Gå til innhold

Jeg har sånn angst for økonimien, hvordan bli bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har angst for å bli satt i økonomisk uføre, eks. ved å bli ufør, jeg har angst for å gå tomt for penger og klarer derfor heller ikke bruke penger, sparer stort sett alt. 

Dett er ikke rasjonelt, for jeg vet jeg ikke har noen reell grunn for å ha det. Jeg har nedbetalt en to- roms i Oslo og har sparepenger til en treroms på bok og fond. Jobber i en "trygg" jobb og har utbetalt nesten 28.000 pr måned. er ikke mye syk, men sykdom og ulykker kan skje alle på et blunk. 

Kan noen hjelpe meg med råd, dette går ut over livet mitt, og jeg setter så mange begrensninger for meg selv når jeg aldri kan unne meg noe og kun bekymrer meg for økonomien. Er også redd for å bli syk eller skadet i en slik grad at jeg faktisk ikke får brukt pengene også, ironisk nok :sukk:

Anonymkode: 22a7d...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god uføreforsikring? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

En god uføreforsikring? 

Takk for tips, tenker på det. Men Vil fortsatt bli bedre på å kunne bruke penger å unne meg det uten konstant dårlig samvittighet og veien for og imot.

Har for eksempel ikke peiling på hvor mye jeg kan bruke pr måned til forbruk på meg selv. Hva er vanlig og rimelig? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, tenker på det. Men Vil fortsatt bli bedre på å kunne bruke penger å unne meg det uten konstant dårlig samvittighet og veien for og imot.

Har for eksempel ikke peiling på hvor mye jeg kan bruke pr måned til forbruk på meg selv. Hva er vanlig og rimelig? 

Det finnes det jo ikke noe fasit på. 

Du får sette opp et regnestykke der du legger inn alle dine kostnader + en god slump til sparing... 

Da synes jeg du med god samvittighet kan bruke resten til kos og forbruk. Det er jo ingen vits med penger om man ikke kan kose seg litt med dem også :)

Skrevet

Uføreforsikring med månedlig og engangsutbetaling. Det er ikke noe å vurdere engang.

Engangsutbetaling på 1 mill koster ikke skjorta. Du har sikkert 1 mill i fond allerede. Med 2 mill stående i fond gir dette deg en månedlig utbetaling på 6-7000 kr (ca. 4% av innestående), hvis du forvalter det riktig. Legg dette på toppen av NAV-utbetaling og månedlig forsikringsutbetaling så skal du se at du kan leve livets glade dager hvis du blir ufør. Ville gjort det regnestykket, hvis jeg var deg. :)

Anonymkode: f6a90...539

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføreforsikring med månedlig og engangsutbetaling. Det er ikke noe å vurdere engang.

Engangsutbetaling på 1 mill koster ikke skjorta. Du har sikkert 1 mill i fond allerede. Med 2 mill stående i fond gir dette deg en månedlig utbetaling på 6-7000 kr (ca. 4% av innestående), hvis du forvalter det riktig. Legg dette på toppen av NAV-utbetaling og månedlig forsikringsutbetaling så skal du se at du kan leve livets glade dager hvis du blir ufør. Ville gjort det regnestykket, hvis jeg var deg. :)

Månetlig utbetaling er dyyrt! Min manns uføreforsikring koster mer enn topp forsikringen på huset!  Men det er jo sikkert verdt det.

Da vil han få 10 000 ekstra i mnd

Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

Månetlig utbetaling er dyyrt! Min manns uføreforsikring koster mer enn topp forsikringen på huset!  Men det er jo sikkert verdt det.

Da vil han få 10 000 ekstra i mnd

Hmm, jeg betaler i underkant av 700 kr mnd for både månedlig, engangs (7000 kr mnd), innbo og reise. Vil faktisk "tjene" mer enn jeg gjør nå hvis jeg blir 100% ufør, ganske sykt!

Men det jeg egentlig ville fram til. Be han prute! Hvis han er frisk så få tilbud hos andre. Hvis han ikke kan bytte og dere har alle forsikringer samlet, kan dere samle tilbud på dem og true med å flytte andre forsikringer hvis de ikke kan gi dere en bedre totalpris. Det er helt standard at de øker prisene med 10-20% hvert år hvis man ikke stadig pruter dem ned.

Skrevet

*månedlig (7000 kr mnd)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, jeg betaler i underkant av 700 kr mnd for både månedlig, engangs (7000 kr mnd), innbo og reise. Vil faktisk "tjene" mer enn jeg gjør nå hvis jeg blir 100% ufør, ganske sykt!

Men det jeg egentlig ville fram til. Be han prute! Hvis han er frisk så få tilbud hos andre. Hvis han ikke kan bytte og dere har alle forsikringer samlet, kan dere samle tilbud på dem og true med å flytte andre forsikringer hvis de ikke kan gi dere en bedre totalpris. Det er helt standard at de øker prisene med 10-20% hvert år hvis man ikke stadig pruter dem ned.

Vi har kjempe god pris fordi han har medlemsrabatt fra Nito. Jeg har sjekket mange andre selskaper og ingen kan matche.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...