jeg får inntrykk av at dette er en mann som har lite respekt for deg. Da blir det tullete å prøve å gå inn sære avtaler, bare for å få hans aksept. Prioriteringene bør være:

1 Hva er best for barnet

2. Hva er best for dere alle totalt

3. Praktiske løsninger.

Merkelig at dere ikke fikk litt mer hjelp på meklingen, anbefalte de virkelig 50/50 på et så lite barn? Ikke!!! gå inn avtaler på ting du ikke må: Som ikke betale bidrag, begrense hvor du kan bo og andre spesielle ting som det bare er tullete å ta stilling til nå. La han gå til sak, det har du ingenting å tape på.

Jeg har en super mann, som på alle måter stiller opp for barna. Går vi frå hverandre,  er det ikke noen selvfølge at jeg får hovedomsorg. Men er din eks en mann som er lett å samarbeide med? Som 50/50 krever? Synes det er merkelig at du lar han ta styringen på dette, når det egentlig er du som burde stilt krav og vert forbannet.

Anonymkode: 10ea8...a1f

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor mener du at å gå rettens vei vil være skadelig for barnet? Tror du han vinner?

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg tror ikke at han vinner. Men han kommer til å være sur på meg, og mene at det er urettferdig. Mine foreldreskilte seg da jeg var 13 år. Og jeg er oppvokst med to foreldre som er gode venner noe som har gjort at vi alltid har feiret jul, bursdager, gjort ting sammen, dratt på ferier sammen osv. Og min mor har alltid vært invitert i besøk på min far sin side av familien, selv om det var hun som ikke lenger ville være gift med ham. Nå vet jeg at dette ikke er normalt, meg ønsker for min datter at det skal være god tone mellom meg og far, og at vi kan gjøre ting sammen med henne. Dette kommer ikke til å skje om han drar meg til retten og taper, han er en som bærer nag i all evighet. Han er en flink pappa og hun er såklart enormt glad i ham. Hun er vant til at han er vekke i lange perioder, det har hun aldri opplevd med meg. Det er jeg som alltid har tatt meg av alle praktiske ting og hatt kontroll på alt. Han pleier å spørre meg om når hun skal legge seg, og visste ikke engang hvor sengetøyet hennes lå da han skulle skifte på sengen hennes for noen uker siden. Sengetøyet har lagt på samme plass i 2,5 år, ergo var det første gang han la på sengetøy på hennes seng. Når han har hatt henne nå etter at jeg kastet ham ut er han ikke opptatt av å holde rutiner så hun har gjerne ikke sovnet før kl 10 om kvelden. Hun våkner likevel mellom 06-07 om morningen, noe som fører til at hun er trøtt hele dagen. Når hun har vært syk og trengt paracet har han flere ganger blitt forbannet på meg fordi hun ikke vil ha stikkpille og griner. Og ment at vi bare skal drite i det. (til tross for høy feber og hun er utilpass) 

Han har aldri opplevd hvordan det er å ha hovedomsorgen, for ham har det vært viktigere å jobbe mye og tjene penger. Han skal ha henne i helgen og jeg sa at han kunne velge om han ville hente henne torsdag ettermiddag (og at hun da har fri på fredag) eller om han ville hente fredag ettermiddag. svaret var at han måtte se hva som passet. Han bor for tiden ganske langt unna, og har tenkt å jobbe der fremover. Det er ca 2 timer reisevei pr vei m.ferge. Forrige fredag skulle han komme her å spise middag. Han skulle ta fergen i 2 tiden. Kom ikke før 16.45 da fergen var forsinket og det var mye kø. Bhg stenger 16.30, så hadde ikke rukket den.

Jeg eier leilighet og ser rett opp på bhg. 

Han sier at hvis det er slutt så driter han oppi meg og min økonomiske situasjon. Det skal ikke gå utover hans tid med sin datter. Når jeg har tilbydt meg å gi ham de 6 timene han mister ved å ha henne 40 kontra 50 (øvrig tid sover hun eller er i bhg) så er det ikke godt nok med mindre han ikke trenger å betale for klær eller sko og utstyr. 

Jeg føler han gjør dette for å være vanskelig og for kanskje å presse meg til å gi ham en ny sjanse og at jeg skal tenke at det blir et helsikke hvis det er slutt for godt

Han har fått et jobbtilbud som han ønsket å ta hvis vi ble sammen igjen. dette vil føre til at han kanskje ser henne 1 time pr dag i ukedagene i lavsesong, og ingenting i høysesong. Da blir det kun å se henne lørdag og søndag. Reiseveien er såpass lang at han ville dratt før hun våknet og kommet hjem etter hun var lagt. eventuelt ville han bodd der ute mandag-fredag. Tiden med henne er kun ekstremt viktig for ham hvis ikke vi er sammen tydeligvis. 

Og til du som sier søk jobb. Det gjør jeg, har søkt mange jobber og vært på flere intervju. Men i denne byen er det ekstremt mange om de samme jobbene. så det er ikke bare bare å komme gjennom nåløyet.

Skrevet

Jeg syntes du bare skal la han ta deg til retten jeg. Du har krav på fri rettshjelp hvis du tjener lite, og hvis han tjener så mye mer enn deg får ikke han det. Hvis han har vært vekke 1 år av barnets 2,5 år lange liv og du har hatt hovedansvaret kommer han ikke til å vinne uansett. Ikke usannsynlig at det da blir dømt til vanlig samvær, altså en dag i uken og annenhver helg, 3 uker om sommeren og annen hver høst, jul, vinter og påskeferie. Kanskje frykten for dette gjør at han ikke tørr å ta det til retten uansett? 

Du kan forresten ha krav på bidrag selv ved 50/50 hvis far tjener mye mer enn deg, men da får du ikke overgangsstønad da. Ved 50/50 skal man vel også betale halvparten av alle utgiftene hver også? 

Anonymkode: d3c72...5a9

• Liker 3
Skrevet

TS, du må bare akseptere to ting: 

1) Denne fyren kommer ALLTID til å sette seg selv først. 

2) Han kommer ALDRI til å være grei mot deg hvis du har vært grei mot han. Slikt skjønner han seg ikke på. 

Det er VIKTIG at du innser disse to punktene og hva det betyr fremover. Du må ikke behandle han slik du vil bli behandlet selv. Ikke vær grei, og ikke lag avtaler som kan få deg i trøbbel senere.

Skaff deg jobb. Står du uten jobb i februar, vil du i det minste ha rett til gratis advokat. Hør med familie om noen kan hjelpe deg, spør banken om avdragsfrihet etc. 

Din økonomi er aldri relevant i forhold til samvær. Kun barnets beste er det du kan argumentere med. 

Anonymkode: 57648...4bd

• Liker 5
Skrevet

Dere har jo ingen god tone, dere er ikke gode venner, dere samarbeider ikke bra. Så en rettsak vil ikke ødelegge noe, ikke for deg, ikke for barnet. Han er allerede vrang, han samarbeider ikke.

• Liker 6
Skrevet

Det du nå blir utsatt for jmf brudd er dessverre ikke uvanlig i forbindelse med samlivsbrudd. Jeg har vært igjennom absolutt alt av dette. Stevning, rettssak, sakkyndig utredning, i tillegg til at jeg har blitt meldt til barnevernet av far.

2.5 år etter brudd har jeg fremdeles hovedomsorgen for barna og han samvær med barna. Ingen av de offentlige etater har trodd på fars påstander uten at det har blitt undersøkt i.

La far "fare i vei", på ett tidspunkt vil det roe seg, selv om det kan ta tid. Og - det er meklingsattesten deres som gjelder.

Mvh ei som nå jobber som foreldremekler selv :-)

Anonymkode: edbfb...c05

• Liker 2
Skrevet

Du kommer ingen vei med å bruke økonomi som argument. Du må bruke hans fravær og hans rolle som far som argument. Hvordan er tilknytningen mellom far og barn, og deg og barnet? Hadde far permisjonen sin?

Hvorfor det ble slutt er dessverre noe uvesentlig så lenge han ikke har gjort noe mot barnet. Men du kan bruke manglende tillitt til han som motargument.

Men, 50/50 og 60/40 er ikke så stor forskjell. Gå heller for 70/30. I retten må man gi og la og alle ender opp som 'tapere'. Husk å ha så mye som mulig skriftlig, ta vare på alt.

Her kjøpte far seg leilighet fordi han trodde det skulle bedre hans sjanser for å få hovedomsorgen. Holder enda på å retten flere år senere da han faktisk ikke evner å se sine mangler og manglende tillitt fra barnets side. Sakkyndige sier det samme, men akk. Det går bare ikke inn.

Anonymkode: 5236a...e3d

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep

sofie777, mod

Skrevet

Har svart deg før, men... Til mer du skriver, til sikrere blir jeg. Denne mannen har oppført seg grusomt mot deg, og prøver seg deretter med direkte drittsekkoppførsel og trusler. På sånne menn fungerer bare en ting. Vis at du har bein i nesa, still krav tilbake.

Nå har du muligheten til å få en ok start på resten av livet. Men det du velger i stedet, er å heller prøve å please/ gjøre fornøyd en mann som kun tenker på seg selv. Er det beste for barnet ditt å gå for 50/50 Eller liksom 60/40? En ordning som kun anbefales om foreldrene samarbeider godt. Er det beste for barnet ditt at du ikke skal ha bidrag, når mannen allerede nå sier at han ikke vil være med og dele på kostnader/ utgifter? 

Skjerp deg. Stå opp for barnet ditt og skap deg selv en fremtid. Overgangsstønad er en ordning som er der for å hjelpe folk i din situasjon, kanskje kan du bruke den til å få en trygg utdanning og bedre betalt jobb? Men vær så snill å tenke litt på barnet og. Og ikke bare på eksen. 

Anonymkode: 10ea8...a1f

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg tror ikke at han vinner. Men han kommer til å være sur på meg, og mene at det er urettferdig. Mine foreldreskilte seg da jeg var 13 år. Og jeg er oppvokst med to foreldre som er gode venner noe som har gjort at vi alltid har feiret jul, bursdager, gjort ting sammen, dratt på ferier sammen osv. Og min mor har alltid vært invitert i besøk på min far sin side av familien, selv om det var hun som ikke lenger ville være gift med ham. Nå vet jeg at dette ikke er normalt, meg ønsker for min datter at det skal være god tone mellom meg og far, og at vi kan gjøre ting sammen med henne. Dette kommer ikke til å skje om han drar meg til retten og taper, han er en som bærer nag i all evighet. Han er en flink pappa og hun er såklart enormt glad i ham. Hun er vant til at han er vekke i lange perioder, det har hun aldri opplevd med meg. Det er jeg som alltid har tatt meg av alle praktiske ting og hatt kontroll på alt. Han pleier å spørre meg om når hun skal legge seg, og visste ikke engang hvor sengetøyet hennes lå da han skulle skifte på sengen hennes for noen uker siden. Sengetøyet har lagt på samme plass i 2,5 år, ergo var det første gang han la på sengetøy på hennes seng. Når han har hatt henne nå etter at jeg kastet ham ut er han ikke opptatt av å holde rutiner så hun har gjerne ikke sovnet før kl 10 om kvelden. Hun våkner likevel mellom 06-07 om morningen, noe som fører til at hun er trøtt hele dagen. Når hun har vært syk og trengt paracet har han flere ganger blitt forbannet på meg fordi hun ikke vil ha stikkpille og griner. Og ment at vi bare skal drite i det. (til tross for høy feber og hun er utilpass) 

Han har aldri opplevd hvordan det er å ha hovedomsorgen, for ham har det vært viktigere å jobbe mye og tjene penger. Han skal ha henne i helgen og jeg sa at han kunne velge om han ville hente henne torsdag ettermiddag (og at hun da har fri på fredag) eller om han ville hente fredag ettermiddag. svaret var at han måtte se hva som passet. Han bor for tiden ganske langt unna, og har tenkt å jobbe der fremover. Det er ca 2 timer reisevei pr vei m.ferge. Forrige fredag skulle han komme her å spise middag. Han skulle ta fergen i 2 tiden. Kom ikke før 16.45 da fergen var forsinket og det var mye kø. Bhg stenger 16.30, så hadde ikke rukket den.

Han sier at hvis det er slutt så driter han oppi meg og min økonomiske situasjon. Det skal ikke gå utover hans tid med sin datter. Når jeg har tilbydt meg å gi ham de 6 timene han mister ved å ha henne 40 kontra 50 (øvrig tid sover hun eller er i bhg) så er det ikke godt nok med mindre han ikke trenger å betale for klær eller sko og utstyr. 

Jeg føler han gjør dette for å være vanskelig og for kanskje å presse meg til å gi ham en ny sjanse og at jeg skal tenke at det blir et helsikke hvis det er slutt for godt

Han har fått et jobbtilbud som han ønsket å ta hvis vi ble sammen igjen. dette vil føre til at han kanskje ser henne 1 time pr dag i ukedagene i lavsesong, og ingenting i høysesong. Da blir det kun å se henne lørdag og søndag. Reiseveien er såpass lang at han ville dratt før hun våknet og kommet hjem etter hun var lagt. eventuelt ville han bodd der ute mandag-fredag. Tiden med henne er kun ekstremt viktig for ham hvis ikke vi er sammen tydeligvis. 

Og til du som sier søk jobb. Det gjør jeg, har søkt mange jobber og vært på flere intervju. Men i denne byen er det ekstremt mange om de samme jobbene. så det er ikke bare bare å komme gjennom nåløyet.

Syns du tenker veldig feil.. 

det er ikke eksen ditt sitt problem hvordan økonomien din er, det er heller ikke statens.

Det er vurdert at foreldre som har barna 50% ikke har behov for overgangstøtte- altså: du har egentlig ikke krav på dette.

dersom du mener god økonomi er avgjørende for barnets beste - da skal du la far ta hovedomsorgen, barnet kan fint bytte barnehage.

At du bruker fars behov for å tjene penger mot han syns jeg er usselt og vitner om liten evne til å sette seg inn i andres situasjon :

far har vært sammen med en jente som går uten arbeid og dermed har bidratt svært lite økonomisk til husholdningen- da er det jo klart at han må jobbe/ tjene tilsvarende mer.

Anonymkode: f9f6b...8cd

• Liker 3
Skrevet

Hva hvis du flytter nærmere far? Kan det være lettere å få jobb der? To timer reisevei, med ferje er jo et stykke, og det er vel ingenting som tvinger deg til å bli boende der du bor nå? Å bytte barnehage er mulig. 

Hvis du får jobb litt lenger unna kan du leie en leilighet i nærheten, og leie ut din egen leilighet. Du trenger ikke selge på dagen hvis du må flytte på kort varsel. 

• Liker 1
Skrevet
På 4.9.2017 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Står midt i et samlivsbrudd og barnefar truer med å dra meg til retten for hovedomsorgen for vår datter på 2,5 år hvis jeg ikke godtar 50/50 løsning eller kan kontraktfeste hos advokat at han skal få ha henner 50% selv om meklingsattest sier 60/40. Jeg mener at å gå i retten ikke er det beste for barnet, og forsøker å komme med en løsning på 60/40 i min favør som han kan leve med. Jeg er arbeidsledig og er avhengig av hjelp fra NAV i en overgangsfase. 1. Barnefar har vært vekkreist i over 1 år av barnets liv i løpet av 2,5 år, pga jobb. Han mener likevel at det er sannsynlig at de ville fratatt meg hovedomsorgen utelukkende fordi jeg er arbeidsledig. Jeg har foreslått tilleggsavtale om at jeg ikke kan flytte, at vi sammen må bli enig om hvor hun skal gå på skole når hun blir eldre, at han ikke må betale bidrag, og at utgifter til nødvendig klær og utstyr deles 50/50 selv om han har mye høyere inntekt enn meg. 2. Jeg har satt opp at han kunne hatt henne fra tirsdag til søndag før legging, og jeg fra søndagkveld til tirsdag morning uken etter. Han mister dermed ca 6 timer våkentid (etter at nettene og 1 bhg dag er trukket fra) kontra hvis vi deler 50/50, og at disse kan han få igjen i løpet av mine dager. 

3. Likevel sitter han seg på bakbeina og mener at han ikke kan ta hensyn til min økonomiske situasjon. (jeg må selge leiligheten og leve på sosialstønad hvis jeg ikke er kommet meg i jobb innen februar hvis vi skal ha 50/50) 

Han kunne gå med på 60/40 i min favør med alle tilleggsavtalene, men at han da ikke skulle ha forsørgeransvar for henne annet enn å holde mat når hun er hos ham. 4. Han mener da at alt av klær, utstyr o.l skal jeg dekke siden jeg ville mottatt overgangsstønad.

Jeg har på mekling nå fått i oppgave å forsikre meg om at mitt forslag på 60/40 er noe som ville blitt godkjent av NAV i forbindelse med det å ha rett på overgangsstønad. Hvordan har dere fordelt dager? blir det riktig at jeg hadde hatt 9 netter og han 5 netter i løpet av en to ukers periode? ser noen steder at folk har skrevet at der er det 9 netter-5 netter-9 netter-6 netter i løpet av 4 uker. Noen som vet om dette er mulig? 

5. Grunnen til at det er slutt er at han har skrevet sms med prostituerte, løyet en haug med ganger og behandlet meg veldig dårlig i hele forholdet. Jeg er veldig kontrollert av ham, og vil ikke at han skal være sur på meg fremover så føler meg presset til å gå med på hans krav, samtidig som jeg er avhengig av hjelp av NAV.

Veldig rotete forklart kanskje, er så sykt mye greier. 

1. Barnefar har jo måtte jobbe for at du skulle kunne gå hjemme. Noen må jo stille opp som forsørger i et forhold, spesiet der den ene part ikke tar sitt ansvar. 

2. Kanskje du skulle satt opp en plan sammen med far, og ikke bare presangtere en plan utarbeidet av bare deg. Han har sikkert noen ønsker han også. 

3. Du har selv ansvar for din økonomi. Det er kanskje litt sent å angre seg nå for at du har vært så heldig å bli forsørget sånn at du har kunnet gå hjemme i flere år. 

4. Det er vanlig at den som har hovedansvaret for barnet og får div stønader for dette, betaler klær, utstyr og div. Du kan ikke "vinne" på alle områder. 

5. Den uthevede setningen har ingen betydning for hverken barnefordeling eller økonomi. En totalt uinteressant og unyttig opplysning. Bare en setning der du prøver og sverte far sånn at du får medhold her på KG.

På 4.9.2017 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal ha overgangsstønad så tror jeg ikke Nav går med på å la han slippe unna bidrag. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Han har aldri opplevd hvordan det er å ha hovedomsorgen, for ham har det vært viktigere å jobbe mye og tjene penger. Han skal ha henne i helgen og jeg sa at han kunne velge om han ville hente henne torsdag ettermiddag (og at hun da har fri på fredag) eller om han ville hente fredag ettermiddag. svaret var at han måtte se hva som passet. Han bor for tiden ganske langt unna, og har tenkt å jobbe der fremover. Det er ca 2 timer reisevei pr vei m.ferge. Forrige fredag skulle han komme her å spise middag. Han skulle ta fergen i 2 tiden. Kom ikke før 16.45 da fergen var forsinket og det var mye kø. 2. Bhg stenger 16.30, så hadde ikke rukket den.

Og til du som sier søk jobb. Det gjør jeg, har søkt mange jobber og vært på flere intervju. Men i denne byen er det ekstremt mange om de samme jobbene. så det er ikke bare bare å komme gjennom nåløyet.Anonymkode: 5c914...d99

1. Igjen, noen må jobbe og forsørge en familie. Jeg synes det er simpelt av deg å bruke dette mot han nå. Spesielt siden du har dratt fordeler av dette.

2. Hvorfor har du ungen i barnehage når du ikke jobber? Du har jammen fine dager...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ingen vei med å bruke økonomi som argument. Du må bruke hans fravær og hans rolle som far som argument. Hvordan er tilknytningen mellom far og barn, og deg og barnet? Hadde far permisjonen sin?

Hvorfor det ble slutt er dessverre noe uvesentlig så lenge han ikke har gjort noe mot barnet. Men du kan bruke manglende tillitt til han som motargument.

Men, 50/50 og 60/40 er ikke så stor forskjell. Gå heller for 70/30. I retten må man gi og la og alle ender opp som 'tapere'. Husk å ha så mye som mulig skriftlig, ta vare på alt.

Her kjøpte far seg leilighet fordi han trodde det skulle bedre hans sjanser for å få hovedomsorgen. Holder enda på å retten flere år senere da han faktisk ikke evner å se sine mangler og manglende tillitt fra barnets side. Sakkyndige sier det samme, men akk. Det går bare ikke inn.

Anonymkode: 5236a...e3d

Har du lest tråden? Ts jobber ikke. Hun har blitt forsørget av X, som selvsagt har måtte jobbe mye siden han sørget for den eneste inntekten i familien. 

Anonymkode: 06d08...b6a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...