Gjest Jente på 30 Skrevet 16. januar 2005 #1 Skrevet 16. januar 2005 Mitt spørsmål til andre her er: bør man få dårlig samvittighet hvis man roter med noen? Jeg tenker på single mennesker som lever sine liv og yrkeskarriere der hvor de enn er i verden.. Det hender jo at single 30-åringer treffer en mann i ny og ne og blir litt betatt eller føler bare for litt kos eller nærhet. Det hender jeg forveksler vennskapsfølelser med en mann. F.eks. en ny mannlig kameratvenn jeg har fått gjennom jobben (vi jobber ikke på samme arbeidsplass): jeg har vært hjemme hos ham og vi har rotet osv. (men ikke hatt samleie/sex). Nå, etter eksperimenteringen, føler jeg ikke at jeg er forelsket eller vil ha noe forhold. Jeg føler bare at det var hyggelig og at vi begge hadde behov for litt nærhet. Det sanmme sa faktisk han. Vi vil se hverandre i jobbsammenheng og vi er venner (nytt vennskap dette). Han sa at vi tar ting som det er der og da og ikke behøver tenke framover. Jeg sa meg enig. Etter slike hendelser der jeg møter menn (ikke veldig ofte..) og flørter eller kanskje ender opp med å rote eller være "nær" med en mann, ender jeg ofte opp med dårlig samvittighet. 1) Hvorfor får jeg dårlig samvittighet for nærhet og intimitet? 2) Har man "lov til" å holde på slik- at single jenter har lov til å prøve seg fram litt? Jeg har vært samboer i noen år fra før og det er alt, bortsett fra en del småforhold og uttallige dater og småkorte "forhold". Nå har jeg vært single i et par år (uten sex what so ever). Hva skal man gjøre med samvittigheten sin som single? Finnes det en spesiell moral-linje man kan følge eller har alle mennesker ulike svar på slike spørsmål? Isåfall, hvordan kan man vite om noe er ok eller ikke, hva som er "tillatt og ikke-tillatt"? Finnes det noe som er universellt menneskelig eller er dette avhengig av hvor man bor i verden?
Pbrina Skrevet 16. januar 2005 #2 Skrevet 16. januar 2005 1) Hvorfor får jeg dårlig samvittighet for nærhet og intimitet? Kanskje fordi samfunnet vårt som regel har knyttet slik nærhet med at man faktisk er i et forhold. Venner som har slik nærhet, blir vanligvis umiddelbart forbundet med "at det er noe mellom dem" hvis andre ser dem. 2) Har man "lov til" å holde på slik- at single jenter har lov til å prøve seg fram litt? (...) Hva skal man gjøre med samvittigheten sin som single? Finnes det en spesiell moral-linje man kan følge eller har alle mennesker ulike svar på slike spørsmål? Isåfall, hvordan kan man vite om noe er ok eller ikke, hva som er "tillatt og ikke-tillatt"? Finnes det noe som er universellt menneskelig eller er dette avhengig av hvor man bor i verden?
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #3 Skrevet 16. januar 2005 Dårlig samvittighet har man aldri.
Gjest Jente, 31 Skrevet 16. januar 2005 #4 Skrevet 16. januar 2005 Takk, Pbrina Det er riktig som du sier dette med at den dårlige samvittigheten også kan komme fordi en tenker på hva andre vil tro. Kanskje de tror at vi er sammen, når vi egentlig ikke er det. Det er altså "lov"/ akseptert å ikke være forelsket eller ha et forhold samtidig som man er sammen av og til fordi begge liker nærhet.. Jeg er vel litt redd for å bli oppfattet som billig også. (Selv om jeg aldri har ONS)
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #5 Skrevet 16. januar 2005 Jente 30 og jente 31 er begge meg, jeg ble 31 forrige helg så det gikk i surr..!
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #6 Skrevet 16. januar 2005 Dårlig samvittighet har man aldri. Da er du jammen heldig.
Cata Skrevet 16. januar 2005 #7 Skrevet 16. januar 2005 Så lenge både han og du er single (og det tar jeg som en selvfølge) ser jeg ingen grunn til at du skulle ha dårlig samvittighet for noe som helst. Blir litt verre hvis du havner i en situasjon der han har dype følelser for deg, mens du bare er ute etter litt "moro". Men i tilfellet du nevner så er jo både du og han enige om at dere skal ta tingene som de kommer. Så da er det fritt fram uten samvittighetskvaler.
Gjest Madam Felle Skrevet 16. januar 2005 #8 Skrevet 16. januar 2005 Det er du selv som alger den dårlige samvittigheten, og det er bare du som kan fjerne den. Enten ved å slutte å oppføre deg slik som du gjør, eller at du aksepterer at du har lov til å gjøre hva du vil, for du er jo tross alt singel. Hvorfor må det spille noen rolle, hva andre mener og syns? Du er da din egen "herre", og bestemmer over ditt liv. Jeg forstår ikke hvorfor du skaper så mye problemer, ut av så lite egentlig.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #9 Skrevet 16. januar 2005 Det er du selv som alger den dårlige samvittigheten, og det er bare du som kan fjerne den. Enten ved å slutte å oppføre deg slik som du gjør, eller at du aksepterer at du har lov til å gjøre hva du vil, for du er jo tross alt singel. Hvorfor må det spille noen rolle, hva andre mener og syns? Du er da din egen "herre", og bestemmer over ditt liv. Jeg forstår ikke hvorfor du skaper så mye problemer, ut av så lite egentlig. Det er nettopp mitt problem...at jeg har en tendens til å skape store problemer ut av ingenting eller av små "problemer". Det har andre sagt til meg tidligere også, at jeg har en tendens til å gjøre. Mitt spørsmål blir så: hvorfor gjør man det, skaper større problemer ut av ingenting? Kanskje noen mennesker har behov fro mer drama enn andre? Jeg skull eønske jeg var fornøyd med tingenes tilstand, som alle andre, men tydeligivs må jeg alltid ha litt drama. Hvorfor? Det kan jo bli slitsomt i lengden.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 16. januar 2005 #10 Skrevet 16. januar 2005 Man burde kunne begrense seg. Man må ikke rote med noen på død og liv hele tiden. Hvis du gjør dette gjevnlig ville jeg også fått dårlig samvittighet. Det er rett og slett litt unødvendig.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #11 Skrevet 16. januar 2005 Jeg gjør vel ikke dette hele tiden....i løpet av en single-periode på nesten to år har jeg rotet med to personer. Før jeg ble samboer var jeg single i flere år og hadde noen småforhold nå og da. Jeg er vel ikke blant de mest aktive- tror jeg. Han jeg snakket om over her, som er en ganske ny venn(skap) som jeg har rotet med, det er bare ham. Jeg vil ikke finne på å rote med andre enn ham før vi eventuelt har avsluttet "vennskapet". Jeg vet ikke om han jeg er venn med nå passer med meg eller ikke, men vi har det hyggelig. Og vi er enige om at vi treffes når vi treffes og ikke planlegger noe framover osv. Vi liker hverandre, men har ikke kjent hverandre lenge så man finner jo ut av ting etterhvert også..Vi er ikek et par eller sammen. Men i og med at ONS ikke er noe for meg...vi er jo på grensen til å ha sex (det har vært temmelig nært) og hvis vi har det vil jeg bli kraftig forvirret. Da spinner tankene maks og jeg blir ikke fornuftig. Da spekulerer jeg i "hvor mye liker han meg, er jeg den eneste han har sex med, blir det neo mer, synes han jeg er billig, vil dette ødelegge alt, hva vil han tenke om meg når jeg er med på sex, osv." Håpløst (?)
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #12 Skrevet 16. januar 2005 Jeg gjør vel ikke dette hele tiden....i løpet av en single-periode på nesten to år har jeg rotet med to personer. Før jeg ble samboer var jeg single i flere år og hadde noen småforhold nå og da. Jeg er vel ikke blant de mest aktive- tror jeg. Han jeg snakket om over her, som er en ganske ny venn(skap) som jeg har rotet med, det er bare ham. Jeg vil ikke finne på å rote med andre enn ham før vi eventuelt har avsluttet "vennskapet". Jeg vet ikke om han jeg er venn med nå passer med meg eller ikke, men vi har det hyggelig. Og vi er enige om at vi treffes når vi treffes og ikke planlegger noe framover osv. Vi liker hverandre, men har ikke kjent hverandre lenge så man finner jo ut av ting etterhvert også..Vi er ikek et par eller sammen. Men i og med at ONS ikke er noe for meg...vi er jo på grensen til å ha sex (det har vært temmelig nært) og hvis vi har det vil jeg bli kraftig forvirret. Da spinner tankene maks og jeg blir ikke fornuftig. Da spekulerer jeg i "hvor mye liker han meg, er jeg den eneste han har sex med, blir det neo mer, synes han jeg er billig, vil dette ødelegge alt, hva vil han tenke om meg når jeg er med på sex, osv." Håpløst (?)
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #13 Skrevet 18. januar 2005 Hvor lang tid bør det gå mellom hver gang man roter med noen og har "affærer"/dater menn- når man er en single kvinne? Kan man finne en ny annenhver måned eller er det for ofte og billig? Får man rykte da når man bor på små steder?
Gjest seroxata Skrevet 19. januar 2005 #14 Skrevet 19. januar 2005 Jeg synes at folk må få lov til å rote litt så lenge man er singel:D Jeg mener, du er jo singel? Du lever bare ei gang! Og alle trenger nærhet iblant! Og så lenge begge partene er med på at det kun er roting, ikke noe mer, så ser jeg ikke problemer i det hele tatt... Hadde vært verre om du rotet med noen som hadde/fikk følelser for deg, og om de ble utnyttet! OG det gjør du jo ikke.. Nei, gjør det du føler for du, og du har da ingen grunnt il dårlig samvittighet, så lenge det er noe uskyldig
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2005 #15 Skrevet 19. januar 2005 Så lenge alle involverte parter i "rotingen" er sinlge er det vel ingen som har noe med hva som skjer.....
Gjest 2005 Skrevet 19. januar 2005 #16 Skrevet 19. januar 2005 Mange av oss kvinner har fått utdelt alt for mye samvittighet, vi flommer over og får dårlig samvittighet for det meste........... uten grunn. La oss nyte livet, og prøve å begrense den dårlige samvittigheten litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå