AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Jeg er vestlending bosatt i Oslo. Jeg har ikke teoretiske kunnskaper om språk. Derfor spør jeg her. Nylig var jeg på en fest der jeg snakket med en tysk mann som etter kun ett år i Norge behersket norsk overraskende bra. Han hørte meg si: "kan du skru av lyset" med trykk på "av". Han påpekte da at de andre i Oslo ville lagt trykket på "skru" i motsetning til både i tysk og engelsk. Han spør meg hva som er god og normert norsk, og jeg ante ikke hva jeg skulle svare. Derfor bringer jeg spørsmålet videre her. Anonymkode: ad3cf...3f8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Det er forskjell på hvilke ord man legger trykk på avhengig av dialekt. Det finnes da ingen fasit på det han spurte om, selv om mange mener at det kun er prippent bokmål som er "riktig" Anonymkode: 298c4...5c4
Librarian Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 Finnes ingen fasit på det, både trykk på "skru" og "av" kan være riktige, og begge er god norsk. Mulig Oslo-boere kan ha en større tendens til å legge trykket på "skru", og hvis det er Oslo-dialekt han lærer (mest) så er det jo greiest for ham å tenke at det er "riktigst".
GauteS Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 "Skruav" uttalt i ett og med tostavings trykk, altså som "bønner" og (å) "bade", ikke som "bønder" og (på) "badet", er typisk østlandsk dialekt. Ellers i landet og på tradisjonelt bokmål/riksmål er uttalen skru av (i to ord) med likt trykk eller ekstra trykk på av, alt etter hva en vil ha sagt.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 På 3. september 2017 den 17.58, AnonymBruker skrev: prippent bokmål Anonymkode: 298c4...5c4 Hva skal det bety? Anonymkode: 25a27...88d 2
Arabella Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Noe jeg synes er litt morsomt, er at vi stadig sier "skru av" selv om vi stort sett trykker på en bryter, i forskjellige typer.
Mons Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Like morsomt med de som er helt "forskrudd". Hvilken bryter har de trykket på, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 2 hours ago, Mons said: Like morsomt med de som er helt "forskrudd". Hvilken bryter har de trykket på, tenker jeg. Har de trykket på en bryter, ikke skrudd engang? Det skjønte jeg ikke. Forskrudd er egentlig perfektum partisipp av verbet forskrue, der for- i dette tilfellet betyr ødeleggelse eller høy og skadelig grad. Vi finner det i bl.a. forblø, fordreie, forskreve seg, forspise seg, samt altså forskrue: skru for hardt slik at gjengene ødelegges. Tanken bak bruken om en person er kanskje at han har tenkt så hardt at evnen til å tenke er ødelagt og tankene er blitt forskrudde? Anonymkode: 11eda...324
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 6 timer siden, Arabella skrev: Noe jeg synes er litt morsomt, er at vi stadig sier "skru av" selv om vi stort sett trykker på en bryter, i forskjellige typer. Vi sier fortsatt trekke/dra ned i do og legge på telefonen også. Anonymkode: eab92...a9f
Arabella Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sier fortsatt trekke/dra ned i do og legge på telefonen også. Anonymkode: eab92...a9f Vi slår på tråden rett som det er, også.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 Jeg syns det høres mest naturlig ut å legge trykket på lyset i den setningen. Også på engelsk og tysk. Anonymkode: 70110...8c7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 2 timer siden, Arabella skrev: Vi slår på tråden rett som det er, også. Ja. De gamle faste uttrykkene henger igjen. Tror ikke unge mennesker i dag vet hvor de stammer fra. Anonymkode: eab92...a9f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #13 Skrevet 17. september 2017 Jeg er nordlending og sier slå av lyset med likt trykk på slå og av. Skru av høres kjemperart ut. Jeg sier skru av ovnen da Anonymkode: 06798...673
gobbledigook Skrevet 17. september 2017 #14 Skrevet 17. september 2017 Jeg er også vestlending og legger trykket på av. Aldri tenkt noe særlig over dette, men jeg hører forskjellen når du nevner det. :-p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå