Gå til innhold

Bruker dere over/under SIFOs referansebudsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det å bruke 1220 kr på media i mnd for en voksen person, og 7-8000 på mat for en kjernefamilie er meget drøyt. Selv bruker vi ca 4000 kr på mat (inkl. en alt for stor mengde brus, snacks og snop) i mnd, to voksne som spiser mer enn nok... Og 2500 i kr på media, hvordan får man det til?

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Anonymkode: 06304...9ac

Skrevet

Om dere bare er 2 voksne, som bruker 4 000, så bruker dere da mer pr pers enn en kjernefamilie (som jeg antar da er 2 voksne og 2 barn)... Så jeg ser ikke det horrible her. Jeg trykket inn en jenge på 6-9 og en gutt på 10-13, og da var matbudsjettet på ca 7 200. Altså mindre pr pers enn dere bruker. Og en gutt i den alderen kan spise MYE. I tillegg er unger gjerne sære i kosten, har venner på besøk, etc, som gjør at det blir dyrt. 

Du ser vel at kategorien heter "mediebruk og FRITID"..? Det er altså ikke bare media, det er også kontingenten på fotballen, dansen, pianospillingen, samt cup'er man må reise på, teater, osv osv osv osv. Da kan jeg love deg 2500 blåser vekk ganske så raskt. 

Vi bruker under SIFO på det meste, men det kan være fordi vi alle hater shopping, og ingen av oss har dyre hobbyer (gratis å gå på fjelltur..). 

Anonymkode: b01da...ac4

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere bare er 2 voksne, som bruker 4 000, så bruker dere da mer pr pers enn en kjernefamilie (som jeg antar da er 2 voksne og 2 barn)... Så jeg ser ikke det horrible her. Jeg trykket inn en jenge på 6-9 og en gutt på 10-13, og da var matbudsjettet på ca 7 200. Altså mindre pr pers enn dere bruker. Og en gutt i den alderen kan spise MYE. I tillegg er unger gjerne sære i kosten, har venner på besøk, etc, som gjør at det blir dyrt. 

Du ser vel at kategorien heter "mediebruk og FRITID"..? Det er altså ikke bare media, det er også kontingenten på fotballen, dansen, pianospillingen, samt cup'er man må reise på, teater, osv osv osv osv. Da kan jeg love deg 2500 blåser vekk ganske så raskt. 

Vi bruker under SIFO på det meste, men det kan være fordi vi alle hater shopping, og ingen av oss har dyre hobbyer (gratis å gå på fjelltur..). 

Nei, to voksne(en mann og kvinne) "skal" i følge sifo ha et matbudsjett på 5000 kr.

Ser at kategorien mediebruk går igjen toplasser, og det da blir rundt 5000 kr i mnd om vi tar hensyn til stordriftsfordelen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, to voksne(en mann og kvinne) "skal" i følge sifo ha et matbudsjett på 5000 kr.

Ser at kategorien mediebruk går igjen toplasser, og det da blir rundt 5000 kr i mnd om vi tar hensyn til stordriftsfordelen.

Ja, men dere bruker mer pr pers. 4000/2 = 2000 pr pers. 7200/4 = 1800. Så selv om dere bruker under sifo, bruker dere da mer pr pers enn kjernefamilien. 

Det er mange steder det ikke er stordriftsfordel. Ja, man kan få familie-abonnement på tidal og spotify, og man betaler like mye for netflix uansett om man er 2 eller 4 som bruker det. Men om guttungen spiller håndball og piano, jentungen går på karate og speider, så får man overhodet ikke noe søskenrabatt eller stordriftsfordel for det. Og tro meg, tusenlappene flyr når ungene skal på aktiviteter, og det gjerne innebærer stevner og treningsleirer og reiser og whatnot. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men dere bruker mer pr pers. 4000/2 = 2000 pr pers. 7200/4 = 1800. Så selv om dere bruker under sifo, bruker dere da mer pr pers enn kjernefamilien. 

Det er mange steder det ikke er stordriftsfordel. Ja, man kan få familie-abonnement på tidal og spotify, og man betaler like mye for netflix uansett om man er 2 eller 4 som bruker det. Men om guttungen spiller håndball og piano, jentungen går på karate og speider, så får man overhodet ikke noe søskenrabatt eller stordriftsfordel for det. Og tro meg, tusenlappene flyr når ungene skal på aktiviteter, og det gjerne innebærer stevner og treningsleirer og reiser og whatnot. 

Hvus man bruker 50000 i året på at ungene skal på aktiviteter bør man lære dem at de må velge noe, ikke alt. 

Skrevet (endret)

Jeg bruker mer enn det SIFO oppgir som gjennomsnitt på matbudsjett, men jeg vet godt hvorfor og hva det er.

I min husholdning er vi to personer. En kvinne på 50 (meg) og en nesten voksen sønn på 17. Han spiser som en voksen, og iflg. SIFOs ref. budsjett skal vi bruke rundt 5050 i mat. Det hadde vi nesten gjort også, om det ikke var for brusen jeg drikker. Mitt budsjett ender opp på 6000, da inkludert daglig drikking av Pepsi Max.

De øvrige postene vet jeg ikke hvordan vi ligger an helt. Vi har ikke bil, så det bruker vi ingenting på. Transport består av månedskort (350) til gutten som drar til skolen hver dag, samt en og annen enkeltbillett til meg når jeg skal noe andre plasser i byen. Det er vel ikke mer enn 400-450 kr i transport i mnd.

Klær har jeg ikke regnet ut gjennomsnittet vårt på.

Hva er "personlig pleie"? Det står "Personlig pleie 1100". Er det frisør? I så fall vet jeg ikke hva gjennomsnittet vårt er, for jeg klipper meg hjemme og guttungen er det faren hans som tar til frisør og betaler klipp for. Jeg vet ikke hva det koster (vi er skilt).

Endret av Million
Skrevet

Ganske langt under. Vi er to voksne. Mat budsjettet ligger på omtrent det samme, men resten av utgiftene er mye lavere hos oss enn i referansebudsjettet, særlig mediebruk, klær og personlig pleie. 

Skrevet

Langt under, en voksen.

Anonymkode: b2394...bd7

Skrevet

Altså, referansebudsjettet er et langtidsbudsjett, ikke et korttids.  Noen måneder bruker vi under, andre måneder over, men sett over lang tid (5 år) er det ganske riktig for vår del.

Anonymkode: 631cd...087

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvus man bruker 50000 i året på at ungene skal på aktiviteter bør man lære dem at de må velge noe, ikke alt. 

Ferier kommer nok også innunder her... Og hvorfor skal man begrense det om man helt fint har råd til det? 

Dette er i tillegg hele familiens fritidsbudsjett, ikke bare ungene. Foreldrene kan også helt fint ha dyre hobbyer og aktiviteter. Om det er 50 000 for en hel familie, er det 12 500 pr person. Og om en har en dyr hobby, som alpint eller hest, blir det mye mer enn det. Men om den familien har råd til det, og liker det, hva skal du legge deg opp i det for? Hvorfor skal de nekte seg å gjøre ting de liker, bare fordi DU synes det er dumt å bruke penger på?

Skrevet

En voksen, bruker ganske nøyaktig halvparten av hva SIFO foreslår.

Skrevet

Bruker en god del over. Det er viktig, som en over her påpeker at dette er et langtidsbudsjett...

Skrevet

Er det tatt med utgifter til bolig der? Jeg finner ikke det. For hvis det er med i regnestykket er mitt forbruk på ca 8 828 i mnd ganske riktig, men det er altså med utgifter til bolig. 

Anonymkode: 52e66...b68

Skrevet

Her brukes det under. Synes de tallene SIFOs referansebudsjett opererer med er litt høye.

Skrevet

Jeg bruker en del mer, særlig på matposten. Jeg spiser mye sjømat, nøtter og annet mat som koster mer enn kjøttdeig og wienerpølser. 

Anonymkode: 01791...f55

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? :klo:

Jeg tjener på snittet i Norge og bruker som en full sjømann på mat i følge SIFO. Men hvorfor skal jeg spare på mat, som vi her til lands bruker latterlig lite på, når vi alle vet at mat=helse? Spesielt for en barnefamilie, som skal sørge for 5-10 om dagen pluss sunne fettkilder til barn i vekst. Så hvorfor skal en barnefamilie knipe inn på moro om økonomien er som hos de fleste i Norge: veldig god. Folk flest er ikke fattige - folk flest svømmer i penger.

Det er for eksempel normalt å bruke 50% til hus og 40% til mat i enkelte land. Med 25% til bolig som normal og under 10% til mat så har vi å gå på. I rikelig mon. Bruker du 50 og 40 så begynner det å nærme seg knipe, men det går helt fint det og.

Anonymkode: be1c3...65e

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? :klo:

Jeg tjener på snittet i Norge og bruker som en full sjømann på mat i følge SIFO. Men hvorfor skal jeg spare på mat, som vi her til lands bruker latterlig lite på, når vi alle vet at mat=helse? Spesielt for en barnefamilie, som skal sørge for 5-10 om dagen pluss sunne fettkilder til barn i vekst. Så hvorfor skal en barnefamilie knipe inn på moro om økonomien er som hos de fleste i Norge: veldig god. Folk flest er ikke fattige - folk flest svømmer i penger.

Det er for eksempel normalt å bruke 50% til hus og 40% til mat i enkelte land. Med 25% til bolig som normal og under 10% til mat så har vi å gå på. I rikelig mon. Bruker du 50 og 40 så begynner det å nærme seg knipe, men det går helt fint det og.

Anonymkode: be1c3...65e

Fordi man lærer ungene at penger har lite verdi, og vi får enda flere som klager på at de er fattige fordi de tjener under en halv million i året.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man lærer ungene at penger har lite verdi, og vi får enda flere som klager på at de er fattige fordi de tjener under en halv million i året.

Barn lærer ikke at penger er uten verdi fordi de går på fritidsaktiviter. 

Skrevet

Bruker langt under budsjettet, det gjør de fleste andre på kg også, men i det virkelige liv bruker folk flest mer enn budsjettet.

Anonymkode: ecc33...23c

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Det var ganske interessant å lese det busjettet! Så ganske romslig ut det da. Men har man ikke råd så har man ikke råd og da må klær/møbler/lek/personlig pleie vike. Høres litt deilig ut å kunne bruke de rammene som stod der! Synes ikke materialisme er bra, og sånn sett er lav inntekt et godt virkemiddel for å hindre seg selv i å være overforbruker, men innimellom hadde det vært deilig å ikke sjekke prisen på shampooen du kjøper liksom! 

Jeg har 100/150 kr i måneden på personlig hygiene/velvære og 100/150 kr i måneden på husholdningsartikler og andre dagligvarer. Jammen godt jeg ikke bruker særlig sminke! Interessant. 

Edit: Synes ikke dette med lek, mediebruk og fritid er spesielt drøyt jeg. Man regner gjerne med Internett, mobil, TV/streaming, fritidsaktivitet, gym-medlemsskap, treningsutstyr, kino/teater, kjøp og vedlikehold av nye duppedingser, bøker ja, noe mer? Er jo mye som går inn i de postene? Jeg har inntrykk av at det er her mange forbruker en del. Bytter ut telefonene sine ofte, har gymmedlemskap de ikke bruker, har TV-kanaler (det er vel ganske dyrt), kjøper ditt og datt, det skal ikke så mye til før man er oppe i 3360 kr. Her er det jo også enkelt å spare siden dette er mesteparten ting man ikke MÅ ha. 

Endret av Rainstorm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...