Drakan Skrevet 3. september 2017 Forfatter #21 Skrevet 3. september 2017 4 minutter siden, Rosetelys skrev: Du har ikke svart på hva du mener med en kommunal konfirmasjon, men om du ikke har tenkt til å gjennomføre konfirmasjonsundervisningen har det vel heller ingen hensikt å konfirmere seg? Tenker kanskje å gjøre det human etisk. Høres ut som man kan få litt ekstra perspektiv i de kursene deres. https://human.no/seremonier/konfirmasjon/
Pizzabakeren Skrevet 3. september 2017 #22 Skrevet 3. september 2017 Just now, Drakan said: Jeg ser sitatet, men hvor mange du inviterer til konfirmasjon kommer til å tenke at du sikkert ønsker å gjennomføre samme feiringen som romerske soldater før de skulle ut i krig? Du må gjerne kalle det konfirmasjon, men det du feirer er ikke hva folk forbinder med konfirmasjon så da blir det spesielt å bruke det begrepet. Hvorfor ikke gjøre som jeg sa skriv på invitasjonen hvor du forklarer hvorfor du feirer og hva du feirer? Er ikke det bedre? Det med faren din blir kanskje litt for personlig å skrive, men bare si at du aldri feiret konfirmasjon som barn uten noen forklaring på hvorfor. 1
Gjest Rosetelys Skrevet 3. september 2017 #23 Skrevet 3. september 2017 (endret) På 4.9.2017 den 0.35, Drakan skrev: Tenker kanskje å gjøre det human etisk. Høres ut som man kan få litt ekstra perspektiv i de kursene deres. https://human.no/seremonier/konfirmasjon/ - Endret 6. februar 2018 av Rosetelys
Drakan Skrevet 3. september 2017 Forfatter #24 Skrevet 3. september 2017 3 minutter siden, Pizzabakeren skrev: Jeg ser sitatet, men hvor mange du inviterer til konfirmasjon kommer til å tenke at du sikkert ønsker å gjennomføre samme feiringen som romerske soldater før de skulle ut i krig? Du må gjerne kalle det konfirmasjon, men det du feirer er ikke hva folk forbinder med konfirmasjon så da blir det spesielt å bruke det begrepet. Hvorfor ikke gjøre som jeg sa skriv på invitasjonen hvor du forklarer hvorfor du feirer og hva du feirer? Er ikke det bedre? Det med faren din blir kanskje litt for personlig å skrive, men bare si at du aldri feiret konfirmasjon som barn uten noen forklaring på hvorfor. Kommer åpenbart å referere til romerske soldater på kortet, jeg sender også, sånn at de vet hvor konfirmasjon kom fra. Jeg har ikke tenkt å sende invitasjon, men kort om at jeg konfirmeres. Jeg har som sagt ingen planer om fest. Om jeg skriver hvorfor jeg feirer, vel, kommer til å føre til null kontakt med noen i familien uansett side fremover etter det. De tror heler på en tohodet psykopat en enn som meg. ._. Jeg tenker å feire frihet fra min psykopatiske fars grep i mitt liv. ._. Tror jeg holder meg til ordet konfirmasjon. 14 minutter siden, Rosetelys skrev: Jeg har konfirmert meg borgerlig så jeg vet hva det går ut på. Spennende å lærerikt da. Nyttige ting som man får bruk for. Men i dag, som voksen, hadde det vært helt bortkastet å gjennomgå konfirmasjonsundervisningen. Da er man voksen og har allerede opplevd stort sett alle ting man "forberedes" på gjennom konfirmasjonsundervisningen. Det er som Pizzabakeren sier rett og slett tullete å skulle gjøre dette som voksen. Edit: om det hadde vært av religiøse årsaker er det noe helt annet. Feks om du ikke hadde tatt et standpunkt som 14 åring og nå likevel ville konfirmeres. Tenker det hadde vært nyttig for min del. Har vært igjennom mye på det psykologiske plan, og er enda ikke i 100 for å si det mildt. Kursene ville hatt verdi for min del. Religion gir jeg blaffen i, og ville aldri snudd. ._. Og konfirmasjon er noe voksne gjør, uansett livssyn. ._.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #25 Skrevet 3. september 2017 1 minutt siden, Drakan skrev: Og konfirmasjon er noe voksne gjør, uansett livssyn. ._. Nei, det er det ikke. Anonymkode: 64069...a33
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #26 Skrevet 3. september 2017 Just now, Drakan said: Kommer åpenbart å referere til romerske soldater på kortet, jeg sender også, sånn at de vet hvor konfirmasjon kom fra. Jeg har ikke tenkt å sende invitasjon, men kort om at jeg konfirmeres. Jeg har som sagt ingen planer om fest. Om jeg skriver hvorfor jeg feirer, vel, kommer til å føre til null kontakt med noen i familien uansett side fremover etter det. De tror heler på en tohodet psykopat en enn som meg. ._. Jeg tenker å feire frihet fra min psykopatiske fars grep i mitt liv. ._. Tror jeg holder meg til ordet konfirmasjon. Tenker det hadde vært nyttig for min del. Har vært igjennom mye på det psykologiske plan, og er enda ikke i 100 for å si det mildt. Kursene ville hatt verdi for min del. Religion gir jeg blaffen i, og ville aldri snudd. ._. Og konfirmasjon er noe voksne gjør, uansett livssyn. ._. Kursene er for ungdommer. Anonymkode: 35a86...78b 1
Pizzabakeren Skrevet 3. september 2017 #27 Skrevet 3. september 2017 1 minute ago, Drakan said: Kommer åpenbart å referere til romerske soldater på kortet, jeg sender også, sånn at de vet hvor konfirmasjon kom fra. Jeg har ikke tenkt å sende invitasjon, men kort om at jeg konfirmeres. Jeg har som sagt ingen planer om fest. Om jeg skriver hvorfor jeg feirer, vel, kommer til å føre til null kontakt med noen i familien uansett side fremover etter det. De tror heler på en tohodet psykopat en enn som meg. ._. Jeg tenker å feire frihet fra min psykopatiske fars grep i mitt liv. ._. Tror jeg holder meg til ordet konfirmasjon. Får håpe du får en fin feiring, trist å lese om hva din far har gjort og fint at du nå har friheten du fortjener.
Drakan Skrevet 3. september 2017 Forfatter #28 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke. Anonymkode: 64069...a33 Da er det vel greit at noen pionerer dette for de som er ateist eller spirituell 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kursene er for ungdommer. Anonymkode: 35a86...78b Vel, mentalt er jeg nå maks 13 år grunnen min regresjon så... hvordan skalerer man det? Hvert menneske er forskjellig Jeg vil si jeg var maks 7-8 år rundt jul i fjor med minimalistisk av minner fra resten av livet. Har fått flere minner tilbake endelig, så mentalt er det progresjon. For min del virker det som en passende tid å tenke på konfirmasjon. 1 minutt siden, Pizzabakeren skrev: Får håpe du får en fin feiring, trist å lese om hva din far har gjort og fint at du nå har friheten du fortjener. Takk. Har enda kontakt med faren min, så er ikke helt fri, men har minimalistisk med kontakt. 1-2 ganger i året besøker jeg kanskje dem (kun for min mor sin del). Er mentalt ikke fri enda, men friere en før. Tenker å vente med konfirmasjonen til jeg er mentalt der jeg burde være. Akkurat nå tenker jeg bare å høre hva folk tenker om sånt, så jeg vet hva jeg kan forvente av reaksjoner, og eventuelt hva jeg burde gjøre. Kanskje ideer for hvor man kan gjøre dette. Og eventuelt omformulering om nødvendig. Men konfirmasjon er vel noe alle skjønner tenker jeg. Å bli voksen. Friheten av å være seg selv. Etter å ha lest litt om voksen konfirmasjon, tenker jeg det kan være en idee å gjøre når jeg er helt fri Bare for å feire seg selv. Om det gjør det mer forståelig.
Pizzabakeren Skrevet 3. september 2017 #29 Skrevet 3. september 2017 1 minute ago, Drakan said: Takk. Har enda kontakt med faren min, så er ikke helt fri, men har minimalistisk med kontakt. 1-2 ganger i året besøker jeg kanskje dem (kun for min mor sin del). Er mentalt ikke fri enda, men friere en før. Tenker å vente med konfirmasjonen til jeg er mentalt der jeg burde være. Akkurat nå tenker jeg bare å høre hva folk tenker om sånt, så jeg vet hva jeg kan forvente av reaksjoner, og eventuelt hva jeg burde gjøre. Kanskje ideer for hvor man kan gjøre dette. Og eventuelt omformulering om nødvendig. Men konfirmasjon er vel noe alle skjønner tenker jeg. Å bli voksen. Friheten av å være seg selv. Etter å ha lest litt om voksen konfirmasjon, tenker jeg det kan være en idee å gjøre når jeg er helt fri Bare for å feire seg selv. Om det gjør det mer forståelig. Synes absolutt du burde ta en feiring. Og har full forståelse for at du ønsker en konfirmasjon. Håper du snart blir helt fri. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå