Gå til innhold

Hva er den mest upasselige i en matkurv / julematgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som er muslim.

Ifjord rett etter jule tiden fikk jeg en halv pose med  skinke, pølse og diverse produkter lagt av gris.

Han spurte meg om jeg og min familie vil spise dem!?

Jeg vet at det er ekstremt hyggelig å få matvarere som gave! Julematkurv kan være svært hyggelig å få, men er det noe du erger deg over å få i julekurven din?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hæ?!? :balltre:

Endret av Perle
  • Liker 5
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du dro inn muslimhistorien over? Og han var muslim, så var det vel HAN som ikke kunne spise svin, ikke du? Så hvorfor var det upassende..? Han prøvde vel å være hyggelig? 

Jeg synes det er upassende å gi noe som man vet personen er allergisk mot/ikke liker/strider mot religiøs overbevisning. Jeg ville også passet meg for å gi vekk ting som er tvilsomme etisk, som scampi, ting fulle i palmeolje, og andre slike ting. 

Anonymkode: 1c238...a57

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, mathekta skrev:

er det noe du erger deg over å få i julekurven din?

Det må være hvis det er noe jeg ikke kan spise grunnet allergi, diabetes eller av andre grunner.

Anonymkode: 37ec6...208

Skrevet

Fenalår, vin, ost, te, kaffe, sjokolade og litt frukt hadde vært øverst på min ønskeliste for matkurv.

Anonymkode: 37ec6...208

• Liker 1
Skrevet

kaffe og gris. 
Jeg drikker ikke kaffe (så å få dette viser at personen absolutt ikke kjenner meg), drikker helst pulverkaffe, så pulverkaffe hadde ikke plagget meg like mye, men blir irritert over unødig kaffe. Kunne like godt send det til fattighuset eller kastet kaffen i søpla. 
Gris tåler jeg ikke. 
Kanskje greit å ikke få noe med laktose i heler. 

Skrevet
21 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du dro inn muslimhistorien over? Og han var muslim, så var det vel HAN som ikke kunne spise svin, ikke du? Så hvorfor var det upassende..? Han prøvde vel å være hyggelig? 

Jeg synes det er upassende å gi noe som man vet personen er allergisk mot/ikke liker/strider mot religiøs overbevisning. Jeg ville også passet meg for å gi vekk ting som er tvilsomme etisk, som scampi, ting fulle i palmeolje, og andre slike ting. 

Anonymkode: 1c238...a57

Om han var muslim var kun en måte for meg å forklare at han ikke likte de matvarene han hadde fått fra firmaet sitt som matgave! 

Skrevet
11 minutes ago, Drakan said:

kaffe og gris. 
Jeg drikker ikke kaffe (så å få dette viser at personen absolutt ikke kjenner meg), drikker helst pulverkaffe, så pulverkaffe hadde ikke plagget meg like mye, men blir irritert over unødig kaffe. Kunne like godt send det til fattighuset eller kastet kaffen i søpla. 
Gris tåler jeg ikke. 
Kanskje greit å ikke få noe med laktose i heler. 

Da, mener du Kaffe og gris og alle vanlig ost som er laget av melk med laktose er upasselig for deg :-)

Skrevet
8 minutter siden, mathekta skrev:

Om han var muslim var kun en måte for meg å forklare at han ikke likte de matvarene han hadde fått fra firmaet sitt som matgave! 

Det kom ikke frem i hovedinnlegget at dette var en matkurv han hadde fått, det virket som om det var du som fikk en slik kurv av han.

• Liker 9
Skrevet

Hovedinlegget var ikke tydelig i fht problemet.

For egen del ville jeg styrt unna "sære" ting som gammelost, boknasild osv..

• Liker 1
Skrevet

Ting som er for spesielt interesserte, sånn som ingefærsyltetøy med eplebiter. Og alkohol er upassende. Men jeg blir egentlig glad uansett. Om det er noe jeg ikke liker, så kan jeg gi det til noen andre, og de vil bli glade.

Anonymkode: 2e4b0...0ff

• Liker 1
Skrevet

Det "mest upassende" avhenger jo av mottakeren. Svin er jo upassende til en muslim, men det kan jo hende vedkommende ikke hadde satt så pris på sild og gammalost heller? Det passet jo bra han kunne gi det videre?  Jøder bør ha kosher, mormonere ikke kaffe. Jeg vil jo foretrekke mat jeg liker, min mann er allergisk og det vil jo passe dårlig med mat han ikke tåler, hvis gaven er til hele familien setter småbarn svært liten pris på fenalår og alkohol. Det er jo ikke noe objektivt "mest upassende"?

Anonymkode: eb08e...110

Skrevet
22 minutter siden, mathekta skrev:

Da, mener du Kaffe og gris og alle vanlig ost som er laget av melk med laktose er upasselig for deg :-)

jupp :)
Kan spise litt melk (tåler 2 dl), så kan gå greit med ost. 

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg regner med at det TS mener er at det ikke passer å gi svinekjøtt i gave til en muslim. Nå har det seg slik at matkurver man får i gave på jobben som regel er ferdigsnekrede av profileringsbedrifter, og består av et utvalg av produkter som profileringsbedriften synes passer (les: har fått gode innkjøpsavtaler på). Til jul er det naturlig nok julemat av ulikt slag i disse kurvene, og da er svinekjøtt nesten uunngåelig. Man får aldri gjort absolutt alle til lags. Det finnes ikke den ting som absolutt alle i hele verden liker og spiser, og som ingen i hele verden er allergiske mot eller synes smaker vondt. 

Jeg hadde en kollega som var skikkelig flink til å syte og klage, og hun ble SÅ misfornøyd det året vi fikk matkurv i gave. For det første skulle hun til Syden i jula, og for det andre hadde sikkert folk handlet inn mat til jul, lizzm... At det gikk an å putte noe av maten i fryseren og spise den senere hadde ikke falt henne inn.

Så for å svare på spørsmålet ditt: nei, det er ingen ting jeg ergrer meg over i en julekurv. Alt i kurven er kanskje ikke på favorittlista mi, men det jeg ikke spiser selv kan jeg som regel gi bort til noen andre, eller servere på buffet i et spleiselag. 

Endret av Margit Spat
Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Ting som er for spesielt interesserte, sånn som ingefærsyltetøy med eplebiter. Og alkohol er upassende. Men jeg blir egentlig glad uansett. Om det er noe jeg ikke liker, så kan jeg gi det til noen andre, og de vil bli glade.

Anonymkode: 2e4b0...0ff

Min venn hadde fått matgavekurven fra jobben. Det han likte, spiste han og det han ikke likte ga han til meg :-)

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg utrolig mye matallergi, og er vegetarianer. Men var det en jobbkurv, så vet jo ikke de det. Jeg fikk og ett år, en gavekurv, fra de som hadde bygd huset vårt, og de og kunne umulig vite om min allergi, og at jeg er vegetarianer. Er jo bare koselig å få noe. Men hvis mine nærmeste gir meg matkurv med kjøtt, så blir jeg ganske så skuffet.

Anonymkode: 0eeaf...fd8

• Liker 2
Skrevet

Som veganer er alt animalsk upassende for meg, men det avhenger av hvorvidt senderen er informert om dette. Hadde en ekstrajobb for noen år siden og fikk en julemat-kasse full av fenalår, pålegg av elgkjøtt etc., men siden jobben min ikke visste at jeg var veganer var det tanken som telte (hyggelig at de ønsket å gi meg gave!), og jeg ga det til foreldrene mine. 

Anonymkode: 8e526...937

• Liker 4
Skrevet

Du er helt elendig til å skrive. 

Anonymkode: 7ec48...fa5

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jammen da var det jo bra at du kunne gi TS et så utrolig hjelpsomt svar! :sarkasme:  

Anonymkode: 43e30...2af

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

:alice:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...