Gå til innhold

Hjelp!! Upålitelig far krever delt foreldrerett ved 50/50.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det foreldrerett det heter? Eller er det hovedansvar eller noe annet?

Vi har i hvertfall 50/50 samvær. Jeg har hatt hovedansvaret for dem i fire år nå, og nå begynner han å snakke om delt foreldreansvar. Dette i forbindelse med skattelette, uretferdig osv. 

Problemet her er at han er forferdelig uansvarlig. Han bryr seg blant annet ikke om bilsikring. Jeg sa fra meg farsbidrag for mange år siden mot at han skaffet ungene ordentlige bilstoler. Han dreit i det. Han lar de sitte løs i bilen, og de bruker å sitte i baggasjerommet på en varebil. Sist det skjedde åpnet døren seg og det ene barnet mitt falt ut. Det satt fem barn baki der. Ungene fikk beskjed om å ikke si noe til mamma. Da jeg konfronterte han ble han sur og begynte å hakke på meg. Han lar  lar ungen på 9 år kjøre hjullaster helt alene, da leker han seg i et steinbrudd. Ingen voksne sammen med han. De henger etter bilen med rattkjelke, sist det skjedde ble rattkjelken knust, bilen måtte bremse, ungene falt heldigvis av!! Jeg virker sikkert som en desperat hevngjerrig mamma eller nle, men dette er ingen overdrivelse. Ungene kommer og forteller meg syke ting hver eneste gang de har vært der. I tillegg så driver han og lover dem ting, forteller om ting de skal få. Typ "neste gang dere kommer skal jeg kjøpe et tivoli til dere"..

Jeg er oppriktig bekymret. De har det veldig fint sammen med han, men ham bryr seg jo ikke om sikkerhet! Og det virker som han gjør det fordi at det er noe jeg ber han om. 

Det høres kanskje usansynlig ut, men prøv hvertfall å se for dere at dette er sant.

Hvordan er det med delt foreldrerett? Har han krav på det når vi har 50/50? 

Han driver og maser, jeg er oppriktig redd for han. Når han finner ut at jeg ikke er interessert i å endre på det blir han rasende, og han behandler meg svært dårlig. Null respekt☹

Er det noen jeg kan ringe og snakke med angående dette? Jeg er desperat etter hjelp, hva kan jeg gjøre? Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: c70f2...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter foreldreansvar. Har dere vært gift eller samboere før? 

Anonymkode: 22fe2...da1

Skrevet

Vi har ikke vært gift..

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre, det handler bare om at begge regnes som likeverdige foreldre juridisk sett. Dersom dere var gift eller samboere da barna ble født, har dere sannsynligvis allerede delt foreldreansvar. De aller fleste har delt foreldreansvar, det skal mye til for å bli fradømt foreldreansvaret (da må man være voldelig, rusmisbruker etc).

Skrevet
2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre, det handler bare om at begge regnes som likeverdige foreldre juridisk sett. Dersom dere var gift eller samboere da barna ble født, har dere sannsynligvis allerede delt foreldreansvar. De aller fleste har delt foreldreansvar, det skal mye til for å bli fradømt foreldreansvaret (da må man være voldelig, rusmisbruker etc).

Hvis man aldri har vært gift eller samboere så vil moren automatisk ha foreldreansvar alene. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Han utsetter de for fare da... Er ikke det en form for omsorgssvikt det han holder på med?

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man aldri har vært gift eller samboere så vil moren automatisk ha foreldreansvar alene. 

Ja det er det jeg skriver - hvis de har vært gift/samboere da barna ble født, så har de delt foreldreansvar. Dersom foreldrene ikke er gift eller samboere når barnet blir født, må man aktivt be om å få delt foreldreansvar.

Skrevet

Uansett bør du vel snakke med familievernkontoret om dette med sikkerheten til ungene? 

Anonymkode: 01f49...d96

• Liker 10
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Han utsetter de for fare da... Er ikke det en form for omsorgssvikt det han holder på med?

Ikke opp til meg å vurdere, som sagt vil jeg tro de allerede har delt foreldreansvar. Dersom TS vil ta fra mannen dette, må andre instanser kontaktes, det er ikke opp til mor å avgjøre.

Vil anbefale en time på familievernkontoret for å diskutere situasjonen, det er gratis.

Skrevet

Kan man anmelde han? Er vel ulovlig å ikke sikre barn i bil. Trodde man kunne få en klekkelig bot da?

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uansett bør du vel snakke med familievernkontoret om dette med sikkerheten til ungene? 

Anonymkode: 01f49...d96

Ok, jeg ringer dem i morgen. Takk!

Skrevet

Du burde virkelig tenke gjennom dine egne morsevner! Hvilken forelder sender barna sine til slike mennesker?? Få stoppet alt samvær og koble inn barnevernet! Tror både du og far her trenger veiledning. Du trenger det fordi du ikke beskytter ungene dine, far trenger å få tilsyn til samværet! 

Anonymkode: f1b97...0c5

• Liker 12
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problematikken når du har gått med på at han har dem 50%? Man skulle tro at om du syntes han er uansvarlig at du hadde ønsket at han hadde bare  vanlig samvær i det minste. Delt foreldreansvar betyr bare at dere juridisk har like mye ansvar og at du ikke kan søke om pass til dem uten far sin underskrift f.eks.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, moroklompen skrev:

Jeg skjønner ikke helt problematikken når du har gått med på at han har dem 50%? Man skulle tro at om du syntes han er uansvarlig at du hadde ønsket at han hadde bare  vanlig samvær i det minste. Delt foreldreansvar betyr bare at dere juridisk har like mye ansvar og at du ikke kan søke om pass til dem uten far sin underskrift f.eks.

Hun visste vel gjerne ikke hvor uansvarlig han var før ungene ble store nok til å fortelle om det?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde virkelig tenke gjennom dine egne morsevner! Hvilken forelder sender barna sine til slike mennesker?? Få stoppet alt samvær og koble inn barnevernet! Tror både du og far her trenger veiledning. Du trenger det fordi du ikke beskytter ungene dine, far trenger å få tilsyn til samværet! 

Anonymkode: f1b97...0c5

Ja, mine egne morsevner har jeg vurdert. Det ligger så inmmari mye mer bak her - og ja, jeg fremstår nok som en fullstendig ubrukelig mor. Og jeg føler meg virkelig som en! Nå skal det sies at jeg har blitt utsatt for det man så fint kaller for en psykopat. Hver gang jeg prøver å ta han for dette så vrir han på det, kaster ting tilbake og han får det til å høres ut som om jeg er problemet. Det høres sikkert fjernt ut - men jeg er livredd!! Nå tar jeg tak, og jeg tenker at veiledning er det aller siste jeg trenger akkurat nå.

Skrevet

Ang skattelette og det som han vil ha, det kommer ved delt bosted.

Men! Du utsetter også barna for fare ved å sende dem dit. Du vet at det foregår, men fortsetter å sende barna dit. Det er på tide å koble inn familievernkontor OG barnevernet!

Anonymkode: 747a1...140

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Hun visste vel gjerne ikke hvor uansvarlig han var før ungene ble store nok til å fortelle om det?

Men da hadde det vel vært naturlig å gå tilbake på 50/50 så lenge hun sitter med foreldreansvaret alene? Jeg anbefaler deg trådstarter å ta kontakt med familievernkontoret å først begynne prosessen med å forandre samværsavtalen. Om far går til sak mot deg så skal det mye til for at han ikke får delt foreldreansvar generelt og spesielt mtp at han har dem 50% av tiden. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ang skattelette og det som han vil ha, det kommer ved delt bosted.

Men! Du utsetter også barna for fare ved å sende dem dit. Du vet at det foregår, men fortsetter å sende barna dit. Det er på tide å koble inn familievernkontor OG barnevernet!

Anonymkode: 747a1...140

Takk for svar. Så jeg trenger altså ikke å gi fra meg foreldreretten.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mine egne morsevner har jeg vurdert. Det ligger så inmmari mye mer bak her - og ja, jeg fremstår nok som en fullstendig ubrukelig mor. Og jeg føler meg virkelig som en! Nå skal det sies at jeg har blitt utsatt for det man så fint kaller for en psykopat. Hver gang jeg prøver å ta han for dette så vrir han på det, kaster ting tilbake og han får det til å høres ut som om jeg er problemet. Det høres sikkert fjernt ut - men jeg er livredd!! Nå tar jeg tak, og jeg tenker at veiledning er det aller siste jeg trenger akkurat nå.

Høres innmari frustrerende ut og jeg kan ikke tenke meg hvordan det må føles å sitte i en sånn situasjon. All honnør til deg som nå tar tak og gjør det som trengs. Som jeg skrev i ett annet innlegg her ta kontakt med ett familievernkontor og forklar situasjonen og be om en hastetime med dem alene i første omgang og gjerne også ta kontakt med en advokat. En stor klem til deg og du er absolutt ingen ubrukelig mor!

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, moroklompen skrev:

Høres innmari frustrerende ut og jeg kan ikke tenke meg hvordan det må føles å sitte i en sånn situasjon. All honnør til deg som nå tar tak og gjør det som trengs. Som jeg skrev i ett annet innlegg her ta kontakt med ett familievernkontor og forklar situasjonen og be om en hastetime med dem alene i første omgang og gjerne også ta kontakt med en advokat. En stor klem til deg og du er absolutt ingen ubrukelig mor!

Tusen, tusen takk! Ordene dine betyr mer enn du aner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...