AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Jeg opplever noe veldig frustrerende, og det er at familiemedlemmer av meg tror at jeg ikke spiser kjøtt/fisk på grunn av helsemessige årsaker. De skal til hvert eneste måltid påpeke at det egentlig er sunnere å spise kjøtt/fisk, at psykisk helse har en sammenheng med kosthold (selvsagt, men så begynner den samme gamle regla..), og at de har en "god idé" om at jeg burde prøve ut kjøtt/fisk igjen. Jeg har vært vegetarianer i 6 år av etiske årsaker, bor ikke hjemme, men drar ofte på familiemiddager fordi familien vår er relativt sammensveiset. Hver middag er det kommentarer av type "også har vi salat til selvsagt, det er sunt!" og mener det av beste interesse, men fatter ikke at jeg ikke er spesielt interessert i hvor sunt det er eller ikke å unngå kjøtt. Familien min er altfor interessert i kostholdet mitt, hvordan jeg får i meg nok næringsstoffer, men likevel så klarer de ikke å huske at jeg ikke spiser fisk eller reker.. Hva gjør man egentlig i et slikt tilfelle? Jeg smiler og gir vage svar for å unngå diskusjon og forsøker å bytte tema, men blir like frustrert hver eneste gang. Noen tips? Anonymkode: f59bf...def
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Når jeg vet jeg bare blir å få salat/tilbøret de andre får, tar jeg like så godt med meg veganske pølser eller annet som er lett å tilberede så også jeg får et fullverdig måltid, uten å være til særlig bry for de andre. Da viser du i tillegg at du kan spise mer enn salat. Viktig at du prøver å vri fokuset om fra begrensninger til muligheter - altså alt du "kan" spise fremfor alt du "ikke kan" spise. Anonymkode: c6c6b...ac9 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 Jeg hadde tatt en prat med dem utenom sammenkomster, og sagt at du setter pris på at de bryr seg om deg - men nå har du blitt forsynt å kommentarer gjennom alle disse årene. Du vet hva de tenker, det er helt greit - men fra og med nå så blir det ikke noe mer snakk om dette. Og, du forventer ikke at de tilbereder ting til deg - så du tar med eget av hovedrettgreiene. Anonymkode: d896d...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg vet jeg bare blir å få salat/tilbøret de andre får, tar jeg like så godt med meg veganske pølser eller annet som er lett å tilberede så også jeg får et fullverdig måltid, uten å være til særlig bry for de andre. Da viser du i tillegg at du kan spise mer enn salat. Viktig at du prøver å vri fokuset om fra begrensninger til muligheter - altså alt du "kan" spise fremfor alt du "ikke kan" spise. Anonymkode: c6c6b...ac9 Jeg har jo et fullverdig måltid med meg så det er ikke noe problem, men greien er at når de tilbyr meg annen mat (som også er vegetarisk) så legger de alltid til "dette er så sunt" og alle næringsstoffene i maten. Jeg er ikke en kostholdsfanatiker, jeg er vegetarianer pga det etiske. Ts Anonymkode: f59bf...def
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #5 Skrevet 3. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tatt en prat med dem utenom sammenkomster, og sagt at du setter pris på at de bryr seg om deg - men nå har du blitt forsynt å kommentarer gjennom alle disse årene. Du vet hva de tenker, det er helt greit - men fra og med nå så blir det ikke noe mer snakk om dette. Og, du forventer ikke at de tilbereder ting til deg - så du tar med eget av hovedrettgreiene. Anonymkode: d896d...9cc Jeg tar alltid med mat eller lager mat til alle, er ikke noe problem det der Har forsøkt å ta dem til side og forklare dem at jeg ikke er vegetarianer pga kostholdet, men det etiske. De skjønner det ikke og har oppfølgningskommentarer som "det er bare dyr". Noe som er ok at de har en annen overbevisning, men kommentarene slutter aldri. Ts Anonymkode: f59bf...def
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #6 Skrevet 3. september 2017 Ønsker du applaus? Og ja, du er urimelig Anonymkode: 7e901...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #7 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ønsker du applaus? Og ja, du er urimelig Anonymkode: 7e901...c4d Uhm? Urimelig fordi jeg reagerer på at folk ramser opp næringsinnholdet i det jeg spiser? Ts Anonymkode: f59bf...def 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 Be dem se "What the Health", så blir det nok slutt på maset om at kjøtt er så sunt. Det kommer blant annet frem at man får ikke diabetes av for mye sukker, men av for mye protein.... Anonymkode: c8a02...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 Hardt mot hardt. Neste gang kan du si at de får ete sin egen mat og la deg ete hva faen du vil og slutte å ødelegge stemningen. Du er voksen og skal ikke måtte forsvare ditt valg for dem. Anonymkode: 04057...219
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 Kanskje du kan la være å dra ofte på middag til dem da? Og hvis de savner deg og etterlyser din tilstedeværelse,så bare svar at du gjerne kommer om de lar være å ramse opp alt næringsinnhold i det du spiser:-D Ellers får du bare jatte med. Det er et valg du tydeligvis må ta.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be dem se "What the Health", så blir det nok slutt på maset om at kjøtt er så sunt. Det kommer blant annet frem at man får ikke diabetes av for mye sukker, men av for mye protein.... Anonymkode: c8a02...ac9 Har virkelig ikke lyst til å komme inn med fakta eller argumenter, for helt ærlig så bryr jeg meg ikke om hvem som har rett, jeg vil bare kose meg med god mat og familie Ts Anonymkode: f59bf...def
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hardt mot hardt. Neste gang kan du si at de får ete sin egen mat og la deg ete hva faen du vil og slutte å ødelegge stemningen. Du er voksen og skal ikke måtte forsvare ditt valg for dem. Anonymkode: 04057...219 Jeg ønsker ikke å skape diskusjon. De to som er mest pågående i å kommentere hva jeg spiser er godt oppi årene og ikke i stand til å endre synspunkt, det vil være nytteløst å diskutere dette ved middagsbordet, men takk for forslag Ts Anonymkode: f59bf...def
Ild Skrevet 3. september 2017 #13 Skrevet 3. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har virkelig ikke lyst til å komme inn med fakta eller argumenter, for helt ærlig så bryr jeg meg ikke om hvem som har rett, jeg vil bare kose meg med god mat og familie Ts Anonymkode: f59bf...def Har du prøvd å ta dem til side og si det du sier her? Dvs "jeg vil bare kose meg ned god mat og familie" og kanskje legge til "etter 6 år på denne måten kommer jeg ikke til å endre meg, jeg hadde blitt veldig glad om jeg ikke får flere kommentarer på maten jeg spiser ;)"
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #14 Skrevet 3. september 2017 17 minutes ago, AnonymBruker said: Har virkelig ikke lyst til å komme inn med fakta eller argumenter, for helt ærlig så bryr jeg meg ikke om hvem som har rett, jeg vil bare kose meg med god mat og familie Ts Anonymkode: f59bf...def Skjønner det. Har du prøvd å si at du ikke vil ha flere kommentarer på det? Anonymkode: c8a02...ac9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #15 Skrevet 3. september 2017 Sånn er foreldre,de er alltid bekymret for at barna ikke skal få i seg nok næring selv om barna er voksne. Se på det som omsorg og la det gå inn det ene øret ut ut av det andre hvis det irriterer deg sånn. Anonymkode: 53483...653 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #16 Skrevet 3. september 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be dem se "What the Health", så blir det nok slutt på maset om at kjøtt er så sunt. Det kommer blant annet frem at man får ikke diabetes av for mye sukker, men av for mye protein.... Anonymkode: c8a02...ac9 Hæ? Kan jeg fortelle min mor at grunnen til at hennes lille barn fikk diabetes var at hun som mor matet barnet med for mye proteiner? Anonymkode: 045e0...28f
Perle Skrevet 3. september 2017 #17 Skrevet 3. september 2017 Slutt å smil og slutt og gi vage svar. Si at du spiser som du vil, og at du ikke orker mer gnål om ditt selvvalgte kosthold.
Simbyxor Skrevet 3. september 2017 #18 Skrevet 3. september 2017 Mitt tips er å lære deg apati. Ikke bry deg om det de sier. Noen "er bare sånn", og kan ikke endres uansett hva man gjør. Jeg vet ikke hva du har prøvd tidligere, om det f.eks kunne vært verdt et forsøk å virkelig sette dem på plass verbalt (m.a.o utskjelling?), eller ikke, men dersom man kommer dit hen at man finner ut at dette er mennesker som ikke kommer til å forandre seg uansett hva, så må man gjøre noe med hvordan man "tar det" og oppfatter ting. Skru av mottakeren litt, for å si det sånn. Tenke at "sånn er mamma" (eller hvem som helst, fyll inn det som passer), og det er bare sånn det er. Gjør det om til bakgrunnsstøy.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #19 Skrevet 3. september 2017 Hm. hva med å svare hver eneste gang de sier , "det er sundt med kjøtt" at "det er mulig, men jeg er ikke vegetarianer pga helsa. Men for dyrrvelferden." og bare gjenta og gjenta det. Du vil jo ikke lage noe diskusjone. Så om du ikke vil si rett ut at dette er du lei av å høre på og ikke bare klere lukke ørene og nynne en sang inni deg. (tror ikke det siste er bra for helsa egentlig), så er kanskje det over en løsning. Når du har sagt det ett år sammenhengende har det kaaaanskje sunket inn. Helst før. Men skjønner deg. Har selv veldig enspora slektninger som skal vite best og de gjør meg små gal. For meg blir det å se de skjelden og så gå på badeT innimellom når jeg er der og bare si "tullinge tulling tullinger" inn imeg noen minutter. Og "ja ja jeg hører du sier det" og ikke høre etter ellers. Ikke beste løsning mulig men.. Anonymkode: 5e2de...f07
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #20 Skrevet 3. september 2017 Oj da. beklager en usjarmerende mengde skrivefeil over. Håper du forsto det meste. Anonymkode: 5e2de...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå