Gå til innhold

Fitness24seven stjal pengene mine


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Heisann.  Heads up: dette blir nok en ganske snirklete historie.

Jeg betaler treningsavgiften via autogiro, der jeg satte et tak for månedlig trekk som er 1 kr over treningsavgiften.  På grunn av helligdager på slutten av måneden i april, ble både aprils og mais avgift forsøkt trukket i mai - da uten hell pga taket. 

Dette ble jeg gjort oppmerksom på da jeg ringte til senteret etter å ha fått purring fra et inkassobyrå + purregebyr.  På dette tidspunktet var det ikke nøye for meg hvem sin feil det var og hvem som betalte det lille purregebyret, jeg ringte bare for å få vite hva som hadde skjedd - og om det faktisk manglet en betaling fra meg.  Jeg ble fortalt at jeg bare kunne betale for mai måned på senteret ved anledning, og se bort fra regningen fra inkassobyrået.  Jeg reagerte ikke veldig på dette da jeg så det som en innrømmelse av at Fitness hadde gjort den opprinnelige glippen, og ville ordne gebyret.  Men jeg vet jeg spurte direkte om gebyret i hvert fall én gang, og ble beroliget.

(I ettertid har jeg fått bekreftet at det var Fitness som gjorde den opprinnelige feilen - i kontrakten står det at de skal trekke avgiften siste bankdagen i mnd i slike tilfeller som i april, men det synes tydelig i bankutskriften min at de ikke prøvde på det.)

En god stund etter at jeg var nede på senteret og betalte mai måned fikk jeg nytt brev fra inkassoselskapet - om den samme månedsavgiften men nå med 400kr i gebyr og varsel om betalingsanmerkning hvis jeg ikke betalte innen fristen. 

Jeg kommuniserte via mail til Fitness denne gangen siden jeg hadde mistet litt tillit.  To arbeidsdager senere fikk jeg til svar at verken jeg eller resepsjonsduden hadde gjort noe gærnt, og at han skulle sjekke det opp med inkassoselskapet i morgen.  'I morgen' var dagen før betalingsfristen.  Da jeg ikke hadde hørt noe 'i morgen' ringte jeg direkte til inkassoselskapet - for å få utsettelse i tilfelle ting ikke ble avklart i tide - men de hørtes ganske shady ut - 'jaja, du får utsettelse...' liksom, ingen ny tidsfrist, ikke tilbud om skriftlig bekreftelse.  Så dagen etter, da jeg fortsatt ikke hadde hørt noe fra Fitness, betalte jeg inkassoselskapet månedsavgift + 400 i gebyr.

Oppdaterte Fitness og ba om pengene tilbake eller gratis trening.  Litt ufokusert goddagmannøkseskaft-utveksling, men hovedbeskjeden er at han (samme resepsjonisten jeg har deala med hele veien) skal sjekke med inkassoselskapet hva som gikk gærnt, og sjekke om jeg kan få igjen noe.  Jeg fikk også igjen månedsavgiften.  Jeg synes ikke dette er bra nok - men føler at hvert 'goddagmann' sinker prosessen, så jeg venter hele ti dager med å si fra.  Da forklarer jeg at det er likegyldig hva inkasso sier - jeg har bare en avtale med Fitness, der jeg har fulgt instrukser og gjort alt jeg kunne for å rette opp feilen Fitness gjorde, og sitter igjen 400 kr fattigere. 

Nå er det gått en uke uten svar.

Gah.  Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 998a1...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første aldri brukt autogiro... Bruk e-faktura, så slipper du sånt tull som dette her. 

For det andre ville jeg aldri betalt inkassosaken, men henvendt inkassoselskapet til Fitness. 

Når du nå har gjort som du har gjort, så bare fortsett å maile og ringe og plage dem. Ta vare på all dialog du har med dem, og om du ikke får pengene dine tilbake, kontakt Forbrukerrådet. 

Anonymkode: 43171...9f6

  • Liker 2
Skrevet

Takk for tips om Forbrukerrådet.  Autogiro er obligatorisk på gymmen, og etter råd fra jurist (kompis) ville jeg ikke risikere betalingsanmerkning ved å ignorere inkassobyrået.

Anonymkode: 998a1...9d6

Skrevet

Du kan også ta debatten ut på facebook, så de får negativ publisitet av det. Det er ofte ting plutselig går mye raskere og enklere med en gang de får den negative omtalen et sted hvor hele offentligheten kan se den.. 

Anonymkode: 43171...9f6

  • Liker 2
Skrevet

Be om å få en samtale med daglig leder, så kan du forklare ham/henne hele saken. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Heisann.  Heads up: dette blir nok en ganske snirklete historie.

Jeg betaler treningsavgiften via autogiro, der jeg satte et tak for månedlig trekk som er 1 kr over treningsavgiften.  På grunn av helligdager på slutten av måneden i april, ble både aprils og mais avgift forsøkt trukket i mai - da uten hell pga taket. 

Dette ble jeg gjort oppmerksom på da jeg ringte til senteret etter å ha fått purring fra et inkassobyrå + purregebyr.  På dette tidspunktet var det ikke nøye for meg hvem sin feil det var og hvem som betalte det lille purregebyret, jeg ringte bare for å få vite hva som hadde skjedd - og om det faktisk manglet en betaling fra meg.  Jeg ble fortalt at jeg bare kunne betale for mai måned på senteret ved anledning, og se bort fra regningen fra inkassobyrået.  Jeg reagerte ikke veldig på dette da jeg så det som en innrømmelse av at Fitness hadde gjort den opprinnelige glippen, og ville ordne gebyret.  Men jeg vet jeg spurte direkte om gebyret i hvert fall én gang, og ble beroliget.

(I ettertid har jeg fått bekreftet at det var Fitness som gjorde den opprinnelige feilen - i kontrakten står det at de skal trekke avgiften siste bankdagen i mnd i slike tilfeller som i april, men det synes tydelig i bankutskriften min at de ikke prøvde på det.)

En god stund etter at jeg var nede på senteret og betalte mai måned fikk jeg nytt brev fra inkassoselskapet - om den samme månedsavgiften men nå med 400kr i gebyr og varsel om betalingsanmerkning hvis jeg ikke betalte innen fristen. 

Jeg kommuniserte via mail til Fitness denne gangen siden jeg hadde mistet litt tillit.  To arbeidsdager senere fikk jeg til svar at verken jeg eller resepsjonsduden hadde gjort noe gærnt, og at han skulle sjekke det opp med inkassoselskapet i morgen.  'I morgen' var dagen før betalingsfristen.  Da jeg ikke hadde hørt noe 'i morgen' ringte jeg direkte til inkassoselskapet - for å få utsettelse i tilfelle ting ikke ble avklart i tide - men de hørtes ganske shady ut - 'jaja, du får utsettelse...' liksom, ingen ny tidsfrist, ikke tilbud om skriftlig bekreftelse.  Så dagen etter, da jeg fortsatt ikke hadde hørt noe fra Fitness, betalte jeg inkassoselskapet månedsavgift + 400 i gebyr.

Oppdaterte Fitness og ba om pengene tilbake eller gratis trening.  Litt ufokusert goddagmannøkseskaft-utveksling, men hovedbeskjeden er at han (samme resepsjonisten jeg har deala med hele veien) skal sjekke med inkassoselskapet hva som gikk gærnt, og sjekke om jeg kan få igjen noe.  Jeg fikk også igjen månedsavgiften.  Jeg synes ikke dette er bra nok - men føler at hvert 'goddagmann' sinker prosessen, så jeg venter hele ti dager med å si fra.  Da forklarer jeg at det er likegyldig hva inkasso sier - jeg har bare en avtale med Fitness, der jeg har fulgt instrukser og gjort alt jeg kunne for å rette opp feilen Fitness gjorde, og sitter igjen 400 kr fattigere. 

Nå er det gått en uke uten svar.

Gah.  Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 998a1...9d6

Når du får inkasso så er det inkassoselskapet du forholder deg til og ikke den som skal ha pengene. Treningssenteret har solgt ansvaret for å få inn penger fra deg til inkassobyrået. 

Neste feil du så gjør er å ringe! Da har du ingen dokumentasjon på hva som er sagt eller avtalt og ting går lett i surr for både den ene og den andre. 

Ta dette som en lærepenge. 

Anonymkode: a8bc7...152

Skrevet

Hva er autogiro? Det eksisterer ikke noe som heter det såvidt jeg ser?

Anonymkode: a8738...808

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er autogiro? Det eksisterer ikke noe som heter det såvidt jeg ser?

Anonymkode: a8738...808

Autogiro kalles også avtalegiro.

Forskjellen mellom Autogiro/Avtalegiro og eFaktura er teskjeforklart her

Anonymkode: 68ab6...4bb

  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du får inkasso så er det inkassoselskapet du forholder deg til og ikke den som skal ha pengene. Treningssenteret har solgt ansvaret for å få inn penger fra deg til inkassobyrået. 

Neste feil du så gjør er å ringe! Da har du ingen dokumentasjon på hva som er sagt eller avtalt og ting går lett i surr for både den ene og den andre. 

Ta dette som en lærepenge. 

Anonymkode: a8bc7...152

Er du jurist?  Jeg har det fra en jurist at man unngår i det lengste å ha inkassobyrå på nakken og få betalingsanmerkning, selv når man har 100% rett. 

Hvis man har null ansvar når man selger fiktive gjeldskrav til inkasso skal jeg begynne med det.

Anonymkode: 998a1...9d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...