AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #1 Del Skrevet 4. september 2017 Jeg finner mange bredbånd med 12 mnd bindingstid. Jeg skal kun bo her til mai, men trenger vanlig internett hjemme (har ikke tv). Er mobilt bredbånd det samme som mobilnettet/mobildata? Jeg vil ha slik internettboks som man kan bruke trådløst. Men da uten bindingstid. Helst billigst mulig. Hva er egentlig mobilt bredbånd, for jeg finner mange slike uten bindingstid? Jeg har mobildata på mobilen så klart, 2Mb, så er det slik man får? Kan det f.eks brukes opp? For vanlig internett hjemme kan jo ikke brukes opp slik som mobildataen. Er det noen som kan forklare meg eller vet om bredbånd uten bindingstid? Anonymkode: 97563...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorUgle Skrevet 4. september 2017 #2 Del Skrevet 4. september 2017 Ring Homenet på 07900 :D Anbefales :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matmonsen Skrevet 4. september 2017 #3 Del Skrevet 4. september 2017 Mobilt bredbånd blir på en måte det samme som mobildata på telefonen ja. Men det er en annen type abonnement som kun har mobildata og man ikke kan ringe med. Vanligvis er det mye mer data (GB) inkludert i mobilt bredbånd-abonnementene (gjerne rundt 20-100GB) mens vanlig mobilabonnement bare har kanskje 1-6GB. Det blir derfor billigere enn å "dele" internett fra telefonen bruke mobildata hvis man trenger mye data. GBene går fortere unna på en PC enn på en mobil, og da er ikke de få GBene fra telefonen nok. Du må nesten bare veie opp totalprisene mot hverandre, og vurdere om det er rimeligere å bare betale for 12 mnd/bruddgebyr enn det er med mobilt bredbånd de månedene du trenger det. Jeg vet ikke hva du skal bruke bredbåndet til og hvor mye data (GB) du trenger. Streaming fra netflix osv krever en del data. Det finnes i hovedsak to alternativer når det gjelder bredbånd: - Første er fast bredbånd over telefonlinje/kabel-TV-nettet/fiber (alt etter hva som er tilgjengelig). Her er det 12mnd binding, har aldri sett dette uten. Da trenger du en kabel/telefonlinje inn som kobles til et rutermodem. Rutermodemet sender igjen ut trådløst med wifi slik at du kan være på trådløst når du er hjemme. Her er det ingen begrensning i data/forbruk (GB) så du kan bruke det så mye du vil. Det er kjappere, mer stabilt, og helst å anbefale til hjemmebruk. - Andre alternativ er mobilt bredbånd som du er inne på. Det tar inn signalene via mobilnettet, så du trenger ikke en kabel/linje inn til huset. Du får et modem som tar SIM-kort, og så fungerer det overalt der det er dekning. Det kan fåes både med og uten binding. Hvis du binder deg får du gjerne rabattert modem, mens uten binding må du betale full pris for modemet. Det er ikke like kjapt og stabilt som fast bredbånd. (Hastigheten kan variere mye.) Hvis du skal bestille mobilt bredbånd har du gjerne 3 typer modem å velge mellom til å putte SIM-kortet i: - USB-pinne som man plugger i maskinen og velger "koble til". Billigste alternativ, men da kan bare den ene PCen bruke det om gangen siden det ikke er wifi osv. - Liten portabel oppladbar wifiruter som man setter SIM-kortet i, så kan rundt 4-5 brukere koble seg til trådløst med wifi. Er helst tiltenkt litt sporadisk, portabel bruk, og koster ikke så mye. (Kan fint brukes fast også, men har ikke så kraftige antenner) - En større "Mobilt hjemmebredbåndsruter" som er mer tenkt å ha fast stående hjemme hvis man bruker det mye og det gjerne er flere på samtidig. Det er en litt større sak med kraftigere antenner og mulighet for å koble PCer osv direkte med kabel i tillegg til wifi. Den koster ofte litt hvis man ikke skal ha bindingstid. Håper det hjelper å forklare litt og at det ikke ble forvirrende. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Del Skrevet 4. september 2017 Jeg har mobildata fra talkmore. 100GB i måneden. Det funker fjell for min del! Jeg kan si det opp når jeg vil. Ta "pause" på abonnementet hvis jeg ikke vil bruke det på noen måneder (aldri skjedd, men muligheten er der). Koster 100kr mer i måneden enn fast abonnement, men så har jeg muligheten for å ta det med meg når jeg drar noe sted. Anonymkode: 2a13b...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 4. september 2017 #5 Del Skrevet 4. september 2017 Jeg hadde tidligere mobilt bredbånd hjemme da vi ikke fikk fiber/ordinært bredbånd her. Med god 4g dekning så fungerte det utmerket. To stk kunne helt fint sitte på samtidig uten problemer. Hadde 100GB og til normalt bruk holdt det helt fint. Gikk jeg tom kunne jeg kjøpe mer. Dette var Telia. Det eneste negative for min del var at Netflix, HBO og lignende spiser GB, så i den perioden hadde jeg kort og greit ikke strømmetjenester. Mye mulig du får større pakker enn den jeg hadde nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Del Skrevet 5. september 2017 Jeg bruker også talkmore. Betaler 39 kr for ubegrenset data i et døgn, og streamer i toppkvalitet til øya blør 2-3 dager i uka. Blir uansett ikke dyrere enn 100 GB data, og det holder ikke lenge med mindre man skrur ned kvaliteten. Så jeg syns ihvertfall det er bedre med ubegrenset data annenhver dag, og modemet avslått annenhver dag, enn å hele passe på hvor mye data jeg bruker, men det blir vel en smakksak. Anonymkode: 61f27...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå