AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 For en tid siden så jeg en annonse på kategorien "Småjobber" fra noen som ville ha en musiker til å spille i vielsen og mens folk kom inn i lokalet på festen. Jeg svarte og forklarte hvilke instrumenter jeg spiller og at jeg spilte den typen musikk de var ute etter. Joda, det hørtes vel og bra ut, hva skulle jeg ha i honorar? Jeg sa 3000 kr, etter det hørte jeg ikke et pip. 3000 kr er ikke noen stor sum. Jeg skal øve mange timer; selv om jeg har et stort repertoar må jeg alltid øve ekstra på det jeg skal spille solo. I tillegg skal man skatte av dette, pluss at lørdager, som de fleste bryllup er på, er den mest verdifulle tiden. Senere så jeg at de annonserte på nytt, der de tilbød 1500 kr. De fikk ikke svar... Hvor mye bruker folk på et bryllup? 50000 kr for lokaler og mat? Hvorfor vil folk spare en tusenlapp eller to ved å tilby en lønn som ikke frister dyktige, erfarne musikere? Når man bare skal ha én musiker høres det ekstra godt om vedkommende er rutinert eller ikke. Jeg vil tro at musikk i et bryllup skal være som glasur på kaka: Noe lite men lekkert på toppen av alt det andre. Å hyre en urutinert amatør kan fort skape mer dårlig enn god stemning. Anonymkode: 64460...cd4 6
stan Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Jeg tror folk dessverre ikke tenker sånn. De sammenligner med å spille av musikk fra Spotify. Lurer på om bruden eller brudgommen hadde giddet å ofre en lørdagskveld for 1500? 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 Jeg har akkurat fått pris på 3000-5000 pluss dekking av reise. Tenkte ikke over at det var unormalt i grunn og som du selv skriver vet jeg at det ligger mye planlegging og arbeid bak pluss at det er på en lørdag Anonymkode: 320dd...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Mange som ikke spiller et instrument selv skjønner ikke at det går med tid til å øve. De later til å tro at det bare er å dra opp et noteark og ta det på sparket. Men at de ikke skjønner at musikeren skal ha betalt for selve tiden der, og reise frem og tilbake, er litt vanskeligere å skjønne. Hva ville de selv hatt i timesbetaling for å jobbe en lørdagskveld, mon tro? Anonymkode: 2daf2...85d 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Senere så jeg at de annonserte på nytt, der de tilbød 1500 kr. De fikk ikke svar... Anonymkode: 64460...cd4 Hvordan vet du det egentlig? Kanskje de fant noen som ville spille for den summen? Selv synes jeg ikke 3000 kroner er noen upris i det hele tatt. Men folk må jo bare tilby det de synes det er verdt, også er det selvsagt lov å takke nei. Anonymkode: 0ab20...f99
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #6 Skrevet 4. september 2017 23 minutes ago, AnonymBruker said: Hvordan vet du det egentlig? Kanskje de fant noen som ville spille for den summen? Selv synes jeg ikke 3000 kroner er noen upris i det hele tatt. Men folk må jo bare tilby det de synes det er verdt, også er det selvsagt lov å takke nei. Anonymkode: 0ab20...f99 På Finn småjobber kan man se om noen har betalt for å svare på annonsene. Utifra dato, instrument og sted (presis stedsangivelse) så jeg at måtte være de samme. Anonymkode: 64460...cd4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 Sånn er det jevnt over. Ting skal ikke koste. Som mekaniker forventer folk at jeg fikser bilen deres på privaten for ei vinflaske og en kaffe. For jeg simpelten elsker å bytte eksos, støtdempere, endeledd og drivknuter på fritiden..... Og kunnskapen om kjøretøy tar jo ikke år med jobbing og feilsøking å opparbeide. Er jo bare bil... Anonymkode: 73463...032 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 Er ikke 3000,- lite? Du virker jo ærlig, seriøs og erfaren. Jeg hadde betalt 5-8.000,- Anonymkode: e0756...5e3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #9 Skrevet 4. september 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Er ikke 3000,- lite? Du virker jo ærlig, seriøs og erfaren. Jeg hadde betalt 5-8.000,- Anonymkode: e0756...5e3 Jo, det er jo også litt lite, men de hadde satt en prisantydning som var litt under det. Jeg tenkte derfor jeg kunne si 3000 uten at de fikk bakoversveis av det, men det gjorde de tydeligvis. Anonymkode: 64460...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå