AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #1 Skrevet 4. september 2017 Hvordan hadde du reagert? Hadde du klart å tilgi vedkommende? Anonymkode: 3f5c5...2b7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #2 Skrevet 4. september 2017 Kommer helt an på, du får gjerne utdype spørsmålet litt mer Anonymkode: e9ad0...088
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer helt an på, du får gjerne utdype spørsmålet litt mer Anonymkode: e9ad0...088 Utroskap Anonymkode: 3f5c5...2b7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Min eks hadde en blemme og var utro en gang. Tilgitt. Alle kan trå feil. Så må man selv ta et valg og stå for det. Gå eller bli. Samme eks var utro også senere. Flere årelange forhold bak min rygg. Ikke tilgitt. Forholdet røk. Utroskap er ikke sort/hvitt. Ei heller hvordan man skal takle utroskap. Som du ser, så taklet jeg utroskapen på to ulike måter med samme mann, fordi det var to ulike måter å være utro på. Anonymkode: ce745...3d1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 Jeg sier først og fremst nei. Ser likevel for meg at jeg ville prøvd, men ikke klart å godta, blitt veldig sjalu og at forholdet ikke hadde fungert på grunn av det. Jeg er så glad i kjæresten at jeg er sikker på at jeg ikke hadde klart å ikke prøve å fortsette forholdet om han ville det. Anonymkode: 5f747...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #6 Skrevet 4. september 2017 Teoretisk sett nei, men her er det mange faktorer som spiller inn. Jeg har tilgitt utroskap en gang i tiden, så det er ikke så svart/hvitt. Det er ikke det samme som at det er akseptert, og at partneren min kan bare være utro, fordi jeg hadde godtatt okke som. Er det langt forhold, kort forhold, barn/ikke barn, var det et kyss, sex, en kveld, langvarig, hvordan var ellers samlivet våres, osv osv. Anonymkode: c37f1...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 I utgangspunktet ikke. Men det er mye som spiller inn her. Hvor omfattende utroskap det er snakk om og hvor lenge det har pågått. Jeg ser for meg at jeg hadde hatt vansker for å stole på vedkommende igjen. Og for mange er riktignok utroskap en engangsgreie. Men det å med viten og vilje såre sin partner så dypt, og bryte all tillit, uavhengig av egosentrisk 'årsak', er for meg vanskelig å tilgi. Og dette med at mange folk er utro igjen, tror jeg også har noe å gjøre med at de får et signal om at ting er 'greit' ved å bli tilgitt. Faktisk. Så jeg hadde hatt store problemer med å tilgi, tror jeg. Anonymkode: ec9e5...585 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet ikke. Men det er mye som spiller inn her. Hvor omfattende utroskap det er snakk om og hvor lenge det har pågått. Jeg ser for meg at jeg hadde hatt vansker for å stole på vedkommende igjen. Og for mange er riktignok utroskap en engangsgreie. Men det å med viten og vilje såre sin partner så dypt, og bryte all tillit, uavhengig av egosentrisk 'årsak', er for meg vanskelig å tilgi. Og dette med at mange folk er utro igjen, tror jeg også har noe å gjøre med at de får et signal om at ting er 'greit' ved å bli tilgitt. Faktisk. Så jeg hadde hatt store problemer med å tilgi, tror jeg. Anonymkode: ec9e5...585 Hvis det var med en venn a.m deg? Anonymkode: 3f5c5...2b7
Trude.lutt Skrevet 4. september 2017 #9 Skrevet 4. september 2017 (endret) Som 24 åring med kun kort forhold bak meg så jeg kategorisk nei. Som snart 50 åring med samme mann i 25 år ser jeg anderledes på det. Et tilfeldig knull ville jeg helst ikke ha vist om. Synes folk som er utro er så feige som "tilstår" og som legger ansvaret på den som er blitt bedratt om forholdet skal forsette. Gå der heller med din dårlige samvittighet. Langvarig platonisk forhold med flørtende undertone og "hadde det ikke vært for kona/mannen så hadde det vært oss....." for meg verre en en runde i senga. Det handler om hvor fortrolighet/tillitten og lojaliteten er mer enn sex. Det et viktigst for meg. Endret 4. september 2017 av Trude.lutt feil 1
Duftavsommerregn Skrevet 4. september 2017 #10 Skrevet 4. september 2017 40 minutter siden, Trude.lutt skrev: Som 24 åring med kun kort forhold bak meg så jeg kategorisk nei. Som snart 50 åring med samme mann i 25 år ser jeg anderledes på det. Et tilfeldig knull ville jeg helst ikke ha vist om. Synes folk som er utro er så feige som "tilstår" og som legger ansvaret på den som er blitt bedratt om forholdet skal forsette. Gå der heller med din dårlige samvittighet. Problemet er at ingen kan svare på dette før de faktisk er utsatt for dette, mange tror at de har et svar, men vet ikke noe som helst om det før det skjer. Fordi dette er et så enormt svik er det ekstremt vanskelig å gjennopprette tillit og kjærligheten. De aller fleste klarer det aldri, noen kan klare det om det bare er et engangstilfelle der en falt i fristelsen, men selv da vet man jo ikke om det bare var akkurat det, eller om det ligger mer løgn bak. Skal man lykkes må den som har vært utro virkelig vise anger og omvendelse over tid, og tåle ganske lenge at det rippes opp i. Samtidig må den som er bedratt etter en stund godta unnskyldningen og legge det bak seg, men det er jammen lettere sagt en gjort. Derfor ender det som oftest med brudd til slutt uansett. 1
Trude.lutt Skrevet 4. september 2017 #11 Skrevet 4. september 2017 4 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Problemet er at ingen kan svare på dette før de faktisk er utsatt for dette, mange tror at de har et svar, men vet ikke noe som helst om det før det skjer. Fordi dette er et så enormt svik er det ekstremt vanskelig å gjennopprette tillit og kjærligheten. De aller fleste klarer det aldri, noen kan klare det om det bare er et engangstilfelle der en falt i fristelsen, men selv da vet man jo ikke om det bare var akkurat det, eller om det ligger mer løgn bak. Skal man lykkes må den som har vært utro virkelig vise anger og omvendelse over tid, og tåle ganske lenge at det rippes opp i. Samtidig må den som er bedratt etter en stund godta unnskyldningen og legge det bak seg, men det er jammen lettere sagt en gjort. Derfor ender det som oftest med brudd til slutt uansett. Jeg svarte bare på spm. og svarte hva jeg tenker. Uansett tror jeg det ikke hadde vært lett....
Duftavsommerregn Skrevet 4. september 2017 #12 Skrevet 4. september 2017 3 minutter siden, Trude.lutt skrev: Uansett tror jeg det ikke hadde vært lett.... Nei jeg kan love deg at det ikke er lett, snakker av erfaring. Bak utroskap ligger det ofte andre konflikter som kan være en utløsende faktor. Kjærlighet gjør at man ofte kan leve lenge med slike konflikter, spesielt når barn er inne i bildet. Et utroskap river kjærligheten i fillebiter! Båndene blir slitt av og gjennopprette disse er ekstremt vanskelig. De aller fleste klarer aldri det. 1
Trude.lutt Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 3 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Nei jeg kan love deg at det ikke er lett, snakker av erfaring. Bak utroskap ligger det ofte andre konflikter som kan være en utløsende faktor. Kjærlighet gjør at man ofte kan leve lenge med slike konflikter, spesielt når barn er inne i bildet. Et utroskap river kjærligheten i fillebiter! Båndene blir slitt av og gjennopprette disse er ekstremt vanskelig. De aller fleste klarer aldri det. Ikke uenig med deg. Les det jeg skriver om hvor fortroligheten og lojaliteten skal være. Håper jeg aldri opplever dette. Jeg vet faktisk om tre par hvor utroskap førte til brudd, og til forsoning igjen etter en stund. Ikke lett, men det skjer.
Fysikeren Skrevet 4. september 2017 #14 Skrevet 4. september 2017 Kommer an på blant annet: om vi har barn sammen og hvem det var med. Synes det er veldig mye verre om hun er utro med noen i omgangskretsen vår enn en random fyr på reise.
Duftavsommerregn Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, Fysikeren skrev: Kommer an på blant annet: om vi har barn sammen og hvem det var med. Synes det er veldig mye verre om hun er utro med noen i omgangskretsen vår enn en random fyr på reise. Sviket er akkurat det samme, bare at du slipper da det sosiale stigmaet som skjer om det er i et nært bekjentskap. Det er først når man står midt oppi dette at man faktisk vet hva man vil gjøre. Har vel alltid ment at utroskap er totalt uakseptabelt å leve med, og når det skjedde mente jeg akkurat det samme.
Fysikeren Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev: Sviket er akkurat det samme, bare at du slipper da det sosiale stigmaet som skjer om det er i et nært bekjentskap. Det er først når man står midt oppi dette at man faktisk vet hva man vil gjøre. Har vel alltid ment at utroskap er totalt uakseptabelt å leve med, og når det skjedde mente jeg akkurat det samme. TS spurte om hva jeg mente, så hva du mener om min mening er totalt irrelevant. Ferdig.
Gjest Ingenting2 Skrevet 4. september 2017 #17 Skrevet 4. september 2017 Jeg syns slike hypotetiske spørsmål er umulig å svare på. Det er så lett å tenke og tro hva man ville gjort, men noe helt annet å stå i det. Så jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Jeg ville garantert følt meg sviktet og såret.
Duftavsommerregn Skrevet 4. september 2017 #18 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, Fysikeren skrev: TS spurte om hva jeg mente, så hva du mener om min mening er totalt irrelevant. Joda jeg bare svarte jeg! Om du finner min mening totalt irrelevant er jo egentlig helt irrelevant for meg Det var et innspill i debatten, så videt jeg vet er dette et debattforum og ikke en chatte kanal. 1
Duftavsommerregn Skrevet 4. september 2017 #19 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, canacas skrev: Jeg syns slike hypotetiske spørsmål er umulig å svare på. Det er så lett å tenke og tro hva man ville gjort, men noe helt annet å stå i det. Så jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Jeg ville garantert følt meg sviktet og såret. og det er fasiten, for de fleste er utroskap en traumatiserende opplevelse på lik linje med dødsfall i familien, hele tilværesen blir for mange revet bort under de i en lang periode, med voldsomme endringer i hele hverdagen. Man kan mene mye om hvordan man takler det, men vet ikke noe om det før man står midt oppe i det.
Fysikeren Skrevet 4. september 2017 #20 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev: Joda jeg bare svarte jeg! Om du finner min mening totalt irrelevant er jo egentlig helt irrelevant for meg Det var et innspill i debatten, så videt jeg vet er dette et debattforum og ikke en chatte kanal. Og hva debatten skal omhandle står i hovedinnlegget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå