Gå til innhold

Brukes som "minisykepleier" på jobb, blir utslitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er sykepleierstudent på 3. Året og har fast stilling på 3. Hver helg på et sykehus. På avdelingen er det sykepleiermangel - som flere steder i helsevesenet - og sykepleierne har det veldig travelt. Jeg har mine egne oppgaver som pleieassistent, og har som regel ansvar for både skyllerom og kjøkken/all matservering. Dette er mye jobb, og ting som må gjøres - ellers blir det sure miner blant mine kollegaer. Problemet er at jeg ikke får tid til å gjøre mine oppgaver! Jeg får alle de "enkle" sykepleieroppgavene som jeg takler. Jeg får all SIK'ing, ukompliserte sårstell og skift, alle EKG må jeg ta, legge inn s.c. Nåler, jeg får telemetritelefonen og ansvar for den etc. Alt dette i tillegg til 100% ansvar for mine pasienter (såklart) samt kjøkken og skyllerom. 

Jeg elsker såklart sykepleieroppgavene jeg får, og synes de er kjempe spennende - men det virker som om jeg blir en hvilepute for sykepleierne. Jeg har sagt at jeg rett og slett ikke har tid til disse oppgavene, at jeg må ta ansvar for egne oppgaver som pleieass og at kjøkken+skyllerom også er viktig. Jeg når ikke over alt, jeg løper hele dagen og har bestandig minst 1 time overtid for at ikke seinvaktene må overta kaotisk skyllerom. Sykepleierne blir kjempe sure når jeg sier at jeg ikke har tid, og sier at dette må jeg øve meg på og at jeg må sortere oppgaver selv. I tillegg blir de sure hvis maten er sen eller skyllerommet er rotete. Og sier at de er superstresset. De er stresset altså, men da må jo DE ta sykepleiermangelen videre oppover, og ikke lempe ting over på meg. Leder sier at jeg må ta dette opp med de det gjelder :P 

hva skal jeg gjøre? Jeg orker ikke dette. Føler alle er sure på meg og at jeg ikke strekker til. Sover nesten ikke under arbeidshelgene mine, for jeg tenker over alt jeg har gjort og om jeg har glemt ting... gleder meg veldig til å gjøre sykepleieroppgaver og være sykepleier altså, men da vil jeg jo ikke ha alt det andre ansvaret i tillegg..

Anonymkode: f881f...6db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leder sier at jeg må ta dette opp med de det gjelder :P 

....hva skal jeg gjøre? Jeg orker ikke dette. 

Det er leder som skal ta opp dette med de det gjelder. Det er lederen som har autoriteten som skal til. 

Hvis lederen ikke er seg sitt ansvar bevisst, noe det kan tyde på at vedkommende ikke er, kan du ta det med lederens leder. Eller verneombudet. Eller fagforeningen.  

• Liker 6
Skrevet

Dessverre sånn mange steder i helsevesnet; man har så mange oppgaver og er så stresset at man ikke ser at kollegene har like mange oppgaver og er like stresset. Men lederen din høres ut som om han/hun fraskriver seg ansvaret ved å si at du må ta det opp med de det gjelder. Jeg tror jeg ville tatt kontakt med verneombudet på jobben din og fortalt det du forteller her.

Anonymkode: babd8...bf9

• Liker 3
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Sett ned foten! Du blir spist opp!

bryr ikke leder seg: bytt arbeidsplass !!

ingen takker deg når du møtet veggen. 

Skrevet

Dette er hverdagen til en pleieassistent dessverre. Alle de tunge drittjobbene blir skjøvet nedover på assistentene. Etter hvert som du får inn rutinene går det raskere og lettere. Regn cirka en til to måneder med innkjøring og bit tennene sammen i denne perioden. Vet det er hardt men det blir bedre når du blir raskere og ser mer når du skal gjøre hva og hvordan gjøre ting for å spare tid. 

Høres forresten rart ut at du alene har ansvar for skyllerom og kjøkken, hvorfor deler ikke alle på dette? 

Anonymkode: d58fa...c90

Skrevet

Der har du fått en forsmak på hvordan sykepleierne er, og du kommer sikkert til å bli sånn selv om noen år. Da har du glemt hvordan det er å være assistent. 

Anonymkode: 6db90...032

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hverdagen til en pleieassistent dessverre. Alle de tunge drittjobbene blir skjøvet nedover på assistentene. Etter hvert som du får inn rutinene går det raskere og lettere. Regn cirka en til to måneder med innkjøring og bit tennene sammen i denne perioden. Vet det er hardt men det blir bedre når du blir raskere og ser mer når du skal gjøre hva og hvordan gjøre ting for å spare tid. 

Høres forresten rart ut at du alene har ansvar for skyllerom og kjøkken, hvorfor deler ikke alle på dette? 

Anonymkode: d58fa...c90

Jeg synes ikke noen av oppgavene mine er tunge drittoppgaver :P det er bare for mange oppgaver til sammen! Jeg har ansvar for skyllerom og kjøkken fordi sykepleierne har alt for mye å gjøre allerede - men de deltar i matservering da. Har jobbet her 7 mnd nå, skulle tro det ble bedre snart :( er godt kjent med rutiner, men har alt for mange oppgaver. Dagen min er travel nok som assistent om ikke jeg må gjøre sykepleieroppgaver også.... hjelpepleiere og andre assistenter blir aldri bedt om dette, bare meg fordi jeg snart er sykepleier. Da syns de at de kan bruke min kunnskap som det passer seg uansett hva jeg er ansatt som.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...