AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Jeg skal lage 3-retters middag til 6 voksne neste helg, og eneste jeg vet er at jeg ønsker å bruke kalkunfilet til hovedretten. Jeg trenger tips til passene forret, dessert og tilbehør til middagen Helst noe som ikke er så avansert og tar så veldig lang tid. Anonymkode: 6f33d...1c3
caroprins Skrevet 4. september 2017 #2 Skrevet 4. september 2017 Forrett: Lettkok frisk grønn asparges med parmaskinke og honningmelon. Dessert. Sjokolademousse. Dessert kan lages i porsjonsglass på forhånd. Noen liker en liten topp pisket kremfløte på toppen og den kan også piskes klar. Til forretten så kan asparges klargjøres til koking. Skinke kan legges klar på et fat og melonen kan renses og kuttes opp i skiver og legges klar i kjøleskapet Asparges skal da koke 3 minutter og legges over i kaldt vann et øyeblikk rett før anretning. Så legges en pr pers. på tallerken og en skive parmaskinke surres rundt. Og et par skiver honningmelon ved siden av. Veldig enkelt men godt. Til hovedretten så er det mye som kan serveres til kalkun og her vil jeg anbefale å google kalkunfilet med tilbehør. Så finner du flere forskjellige forslag å velge mellom. Så her går det litt på hva du synes vil være greit å styre med pluss smak og behag. PersonlIg så blir jeg glad for et stykke kalkunfilet med kokt mandelpotet, kålrabistappe, rødkål, grønnsakblanding , fløte saus og tyttebær jeg da . God middag 😊
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 Fløtegratinerte poteter passer godt til kalkun synes jeg. Og rosenkål stekt sammen med bacon Anonymkode: 9603a...cbb
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Til kalkun pleier vi å servere ris blandet med epler, svisker og valnøtter som har vært i steikepose med kalkunen. I tillegg har vi hjemmelaget waldorfsalat, blanding av rosenkål, gulrøtter og blomkål, samt litt rødbeter og sølvløk til de som liker sånt. God saus er et must. Dessverre er ingen av oss flinke til sånt, så vi tar utgangspunkt i en kyllingsaus fra toro, og tilsetter saften fra steikeposen og ekstra fløte. Som forrett ville jeg tenkt litt på om noen i følget kan være gravide uten å ville fortelle det ennå (siden jeg er det selv og har angst for å besøke folk nå ). Til dessert ville jeg hatt noe litt lett og luftig, som en mousse eller pudding. Anonymkode: 0e28e...499 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 Til kalkun pleier vi å ha waldorfsalat, en god saus og kokte poteter (evt potetmos). Til forrett er suppe et godt alternativ. Enten soppsuppe eller blomkålsuppe. Slenger med på mousse-bølgen. Sjokolade er kanskje enklest, men en friskere variant er også godt (f.eks bringebær) Anonymkode: f4824...47a
gohege Skrevet 4. september 2017 #6 Skrevet 4. september 2017 Jeg ville valgt en lett og kremet soppsuppe til forrett, spesielt siden de er i sesong akkurat nå (og fordi jeg elsker kantareller hehe). Et alternativ kan være kamskjell med en liten saus eller skalldyrsuppe. Som et av tilbehørene til kalkunfileen vil jeg anbefale denne lune rosenkål-og granateplesalaten https://www.etkjokken.com/2016/01/rosenkal-og-granateplesalat/. Den ER så god! Et familiemedlem serverte det i et middagsselskap, og jeg har lagd den flere ganger etter det. Rosenkål blir mye bedre når den blir stekt og slår følge med noe litt friskt og syrlig synes jeg. Den er også enkel å lage, og kan holdes lunken under folie eller lignende til servering. Til dessert ville jeg valgt noe lett og friskt for å veie opp hovedretten. Gjerne noe isbasert som semifreddo eller sorbet, fromasj eller mousse. En klassisk bærdessert (eks multer eller rips som er i sesong) med en saus/krem er heller ikke å forakte. Lykke til med middagsselskapet!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 Forrett: velkomstdrink Hovedrett: grønnsakssuppe Dessert: ispinne Anonymkode: 7ac41...87e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 Hva slags mat er du god til å lage? Er du god til å bake, så lag kake til dessert. Hva pleier du å spise sammen med kalkun? Hva er for avansert, og ca. hvor mye tid ønsker du å bruke? Anonymkode: aecc5...3a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå