AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #1 Skrevet 4. september 2017 Jeg har bestemt meg for å kutte ut kjøtt fra svin, okse og kylling på grunn av deres leve-og slaktevilkår. Får vondt langt inn i hjerterota. Foreløpig har jeg tenkt at lam og viltkjøtt, og fisk er ok. Det er sikkert mye rart som foregår der også da.? Men hvordan går man frem for å spise hovedsakelig vegetarmat? Jeg må få i meg nok protein. Jeg er ikke glad i egg, verken kokt eller stekt. Jeg er heller ikke spesielt glad i bønner og linser. Er det noe håp for meg da? Er det andre ting jeg kan spise? Det er hovedsakelig middag jeg synes blir vanskelig. Og lunsj, hvilke pålegg? Anonymkode: e9df0...797
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 Har du prøvd bønnestuing ol? Det er mange måter å tiberede bønner og linser på. Uansett overlever du uten å spise det. Du finner mange vegetarblogger på internett, feks vegetarbloggen.com, veganmisjonen.com Anonymkode: 1bc00...282 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Dette proteinhysteriet er litt overdrevet. Det man gjerne sliter med når man er vegetarianer er å få nok mat, fordi man må spise oftere. Kjøtt er mektig mat med mye fett i, noe som gjør at man holder seg mett lenger på mindre porsjoner. Spis variert og mer enn når du spiste kjøtt, det er det viktigste. Grønne blad inneholder en spesielt lettopptagelig protein, de kan du f.ex. putte i smoothies, lage stuing av og ha i gryter. Her er en god, rå spinatsuppe: http://www.medicalmedium.com/blog/spinach-soup Anonymkode: 4c5d6...5a7 2
exictence Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 Spirer har mye proteiner. F.eks alfalfa spirer. Veldig godt i salater og som tilbehør til middag. Risotto.
Olaug Olsen Skrevet 4. september 2017 #6 Skrevet 4. september 2017 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestemt meg for å kutte ut kjøtt fra svin, okse og kylling på grunn av deres leve-og slaktevilkår. Får vondt langt inn i hjerterota. Foreløpig har jeg tenkt at lam og viltkjøtt, og fisk er ok. Det er sikkert mye rart som foregår der også da.? Men hvordan går man frem for å spise hovedsakelig vegetarmat? Jeg må få i meg nok protein. Jeg er ikke glad i egg, verken kokt eller stekt. Jeg er heller ikke spesielt glad i bønner og linser. Er det noe håp for meg da? Er det andre ting jeg kan spise? Det er hovedsakelig middag jeg synes blir vanskelig. Og lunsj, hvilke pålegg? Anonymkode: e9df0...797 Du burde se på framgangsmåten i den landene der folk flest spiser hovedsakelig vegetarmat. Trikset i forhold til bønner, er å skaffe en trykkoker. Da blir bønnene kokt på en helt annen måte, og de smaker bra med rett krydring. Ikke kjøp bønner på boks og kartong, men the real thing, og du skal bløtlegge og koke selv. Triks nummer ti er å akseptere linsene, og lære seg krydring. Også her er 24t bløtlegging viktig for at de skal fungere som mat. Kanskje et kokkekurs kunne vært en god ide. Endret 4. september 2017 av Olaug Olsen rettskriving
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 Hvis du fortsatt spiser fisk, lam og vilt får du jo protein fra det. Anonymkode: 0ec1c...186 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 PS: Og siden du utelukker egg på bakgrunn av at du ikke liker det (?), ikke av de samme etiske grunnene som kjøttet, så betyr det kanskje at du spiser ost? Regner med det siden du spør om vegetarmat, ikke vegansk mat. Ost og andre melkeprodukter er jo i så fall ypperlige proteinkilder. Velg gjerne økologisk, så er også dyrevelferden ivaretatt. Anonymkode: 0ec1c...186 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #9 Skrevet 4. september 2017 Linser og ost, har mye proteiner i seg. Mer enn kjøtt. Og man kan bruke linser til omtrent alt, jeg kjøper de på innvandrer butikker. Der har de så mye forskjellig og billig, så er bare å teste ut, og finne dine favoritter. Men hvorfor skal du spise lam? Skjønner mer vilt og fisk, men ikke lam. Og ikke kall deg selv for vegetarianer, da du spiser både fisk og kjøtt. Jeg er selv pescetarianer, det vil si at jeg spiser fisk, men ikke noe kjøtt. Og jeg prøver å holde meg til villfisk. Sånn så de har fått være frie, og hatt ett bra liv, fram til de ble drept. Jeg spiser ikke egg, ikke melk, men gulost. Jeg bruker ris eller havremelk. På facebook så har de noen vegetar og vegan grupper, og der legger de ut mange råd, oppskrifter og gode tips. Anonymkode: 76ab5...d79
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #10 Skrevet 4. september 2017 Takk for mange svar:) Jeg tenker nok ikke helt logisk enda over hva jeg skal spise og ikke. Men jeg tenker at jeg begynner i det små og justerer underveis. Tenkte ikke over egg og det etiske faktisk. Hønene har det sikkert ikke godt de heller! Men jeg kommer til å bruke egg i baking, selvom det er svært sjelden. Angående lam så trodde jeg at de levde gode liv? Jeg klarer ikke å lese om disse sakene, fordi jeg blir helt uvel. Derfor kan jeg ikke søke det opp. Jeg bare antok at lam hadde det bra i det fri. Vær snill og ikke skriv i detaljer dersom f.eks lam har det grusomt. Jeg kommer til å drikke melk og spise ost ja. Anonymkode: e9df0...797
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #11 Skrevet 4. september 2017 Buregg er noe av det mest problematiske mht dyrevelferd. Økologiske verpehøner har derimot velferd sikret med strenge regler. Så om du kjøper økologiske egg er det et mye bedre valg. NB: Frittgående er ikke like bra, de har det faktisk ikke stort bedre enn burhøns. Lenke om dyrevelferd og økologisk landbruk: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/prosjekt/hovedtema?p_dimension_id=19835&p_menu_id=19851&p_sub_id=19836&p_dim2=19837 Anonymkode: 0ec1c...186 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #12 Skrevet 4. september 2017 Det finnes så mange ulike bønnetyper og måter å tilbrede dem på, synes det er litt rart om du ikke finner noe du liker. Blir litt som å si at man ikke liker fårikål og derfor ikke liker kjøtt generelt. Fårikål smaker VELDIG annerledes enn en hamburger eller kjøttdeig. Anonymkode: 3f722...0c2 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes så mange ulike bønnetyper og måter å tilbrede dem på, synes det er litt rart om du ikke finner noe du liker. Blir litt som å si at man ikke liker fårikål og derfor ikke liker kjøtt generelt. Fårikål smaker VELDIG annerledes enn en hamburger eller kjøttdeig. Anonymkode: 3f722...0c2 Enig i dette. Å spise kokte poteter og gulrøtter med bønner er jo selvsagt ikke godt. Måltidet må være litt mer kompleks Anonymkode: a77ea...a42 1
Jojoen Skrevet 4. september 2017 #14 Skrevet 4. september 2017 Hei, jeg har samme diett som det, bare at jeg heller ikke spiser vilt/lam. Jeg skriver opp menyen min for denne uka, så ser du hva vi spiser en helt vanlig uke: Mandag: lettsalta torsk, potet, gulrot og eggesmør Tirsdag: Linsegryte med naan og yogurtdressing Onsdag: Sashimi med avocado/mango og ponzusaus Torsdag: pasta med kremet avocodo/brokkolisaus Fredag: Vegetarisk Sheppards pie (evt. vegetarisk taco) Lørdag: pizza med sopp og blåmuggost Søndag: bakt aubergine med marokkansk coucous, yoghurtdressing og hummus Ellers spisere vi pasta i flere varianter (tomatsaus, soppsaus, laks osv), risotto, Daal, supper (potet- og purresuppe, gulrotsuppe med linser og gresskarsuppe er slagere her i huset) og gratenger. Vi spiser fisk ca 2-3 ganger i uka.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange svar:) Jeg tenker nok ikke helt logisk enda over hva jeg skal spise og ikke. Men jeg tenker at jeg begynner i det små og justerer underveis. Tenkte ikke over egg og det etiske faktisk. Hønene har det sikkert ikke godt de heller! Men jeg kommer til å bruke egg i baking, selvom det er svært sjelden. Angående lam så trodde jeg at de levde gode liv? Jeg klarer ikke å lese om disse sakene, fordi jeg blir helt uvel. Derfor kan jeg ikke søke det opp. Jeg bare antok at lam hadde det bra i det fri. Vær snill og ikke skriv i detaljer dersom f.eks lam har det grusomt. Jeg kommer til å drikke melk og spise ost ja. Anonymkode: e9df0...797 Lam har det like ille.Og realiteten er at det er mere skade og lidelse i et glass melk og et egg enn i en biff. Tror virkelig du burde lese deg opp hvis motivet er å unngå lidelse. Jeg hoppet rett over hele vegetarianer fasen og gikk rett til veganisme,nettopp fordi jeg gjør dette for dya. Og du tar ogå feil ang fisken. Anonymkode: bc3db...c25 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 Jeg føler faktisk for å skrive om sauen. Ønsker du å ta et standpunkt så må du også våge å åpne øynene hvis ikke så kan jeg garantere deg at din ikke spise kjøtt fase vil bli kort. Så her har du sauen: • Over en million sauer og lam slaktes årlig.1) De drives i flokk inne på slateriet, og bedøves med strømstøt mot hodet før de blodtappes.2) Da de står i grupper, kan resten av flokken ofte være vitne til at en og en får strømstøt. • Selv om mange tror at sauer stort sett er på beite, lever også de i binger innendørs store deler av året – ti dyr på ti kvadratmeter. Det er en stor kontrast fra beitet, og sauene kan utvikle stereotypier som å bite i rør og treverk, hoppe opp og ned eller tygge ull.2) • Beite er heller ikke problemfritt: 100 000 dyr dør pga. skader, ryggvelt, overkjørsler, og sykdom. Offisielle tall sier at 10 000 sauer blir drept av rovdyr. Dyrene er avlet for mye kjøtt og ull og dette gjør dem utsatte.2, 25)• Mange dyr blir utsatt for lidelser og skader under sauesankingen – særlig sauer og lam som blir skilt fra flokken og jaget direkte på slaktebilen.2) • Sauer er steppedyr og sosiale flokkdyr. Flokkene består av mødre og lam, mens værene også strøver for seg selv. De kan tilbakelegge 15 kilometer i løpet av et døgn. Forskere har studert sauers forhold til hverandre og vist at de gjenkjenner ansikter og ansiktsuttrykk godt, og har god hukommelse.2, 8, 27) Disse vare steppedyrenes lidelser i binger, transportbiler og slakterier er undervurdert. Anonymkode: bc3db...c25 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 Vi forsøker også å kutte ut industrikjøtt pga dyrevelferd. Det finnes bønder som selger kjøtt rett fra gården. Da slipper dyrene transporten til slaktehuset og opplevelsen der. Jeg kommer fra gård med sau og de sauene har det bra. Lammene løper rundt ute til høsten og frem til det er slakting. Hjemmeslakting foregår stille og verdig hvis man kan kalle det det. Kyllingproduksjonen er svært uetisk synes jeg. Vi kjøper kylling fra stange, det er iallefall litt bedre. Anonymkode: 0918c...824
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #18 Skrevet 9. september 2017 På 5.9.2017 den 18.10, AnonymBruker skrev: Vi forsøker også å kutte ut industrikjøtt pga dyrevelferd. Det finnes bønder som selger kjøtt rett fra gården. Da slipper dyrene transporten til slaktehuset og opplevelsen der. Jeg kommer fra gård med sau og de sauene har det bra. Lammene løper rundt ute til høsten og frem til det er slakting. Hjemmeslakting foregår stille og verdig hvis man kan kalle det det. Kyllingproduksjonen er svært uetisk synes jeg. Vi kjøper kylling fra stange, det er iallefall litt bedre. Anonymkode: 0918c...824 Hele industrien er uektisk uansett hvor mye du vrir og vender på det kan ikke det å frata et annet vesen sitt liv kund fordi du vil tilfredstille dine smalsløker forsvares. Anonymkode: bc3db...c25 1
a l'orange Skrevet 10. september 2017 #19 Skrevet 10. september 2017 (endret) ⭐ Endret 1. november 2020 av a l'orange
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #20 Skrevet 11. september 2017 Hei! Jeg har vel stort sett blitt ganske vegetar. Begynte egentlig med at jeg kjøpte vegetarprodukter og kjøtt erstatninger for å prøve, og syns dette smakte mye bedre enn kjøtt variantene. Hadde også bestemt meg for å ikke stemple meg som vegetar eller snakke om det fordi folk er flinke til å dømme å fortelle hva du gjør feil med engang. Jeg gjør dette for meg selv og hva jeg står for. Ingen andre. Sakte men sikkert ble flere av middagene mine vegetar. Jeg tenker ikke at jeg må få i meg det eller det osv. Jeg spiser det jeg har lyst på, men mest mulig vegetar. Jeg liker ikke kylling, og blir kvalm av egg, og svin er jeg ikke glad i. Så var ikke vanskelig for meg å gå vegetar. Bedre med 4 av 7 dager vegetar enn ingen! Jeg bruker egg og diverse til baking, men jeg har en bekjent som har høner jeg får egg fra Kjøper ikke fra butikken. - Du kan jo spise cottage cheese og diverse proteinholdige varer. PS: Fisk, lam etc. på lik linje som andre dyr har det vondt. Til lunsj og frokost går det i cottage cheese, havregrøt, brød med avokado på. Finnes vegetaroster, og kjøttpålegg som er vegetar Er så mye mer på markedet nå så bare gå til en stor butikk å ta en titt. Du kan lage ulike salater, og potetsalat samt diverse retter. Anbefaler å ta en titt på youtube og diverse for inspirasjon : ) Pasta til lunsj med tomatsaus etc. Anonymkode: 36492...81d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå