AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #1 Del Skrevet 4. september 2017 Hvordan skal dette navnet egentlig uttales? Jeg har nemlig hørt folk uttale det med en J, og jeg trodde faktisk det het HEIM ? Anonymkode: c250d...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #2 Del Skrevet 4. september 2017 Trondheim. Anonymkode: e10c0...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #3 Del Skrevet 4. september 2017 Trondheim. Det er det som er det offisielle navnet. Selv om mange skulle ønske det var Trondhjem, så er det altså ikke det. Anonymkode: 64ab3...6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Del Skrevet 4. september 2017 Same shit! Tomato, Tomatoo Anonymkode: afa35...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New Girl Skrevet 4. september 2017 #5 Del Skrevet 4. september 2017 Jeg sier Trondhjæm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #6 Del Skrevet 4. september 2017 De eneste jeg kjenner som sier "TrondJem" er fra Sør-Øst. Jeg er fra Trændelag selv og sier selvfølgelig TrondHeim. Tror ingen i Trøndelag bruker "J". Anonymkode: 9adbb...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 4. september 2017 #7 Del Skrevet 4. september 2017 4 minutter siden, New Girl skrev: Jeg sier Trondhjæm. Det sier jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Del Skrevet 4. september 2017 Jeg sier Trondhjem, selv om det offisielle navnet er Trondheim. Trondhjem henger igjen hos mange fra riktig gamle dager, da det var nettopp det som var navnet, mens -heim er et resultat av nasjonalistisk språkpolitikk. Anonymkode: a8097...ca7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #9 Del Skrevet 4. september 2017 Trondhjæm. Anonymkode: 0dab0...f76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 4. september 2017 #10 Del Skrevet 4. september 2017 Trondheim - hilsen Trondheimer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #11 Del Skrevet 4. september 2017 Trondhjem. Interessant, for øvrig, at det tyske navnet er det samme som det norske, bare med D og T byttet om. Drontheim. Anonymkode: 9b852...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gresskaret Skrevet 4. september 2017 #12 Del Skrevet 4. september 2017 Bruker både Trondheim og Trondhjæm. 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeachZero Skrevet 4. september 2017 #13 Del Skrevet 4. september 2017 Kjært barn har mange navn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #14 Del Skrevet 4. september 2017 Folk fra østlandet sier "Trondæim" eller "Trondhæim" Trøndere sier "Trondhjæmm" Anonymkode: e85e5...0b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #15 Del Skrevet 4. september 2017 Trondheim. Hilsen trønder. Anonymkode: 79944...191 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #16 Del Skrevet 4. september 2017 Trondhjem. Som min tante, trønderen, sier. Jeg sier også forøvrig Trond Jiske. Som stedsnavnet uttales. "Giske" er noe slekta la seg til etter de flyttet sørover. Anonymkode: 92de3...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #17 Del Skrevet 4. september 2017 https://snl.no/Trondheim Byens navn ble ved lov av 1. januar 1930 endret fra Trondhjem til Nidaros, det eldste navnet på byen. Men etter en bitter navnestrid ble Nidaros ved lov av 6. mars 1931 byttet ut med Trondheim. Anonymkode: d4ece...353 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 4. september 2017 #18 Del Skrevet 4. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De eneste jeg kjenner som sier "TrondJem" er fra Sør-Øst. Jeg er fra Trændelag selv og sier selvfølgelig TrondHeim. Tror ingen i Trøndelag bruker "J". Anonymkode: 9adbb...8bf Det gjør jeg og hele familien, og svært mange trøndere jeg kjenner, så du må nok tro om igjen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #19 Del Skrevet 4. september 2017 6 timer siden, PeachZero skrev: Kjært barn har mange navn. Ingenting kjært med Trondhjem. Norges største harry-by. Anonymkode: 2162a...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #20 Del Skrevet 4. september 2017 Noen av de som bor i Trondheim sier "Trondhjæm". Andre trøndere og de fleste andre sier det offisielle navnet, Trondheim. Det er også dette som er den korrekte norske måten å si det på, Trondhjem er et resultat av fordansking. Det trønderske ordet for hjem er "hæim", altså blir det korrekte Trondheim. Anonymkode: 9db91...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå