Gå til innhold

Begynte å klø etter et besøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, NotNaomi skrev:

Allergi mot ham? :-)

Nei,men det med skabb bør du kanskje undersøke? Litt ekkelt...

Litt? Jævlig ekkelt.. 

Anonymkode: 20509...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er skabb ja! Gå til legen å få kur asap! Du må også kaste sofaen, senga, fryse klærne dine osv.

Du kan smitte andre vedig lett så unngå å klemme venninder eller sitt i noen andres sofa!

Anonymkode: 0c230...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er skabb ja! Gå til legen å få kur asap! Du må også kaste sofaen, senga, fryse klærne dine osv.

Du kan smitte andre vedig lett så unngå å klemme venninder eller sitt i noen andres sofa!

Kur er ikke reseptbelagt så hun trenger ingen tur til legen, og rengjøring av møblene (og midlertidig utkastelse av disse) er innafor.

Anonymkode: e77f4...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tar du vel kraftig i du... Jeezez 😕 

http://www.lommelegen.no/artikkel/skabb-gir-utslett-og-kløe

Skabb finnes over hele verden og smitter mennesker av alle raser og sosiale lag. Skabb kan spre seg raskt under visse forhold, særlig der nær kropps- og hudkontakt er hyppig. Institusjoner som sykehjem, omsorgsboliger, fengsler, og også skoler og barnehager, er ofte steder hvor man finner skabb utbrudd. Skabb er vanligere hos barn og unge, men også voksne får skabb. Skabb er artsspesifikk, dvs at mennesker kan ikke få hundeskabb eller omvendt. 

Skabb spres vanligvis ved direkte, langvarig, hud-mot-hud kontakt med en person som har skabb. Det dreier seg som regel om lengre kontakt, et raskt håndtrykk eller en klem sprer vanligvis ikke skabb. Skabb sprer seg lett til seksualpartnere og folk som bor i samme husstand. Skabb hos voksne kommer ofte av smitte via seksuell omgang.

Skabb kan spres indirekte ved å dele ting som klær, håndklær eller sengetøy som har vært brukt av en infisert person; men dette er mest vanlig når det dreier seg om skorpeskabb, også kalt norsk skabb.

Det er to typer skabb:

• Vanlig skabb: Ved vanlig skabb er det mellom 10-15 midd på hele kroppen til den smittete
  • Skorpeskabb: Ved skorpeskabb kan det være tusenvis av skabb.
  • skabb.  (Scabies norvegicus)
  • Skorpeskabb er en alvorlig form for skabb som kan oppstå hos personer som har et svekket immunforsvar, eldre, funksjonshemmede, eller folk som av andre grunner er svekket. Det kalles også norske skabb. Personer med skorpeskabb har tykke skorper i huden som inneholder et stort antall midd og egg, de er svært smittsomme og kan spre smitten både ved direkte hud-mot-hud kontakt og hvis andre har kontakt med deres klær, sengetøy og møbler. De har ofte ikke de vanlige symptomene på skabb som utslett eller kløe. Personer med skorpeskabb bør få rask og aggressiv medisinsk behandling for å hindre et mer generelt utbrudd av scabies.

Hjemme fra skole eller jobb?

Hvis man har blitt smittet, kan man som regel gå tilbake til barnehage, skole, eller jobb dagen etter at behandlingen er utført.

Symptomer på skabb

Vanlig symptom er kløe, ofte alvorlig og vanligvis verre om natten. Tynne, uregelmessige gravespor etter hunnmidden som også består av små blemmer eller knuter på huden din

Spor etter der hunnmidden har gravd seg ned sees vanligvis i hudfolder. Selv om nesten alle deler av kroppen din kan være involvert, er de vanligste stedene som følger:

• Mellom fingrene
  • Armhulene
  • Rundt midjen 
  • Langs innsiden av håndledd
  • På indre albue
  • På fotsålene
  • Rundt bryster
  • Rundt mannlige kjønnsorganer (papler eller knuter på penis er nesten synonymt med en skabbdiagnose)
  • På baken
  • På knær
  • På skulderbladene 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som automatisk trodde TS hadde begynt å klø og få utslett i underlivet, helt til jeg kom ned til bildene? 

🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenget ikke kaste sofan. Skabbmidd dør etter 4 døgn uten deg tilstede. Begynn kuren på fredag. Dra på tur og vask godt i en uke. Ta så en ny kur. MED shapoo... vask godt. Legg deg i ren seng osv. Bytt påog dekk til der du sitter og er. Det går pver. Been there dobe that. Det er et hælvette. Ikje inviter han onn til deg igjen før du er sikker på at han har tatt kur og gjort det samme. Da ko.mer det tilbake hvis han ikke tar grep også!!!!

Anonymkode: 2db1b...506

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenget ikke kaste sofan. Skabbmidd dør etter 4 døgn uten deg tilstede. Begynn kuren på fredag. Dra på tur og vask godt i en uke. Ta så en ny kur. MED shapoo... vask godt. Legg deg i ren seng osv. Bytt påog dekk til der du sitter og er. Det går pver. Been there dobe that. Det er et hælvette. Ikje inviter han onn til deg igjen før du er sikker på at han har tatt kur og gjort det samme. Da ko.mer det tilbake hvis han ikke tar grep også!!!!

Sa ifra til han, virker ikke som han bryr seg så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kostet søren meg masse penger og må ligge 12-24t :( 

Ja d er svindyrt. 8-10 timer holder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa ifra til han, virker ikke som han bryr seg så mye. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kostet søren meg masse penger og må ligge 12-24t :( 

Herregud for en drittsekk! Be ham betale, og kutt han ut. Betaler han ikke kutter du han ut. Hvor gammel er denne fyren og hvordan virket han ellers ut?

Anonymkode: 792c5...591

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evilposelos skrev:

Det er ikke "helt sikkert skabb", venninna mi fikk samme utslett som på bildene, hun trodde det var skabb, men det var det altså ikke. Gå til legen, ikke kjøp kur uten å vite, det kan bli verre på grunn av feilbehandling. 

For sent det nå. Har tatt kuren. Hva hadde venninnen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For sent det nå. Har tatt kuren. Hva hadde venninnen din? 

Det kom av stress, men jeg trodde du siktet til de nuppene som er røde. Min feil :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud for en drittsekk! Be ham betale, og kutt han ut. Betaler han ikke kutter du han ut. Hvor gammel er denne fyren og hvordan virket han ellers ut?

Anonymkode: 792c5...591

Han virket grei, men når vi lagde mat så tok han alltid største stykkene til seg og ga meg det minste, (han skulle absolutt legge oppi det minste stykke til meg liksom, klarer vel å ta oppi mat selv) og når jeg ba han kjøpe salat til noe jeg holdt på å lage hjemme, så skulle jeg bare opp å hente brus til oss, når jeg kom ned var det nesten ikke salat igjen, tror han var en person som prøvde å forte seg hver gang, han tenkte iallfall ikke på at flere skulle ha mat 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evilposelos skrev:

Det kom av stress, men jeg trodde du siktet til de nuppene som er røde. Min feil :fnise: 

Jeg har ikke stresset med noe nå.. Men dumt valg å ta kuren for det kanskje, eller? :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke stresset med noe nå.. Men dumt valg å ta kuren for det kanskje, eller? :o 

Ja. Gå til legen om det ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2017 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en mann på besøk i mange uker, når vi begynte å rote litt så merket jeg at jeg begybte å klø, dette var i sommer og jeg klør enda. Klør og får utslett. Hva kan det være? 

Kom deg til legen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...