Gå til innhold

Konfirmasjon i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har vurdert å konfirmere meg kommunalt (ikke religiøst), bare for å ha gjort det. :) 

Faren min nektet meg å konfirmere meg borgelig/kommunalt i tenårene og reagerte med vold, raseri, fjernet dør og slikt. Han mente absolutt jeg måte gå den kristne veien, og at jeg var en skam og slikt. Jeg er derimot ingen løgner som melker andre og slikt, så konfirmerte meg aldri. ._.

Jeg tenkte ikke å gjøre noe stort ut av dette, kanskje nevne det til familie, eventuelt bekjente, uten krav om penger og slikt. Har bare lyst å gjøre noe enkelt for min egen skyld. Kommer ikke til å bli festlokale heler etterpå (har ikke økonomi), men blir kanskje å kose meg med en kakke (som jeg kan dele med eventuelle folk som har lyst å feire med meg). O_o
Vil bare feire meg selv litt på en måte, og faktumet at jeg er voksen.

Så... lurer på... er det merkelig om man gjør dette i voksen alder? 
Er det noe man burde tenke på om man eventuelt sier det til familie og folk? 

Tenker dette kan være et interessant spørsmål, og eventuell info om hvordan man går frem. 
Finner ikke helt ut av dette på nett (så pekepinne hadde vært fint). :) 

Endret av Drakan
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Borgelig konfirmasjon  er jo å feire overgangen til man blir voksen. Du har tenkt til å feire at du er voksen og har vært det i en del år?

Endret av Pizzabakeren
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Pizzabakeren skrev:

Borgelig konfirmasjon  er jo å feire overgangen til man blir voksen.  Mulig jeg er dum, men hvordan kan man konfirmere seg i voksen alder? Hva er det man feirer da?

Jeg hadde ikke muligheten til å konfirmere meg som tenåring, så... jeg vil si jeg feirer jeg er voksen da. :P 

Skrevet

Ja, det må jeg si jeg synes høres merkelig ut. Men hver sin lyst.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Drakan said:

Jeg hadde ikke muligheten til å konfirmere meg som tenåring, så... jeg vil si jeg feirer jeg er voksen da. :P 

Du kan ikke kalle det noe annet enn konfirmasjon da? For det er jo noe annet å feire at du er voksen som voksen og å feire at man trer inn i de voksnes rekker. 

Synes det du gjør er litt som å feire 20-årsdagen som 26-åring fordi du aldri fikk feiret 20-årsdagen. 

Og skal du kun ha festen eller har du tenkt til å ta konfirmasjonsundervisning sammen med 15-åringer, samt feire sammen med dem? 

Er ikke meningen å være konfirmasjonspoliti. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pizzabakeren skrev:

Du kan ikke kalle det noe annet enn konfirmasjon da? For det er jo noe annet å feire at du er voksen som voksen og å feire at man trer inn i de voksnes rekker. 

Synes det du gjør er litt som å feire 20-årsdagen som 26-åring fordi du aldri fikk feiret 20-årsdagen. 

Og skal du kun ha festen eller har du tenkt til å ta konfirmasjonsundervisning sammen med 15-åringer, samt feire sammen med dem? 

Er ikke meningen å være konfirmasjonspoliti. 

Snakker ikke om å drive med pengesanking eller fest. 
Snakker om å feire seg selv igjennom konfirmasjon. :) 
Og ikke kristent eller religiøst. Tror ikke kommunalt krever undervisning. 

Skrevet
Just now, Drakan said:

Snakker ikke om å drive med pengesanking eller fest. 
Snakker om å feire seg selv igjennom konfirmasjon. :) 
Og ikke kristent eller religiøst. Tror ikke kommunalt krever undervisning. 

Men skal du være med på feiringen sammen med de andre konfirmantene? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Pizzabakeren skrev:

Men skal du være med på feiringen sammen med de andre konfirmantene? 

Hvorfor det?

Gjest Rosetelys
Skrevet

Hva mener du med å konfirmere deg kommunalt? 

Skrevet
Just now, Drakan said:

Hvorfor det?

Hva er det som gjør det du feirer til en konfirmasjon om du ikke skal ha konfirmasjonsundervisning, ikke delta på konfirmasjonsfeiringen og ikke skal feire overgangen fra barn til voksen?

• Liker 1
Skrevet

Hva er det som gjør det du feirer til en konfirmasjon om du ikke skal ha konfirmasjonsundervisning, ikke delta på konfirmasjonsfeiringen og ikke skal feire overgangen fra barn til voksen?

Jeg vil feire meg selv, og faktumet at jeg er voksen. 
Trenger man noe mer? Konfirmasjon er det man gjør det til, og jeg vil påstå jeg enda er et barn :P 

Skrevet (endret)

En komfirmasjon er jo en stadfestelse/konfirmering av dåpen. 

At Human Etisk Forbund har laget en sermoni, som feirer overgangen fra barn til voksen er jo helt ok, men det gir jo absolutt ingen mening å konfirmere seg borgelig i regi av dem nå som du allerede er voksen. Hadde du derimot villet konfirmere deg i kirken for å bekrefte dåpen din i voksen alder er det jo noe helt annet. 

At foreldrene dine nektet deg en borgelig komf er jo trist og tagisk, da man selv fra 15 år kan velge vilket trossamfunn en vil tilhøre og ikke. Men seriøst, toget er gått for å "feire" at du er blitt voksen borgelig. Du ER voksen.

Endret av Perle
Skriveleifer
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Perle skrev:

En komfirmasjon er jo en stadfestelse/konfirmering av dåpen. 

At Human Etisk Forbund har laget en sermoni, som feierer overgangen fra varn til voksen er jo helt ok, men det gir jo abdolutt ingen mening å konfirmere seg borgelig i regi av dem nå som du allerede er voksen. Hadde du derimot villet konfirmere deg i kirken for å bekrefte dåpen din i voksen alder er det jo noe helt annet. 

At foreldrene dine nektet deg en borgelig komf er jo trist og tagisk, da man selv fra 15 år kan velge vilket trossamfunn en vil tilhøre og ikke. Men seriøst, toget er gått for å "feire" at du er blitt voksen borgelig. Du ER voksen.

Interessant mening, men jeg vil likevel gjennomføre. :)  
Vet at andre har gjort det når de var langt eldre en meg, så burde ikke være et problem

Skrevet
Just now, Drakan said:

Jeg vil feire meg selv, og faktumet at jeg er voksen. 
Trenger man noe mer? Konfirmasjon er det man gjør det til, og jeg vil påstå jeg enda er et barn :P 

Men kan du ikke kalle det noe annet enn en konfirmasjon? Si at du vil feire at du er voksen(eller føler at nå er overgangen fra barn til voksen for deg)  og invitere folk over på kaker? 

Det du feirer er jo ikke hva andre vil kalle en konfirmasjon så da er det jo dumt å bruke det ordet. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Pizzabakeren skrev:

Men kan du ikke kalle det noe annet enn en konfirmasjon? Si at du vil feire at du er voksen(eller føler at nå er overgangen fra barn til voksen for deg)  og invitere folk over på kaker? 

Det du feirer er jo ikke hva andre vil kalle en konfirmasjon så da er det jo dumt å bruke det ordet. 

vel... andre voksne har konfirmert seg, derfor er det ikke dumt å bruke.
Vil du påstå alle andre "voksne" som har konfirmert seg senere i livet er dum som kaller det for dette? :) 
Man kan konfirmere seg når man vil slik jeg forstår det, så... :P 

Gjest Rosetelys
Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Vil du påstå alle andre "voksne" som har konfirmert seg senere i livet er dum som kaller det for dette? :) 

Du har ikke svart på hva du mener med en kommunal konfirmasjon, men om du ikke har tenkt til å gjennomføre konfirmasjonsundervisningen har det vel heller ingen hensikt å konfirmere seg?

Skrevet

https://human.no/seremonier/konfirmasjon/hva-betyr-konfirmasjon/

Sitat

Det som kanskje vil overraske mange er at den lutherske kirken ikke var først ute med å arrangere konfirmasjon. Før kristendommen så dagens lys fantes det konfirmasjonsseremonier for romerske soldater. Gjennom disse seremoniene ble soldatene styrket og støttet før de skulle ut i krig.

Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Interessant mening, men jeg vil likevel gjennomføre. :)  
Vet at andre har gjort det når de var langt eldre en meg, så burde ikke være et problem

Ok, men tror du vil få særdeles lite ut av de møtene beregnet på hormonelle kvisete ungdommer på 14 år.

Ikke minst særdeles kleint å skulle stå i rådhuset på rad og rekke og høre talen "til ungdommen" av Nordahl Grieg, og siden bukke å motta diplom. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Drakan said:

Men vet du om noen voksne som har foretatt borgelig konfirmasjon?  Vet det er voksne som har konfirmert seg kristelig , men det er noe annet siden feiringen der er en stadfestelse av dåpen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men vet du om noen voksne som har foretatt borgelig konfirmasjon?  Vet det er voksne som har konfirmert seg kristelig , men det er noe annet siden feiringen der er en stadfestelse av dåpen. 

Sitat

Det som kanskje vil overraske mange er at den lutherske kirken ikke var først ute med å arrangere konfirmasjon. Før kristendommen så dagens lys fantes det konfirmasjonsseremonier for romerske soldater. Gjennom disse seremoniene ble soldatene styrket og støttet før de skulle ut i krig.

Svaret er til deg også perle...

Er noe som er gjort lenge før dåp og kristendom. :P 

Endret av Drakan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...