Lanas Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 (endret) Fikk en melding av sjefen i dag, på en søndag kveld, hvor jeg ble påmint om at hun helst vil at jeg skal gå i klær fra butikken når jeg er på jobb. Skjørtet jeg hadde på var fra butikken men ikke toppen. Hun vil det skal være fra topp til tå. Jeg spurte om det var greit med en basic top? Nei det syns hun blir for simpelt . Hun sa at siden jeg kjøpte til min datter, kunne jeg vel kjøpe til meg selv. Jeg fortalte at jeg setter min datters behov først, at jeg elsker klærne i butikken, men at siden jeg sjonglerte to deltidsjobber at jeg rett og slett ikke har råd med usikker økonomi fra mnd til mnd.. vi får rabatter på klærne, 50%, men blir allikevel litt for mye penger for meg som rett og slett må prioritere regningene mine. Og siden hun krever dette syns jeg faktisk rabattene er altfor dårlig, da jeg vet enkelte andre butikker får rabatt av innkjøpspris. Den siste melding så sa hun at jeg kunne komme innom i morgen å snakke for hun syns det ble dumt å ta over melding (dog det var hun som sendte først) og hun avslutter med at "som du sikkert skjønner er jeg ikke fornøyd" så her sitter jeg å er egentlig ganske frustrert.. på en side kan jeg skjønne henne, men på en annen så er jeg bare ekstrahjelp. :/ noen som har noe tips eller tanker rundt dette? -L- Endret 3. september 2017 av Lanas
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #2 Skrevet 4. september 2017 Har ikke jobbet i klesbutikk selv, men har flere venninner som gjør det. Der de jobber er det vanlig at man skal ha på ett plagg som er fra butikken, men ikke noe krav om å ha det fra topp til tå. Syntes egentlig det er litt rart å kreve dette da ikke alle har økonomi til det. Står det noe i reglene for butikken/arbeidskontrakten din om dette? Anonymkode: 53dc3...9c0 1
Thyra Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 Synes det er rart om arbeidsgiver kan kreve at dere skal måtte kjøpe klær fra butikken for å bruke på jobb. Dersom det var et absolutt krav burde dere fått arbeidsantrekk gratis. Skjønner godt at du ikke har råd til å prioritere å kjøpe flere nye antrekk med usikker økonomi og lavtlønnsjobber. 4
Nappetass1 Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Veldig merkelig, har vært borti liknende selv. Som nevnt over burde arbeidsantrekk betales av butikkjeden dersom dette er så utrolig viktig! Hvorfor skal man tvinges til å støtte egen bedrift? Enn om man ikke ønsker å ikle seg dritten deres? Rart de får holde på sånn uforstyrret.. 1
Hmmmmmm Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Det er jo fordi du tross alt skal selge klærne der. Folk spør ofte hvor antrekke er kjøpt. Kjipt å måtte si nabo butikken til kundene. Da går folk dit da.. Har selv jobbet på Carlings, der fikk jeg som nyansatt 25 prosent. Det er ikke så mye iforhold til prisene på det de har. Men måtte ha i alle fall et antrekk derifra.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Jøss, dere må med andre ord kjøpe og betale for deres egen uniform? Uhørt! Anonymkode: 4866d...12c
Thyra Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 15 minutter siden, Hmmmmmm skrev: Det er jo fordi du tross alt skal selge klærne der. Folk spør ofte hvor antrekke er kjøpt. Kjipt å måtte si nabo butikken til kundene. Da går folk dit da.. Har selv jobbet på Carlings, der fikk jeg som nyansatt 25 prosent. Det er ikke så mye iforhold til prisene på det de har. Men måtte ha i alle fall et antrekk derifra. Å jobbe i klesbutikk er et lavtlønnsyrke. Mange av de som jobber der har ikke mye penger til overs når faste utgifter er betalt. Og så forlanger arbeidsgiver i tillegg at de ansatte skal kjøpe flere (de kan jo ikke gå med det samme hele tiden, i tillegg til at klærne må vaskes, må det vel varieres litt. Og det godtas vel heller ikke å bruke klær som ble solgt i buttikken for to år siden?) antrekk for å bruke på jobb?!? Skjønner jo at de ansatte må se noenlunde ordentlige ut i slike yrker, men dersom det kreves "uniform" burde arbeidsgiver betale dette. Nå ble det med ett enda mindre attraktivt å jobbe i klesbutikk ... Jeg regner med at mange av dem som jobber i klesbutikk er interessert i klær og at de kjøper langt mer fra butikken de jobber i (glad for å få rabatt så de får råd til å kjøpe mer) enn det de trenger på jobb. Men dersom noen har dårlig råd bør ikke arbeidsgiver pålegge dem å bruke penger de egentlig ikke har råd til som en forutsetning for å jobbe der. Dårlig lønn + pålagte utgifter til arbeidsantrekk = i praksis enda dårligere lønn. 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 Er vel helt vanlig å gå med klær fra den butikken man jobber, ellers reklamerer du jo for konkurrerende kleskjeder.
Lanas Skrevet 5. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2017 Ja, jeg er helt enig, man skal ikke betale for sin egen uniform, rabatten er helt Ok, men ikke bra nok mener jeg, da et nytt antrekk fort koster fra 500kr og opp. Ble fortalt at jeg ikke virket så ivrig som de andre da det kom nye varer, da de plukket ut klær til seg selv. Er ivrig jeg og på å se hva nytt som er kommet, men jeg kan rett og slett ikke kjøpe meg klær hele tiden med økonomien jeg har, som dessverre nå ble enda dårligere da hun "lot meg gå" i går. Ikke nok med det, først sier hun jeg gjerne kan få jobbe de timene jeg har blitt satt opp denne uken, for så å si hun må høre med kollegaen sin! Fikk melding senere om at det ikke var nødvendig at jeg kom, så kunne bare levere nøklene. Var jo veldig synd, for jeg trivdes veldig godt der men nå har jeg egentlig fått til "vond smak i munnen" av de. Og kommer dessverre ikke til å fortsette å handle der :/
Lanas Skrevet 5. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 5. september 2017 14 minutter siden, Blair Waldorf skrev: Er vel helt vanlig å gå med klær fra den butikken man jobber, ellers reklamerer du jo for konkurrerende kleskjeder. Ja, selvfølgelig. Men den ene dagen hadde jeg på meg skjørt fra butikken, dog en annen topp. Prøvde å kompromissere ved å spørre om jeg kunne ha på en basic singlet til istede (som liksågodt kunne vært fra butikken) men det mente hun ble for simpelt. Så da må jeg altså kjøpe meg en ny top derfra, de koster som regel fra 300kr og opp. Som da ikke virker som mye, men det er det når man har liten økonomi.
Lanas Skrevet 5. september 2017 Forfatter #11 Skrevet 5. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke jobbet i klesbutikk selv, men har flere venninner som gjør det. Der de jobber er det vanlig at man skal ha på ett plagg som er fra butikken, men ikke noe krav om å ha det fra topp til tå. Syntes egentlig det er litt rart å kreve dette da ikke alle har økonomi til det. Står det noe i reglene for butikken/arbeidskontrakten din om dette? Anonymkode: 53dc3...9c0 Mener å huske at det står at vi får 50% rabatt fordi hun gjerne vil at vi skal gå i klærne derfra. Men ikke spesifisert krav.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 3 timer siden, Lanas skrev: Ja, jeg er helt enig, man skal ikke betale for sin egen uniform, rabatten er helt Ok, men ikke bra nok mener jeg, da et nytt antrekk fort koster fra 500kr og opp. Ble fortalt at jeg ikke virket så ivrig som de andre da det kom nye varer, da de plukket ut klær til seg selv. Er ivrig jeg og på å se hva nytt som er kommet, men jeg kan rett og slett ikke kjøpe meg klær hele tiden med økonomien jeg har, som dessverre nå ble enda dårligere da hun "lot meg gå" i går. Ikke nok med det, først sier hun jeg gjerne kan få jobbe de timene jeg har blitt satt opp denne uken, for så å si hun må høre med kollegaen sin! Fikk melding senere om at det ikke var nødvendig at jeg kom, så kunne bare levere nøklene. Var jo veldig synd, for jeg trivdes veldig godt der men nå har jeg egentlig fått til "vond smak i munnen" av de. Og kommer dessverre ikke til å fortsette å handle der :/ Unnskyld, men ble du sagt opp fordi du ikke viste vilje til å gå med komplette antrekk fra arbeidsgiver butikk? I så tilfellet ville jeg faktisk tatt en telefon til LO forbundet som bransjen går under. Anonymkode: 8bf86...1f8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå