AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #1 Skrevet 4. september 2017 Barnet vårt er 2,5 og har fremdeles ingen språk , det er så utrolig vondt jeg føler barnet er annerledes på ganske mange plan , det kan ikke normale ting som vinke hei hallo , eller peke hoppe , osv jeg har tenkt på autisme , men barnet er ikke redd for nye voksne barn eller må ha rutiner eller gjør noe repetivt eller har meltdowns feks Barnet er veldig snill har smil og latter og leker fint med lekene sine og liker å kose klemme osv . Men samtidig leker ikke barnet med andre i bhg , heller ikke inntressert i andre barn osv,i bhg sier de at dem føler barnet er litt i egen verden hører mange ganger ikke etter mye i sin egen verden . Det er så vondt å føle at barnet ikke er helt som andre . Anonymkode: 2d999...4ee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #2 Skrevet 4. september 2017 Har de ikke tatt tak i noe av dette i bhg eller på helsestasjonen? Anonymkode: 2678d...29c 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 Skjønner at det er vondt, ts. Barnet må utredes for å få best mulig hjelp. Anonymkode: 9b12a...00c 3
Vera Vinge Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Vet dere at barnet har normal hørsel? Hvis det er sjekket, ville jeg bedt om time hos helsesøster. At barnet er i sin "egen verden" og du har en følelse av at noe er annerledes, er ting jeg ville tatt på alvor og fulgt opp. Er noe galt, er det bra om det blir oppdaget tidlig heller enn sent. 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 Hørsel er sjekket og er ok , siden barnet bare har gått i bhg i en liten periode enda skal vi vente å se ann litt, er det null fremgang har jeg bedt om å få kobble inn ppt ihvertfall søke til dem om senest 1 mnd til slik at de kan observere barnet . Men er det noen som har erfaring og har vært igjennom noe slikt ? Anonymkode: 2d999...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #6 Skrevet 4. september 2017 Vår reagerte ikke på eget navn engang ved 2-års alder. Om jeg ropte Ola eller Persille eller Iskrem, så fikk jeg nøyaktig lik reaksjon. Enten ingen eller så kikket barnet opp fordi det var nysgjerrig. Svært dårlig språk, omtrent helt manglende. Ved 2,5 hadde de møter med oss i bhg og vi bestilte hørselstest på helsestasjonen, som vi ikke fikk mye ut av siden barnet ikke svarte ja eller nei på spørsmål engang. Nå i sommer fylte barnet tre. Og i løpet av fire uker så løsna det totalt. Nå er det masse språk. Fortsatt litt bak jevnaldrende, men har nesten tatt dem igjen. Anonymkode: bfc77...ffc 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår reagerte ikke på eget navn engang ved 2-års alder. Om jeg ropte Ola eller Persille eller Iskrem, så fikk jeg nøyaktig lik reaksjon. Enten ingen eller så kikket barnet opp fordi det var nysgjerrig. Svært dårlig språk, omtrent helt manglende. Ved 2,5 hadde de møter med oss i bhg og vi bestilte hørselstest på helsestasjonen, som vi ikke fikk mye ut av siden barnet ikke svarte ja eller nei på spørsmål engang. Nå i sommer fylte barnet tre. Og i løpet av fire uker så løsna det totalt. Nå er det masse språk. Fortsatt litt bak jevnaldrende, men har nesten tatt dem igjen. Anonymkode: bfc77...ffc Så utrolig godt å lese , dette gir jo håpe . Hvordan var barnet ellers følte du noe av det jeg følte ? At barnet var veldig annerledes ? Anonymkode: 2d999...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så utrolig godt å lese , dette gir jo håpe . Hvordan var barnet ellers følte du noe av det jeg følte ? At barnet var veldig annerledes ? Anonymkode: 2d999...4ee Jeg fryktet han var annerledes, men han hadde samspill med oss, blikkontakt osv. Men han er litt fryktløs, og holder gjerne fremmede i hånda like lett som meg og faren. Men når han er sliten eller lei seg er det kun oss to som gjelder, så det antar jeg bare er forskjell i personlighet, at han er mye mer tillitsfull enn andre barn på den alderen. Barnet lekte også mye for seg selv, men har nå etter sommerferien begynte å leke mer med enn ved siden av. Jeg tror det handler om språket. Jeg ser også at leken hjemme har endret seg. Nå leker han gjerne rollelek alene hjemme uten andre barn. Anonymkode: bfc77...ffc
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #9 Skrevet 4. september 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørsel er sjekket og er ok , siden barnet bare har gått i bhg i en liten periode enda skal vi vente å se ann litt, er det null fremgang har jeg bedt om å få kobble inn ppt ihvertfall søke til dem om senest 1 mnd til slik at de kan observere barnet . Men er det noen som har erfaring og har vært igjennom noe slikt ? Anonymkode: 2d999...4ee Jeg synes ikke du skal se dette an. Ta en tur til fastlegen, og få barnehagen til å kontakte ppt mtp utredning. Det er ingenting å vente på, i barnehagen min har de langt lavere terskel enn dette for å be om observasjoner. Anonymkode: 40632...e0c 2
Gjest Sugemerke Skrevet 4. september 2017 #10 Skrevet 4. september 2017 Jeg hadde ikke sett det an. Kontakt fastlege for videre plan og oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #11 Skrevet 4. september 2017 Ikke se det an lengre. Kontakt ppt selv. Trenger ikke være noe alvorlig galt altså, men greit å ha instansene på banen med en gang. Jeg har et barn som var helt lik din. Det går bra med han, men han har alvorlige språkvansker og ADHD. Selvfølgelig har dette satt sitt preg på oss voksne og han selv, men det går bare bra med han. Han er skolegutt nå, fungerer godt på skolen og har mange venner. Men veien hit har tatt MYE språklig og sosial trening. Det koster mye tid, energi og tålmodighet. Derfor er det greit å ha instansene koblet inn allerede for å styrke språkstimuleringen rundt barnet. Anonymkode: e9c43...7ca
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #12 Skrevet 4. september 2017 Har barnet språkforståelse? Virker det som det skjønner hva du mener når du sier noe? Noen barn bruker lengre tid på å snakke. Hvor lang tid brukte du og barnets far? Anonymkode: a4653...853 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fryktet han var annerledes, men han hadde samspill med oss, blikkontakt osv. Men han er litt fryktløs, og holder gjerne fremmede i hånda like lett som meg og faren. Men når han er sliten eller lei seg er det kun oss to som gjelder, så det antar jeg bare er forskjell i personlighet, at han er mye mer tillitsfull enn andre barn på den alderen. Barnet lekte også mye for seg selv, men har nå etter sommerferien begynte å leke mer med enn ved siden av. Jeg tror det handler om språket. Jeg ser også at leken hjemme har endret seg. Nå leker han gjerne rollelek alene hjemme uten andre barn. Anonymkode: bfc77...ffc Det høres akkuratt ut som mitt barn , barnet hører også på beskjeder det får av meg ihverfall 6 av 10 ganger ( tror det er litt selektiv hørsel her) Barnet har også middels god språk forståelse , og har 2 språk å forholde seg til morsmål hjemme og norsk i bhg . Men samtidig null rollespill osv . Men kan feks være i et annet rom så sier jeg vil du ha pære så kommer barnet løpanes ser på meg og venter på pære . Skal vi ut ta på sko jakke lue osv alt sånn forstår barnet . Anonymkode: 2d999...4ee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #14 Skrevet 4. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har barnet språkforståelse? Virker det som det skjønner hva du mener når du sier noe? Noen barn bruker lengre tid på å snakke. Hvor lang tid brukte du og barnets far? Anonymkode: a4653...853 Jeg var 1,5 far var nesten 3,5 :/ , både ja og nei men forstår en del . Anonymkode: 2d999...4ee
tirben Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 Barnet kan være språkforvirret. Det lærer seg nå to språk samtidig, og ofte kan de ha et lavere ordforråd i begynnelsen. Fortsett uansett å snakke masse med barnet på ditt eget språk. I og med at barnet forstår hva du sier og har god kontakt med dere hjemme, ville jeg ikke vært veldig bekymret. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 At dere snakker 2 språk med barnet er info som er greit å få med i hovedinnlegget, det endrer nokså mye, barn som lærer 2 språk bruker en del lengre tid på å snakke. Anonymkode: 2678d...29c 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #17 Skrevet 4. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt er 2,5 og har fremdeles ingen språk , det er så utrolig vondt jeg føler barnet er annerledes på ganske mange plan , det kan ikke normale ting som vinke hei hallo , eller peke hoppe , osv jeg har tenkt på autisme , men barnet er ikke redd for nye voksne barn eller må ha rutiner eller gjør noe repetivt eller har meltdowns feks Barnet er veldig snill har smil og latter og leker fint med lekene sine og liker å kose klemme osv . Men samtidig leker ikke barnet med andre i bhg , heller ikke inntressert i andre barn osv,i bhg sier de at dem føler barnet er litt i egen verden hører mange ganger ikke etter mye i sin egen verden . Det er så vondt å føle at barnet ikke er helt som andre . Anonymkode: 2d999...4ee Helsestasjon og Barneverbet bør sette inn tiltak! Anonymkode: cd6fe...65c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #18 Skrevet 4. september 2017 Leker barnet på "riktig" måte med leker tilpasset alder, små rollespill osv når det leker for seg selv da? Anonymkode: 1050b...849
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #19 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leker barnet på "riktig" måte med leker tilpasset alder, små rollespill osv når det leker for seg selv da? Anonymkode: 1050b...849 Det leker fint med leker ja , men ikke sånn rolle spill med dukker osv , men feks duplo tegne male biler ball pussle spill osv ( dem sier i barnehagen at barnet er veldig trygg og er flink til å leke variert ) . Anonymkode: 2d999...4ee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #20 Skrevet 4. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsestasjon og Barneverbet bør sette inn tiltak! Anonymkode: cd6fe...65c Helsestasjonen er kobblet inn og hjelper med oppfølgning men har fått beskjed om at jeg må gå igjennom fastlegen , men har snakket med dem i bhg og ytret ønske om å få søkt til ppt , men de har bedt meg vente litt ha litt is i magen og gi barnet litt tid . Kan jeg få spør hvorfor du mener barnevernet bør kobbles inn? Hva kan de feks gjøre? Bare spør siden jeg aldri har vært borte i noen som helst av disse innsatsene. Anonymkode: 2d999...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå