AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Snakket med min mor, og vi kom inn på jul. Jeg ble veldig skuffet over hva hun sa. De siste årene er det jeg som har stått for juleaften, det har vært flotte julekvelder hvor alle har kost seg. I år ønsker min mor å feire jul hjemme hos seg selv med ny samboer. Her er problemet: jeg er ikke invitert siden jeg er såpass 'gammel', jeg er 27 år. Barna mine skal feire jul hos faren sin dette året, og kjæresten min jobber kveld til klokken 23.30, så jeg sutter mutters alene på juleaften. Resten av nær familie er invitert, også mine søsken som bare er noen år yngre enn meg. Men siden jeg er så voksen, så var det vanlig at en ordnet sin egen jul. Men jeg har jo ordnet jul for dem de siste fire årene på rad, og når jeg ikke en gang har barna denne julen, og alle de vennene jeg har ferier med egne familier, så blir jeg helt alene. Jeg blir veldig lei meg, og kan ikke helt skjønne at min mor har samvittighet til å vite at hennes datter sitter alene, bare ca 2 km unna på juleaften når de sitter og koser seg alle sammen som familie. Ikke har vi kranglet, ikke noe uoppgjort, ingenting. Så det handler bare om at henne mener at jeg er så voksen nå. Hva tenker andre om dette? Min far er ikke noe alternativ å feire med siden han skal denne julen opp til familie på sin side langt unna. Og jeg kan ikke være langt unna pga jeg skal jobbe kveld 1 juledag. Anonymkode: 759f0...cac
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Beklager noen skrivefeil, så litt dårlig over Ts Anonymkode: 759f0...cac
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 Nå har du god tid til å ordne deg en alternativ jul, fremfor å sitte å sutre. Du kan gjøre alt fra å reise bort, til å delta på en felles alternativ julefeiring med andre i samme situasjon som deg selv. Julaften er noen timer en dag i året, hva med resten av året? Anonymkode: 118ac...60e 2
Gjest Magnifiq Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 wow! For en mamma! Det der hadde ikke vært greit i mine øyne altså. Men hva skal du gjøre? Kan det være et alternativ å hjelpe til med julefeiring et annet sted? Det er jo en del organisasjoner og slikt som holder selskap for både rusmisbrukere, enslige, fattige etc..
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 Populært innlegg #5 Skrevet 3. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har du god tid til å ordne deg en alternativ jul, fremfor å sitte å sutre. Du kan gjøre alt fra å reise bort, til å delta på en felles alternativ julefeiring med andre i samme situasjon som deg selv. Julaften er noen timer en dag i året, hva med resten av året? Anonymkode: 118ac...60e Ufølsomme dritt.. Sånt gjør man bare ikke mot barna sine.. Anonymkode: 7cfff...421 67
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #6 Skrevet 3. september 2017 Oi. Hun fortjener virkelig "årets mamma" pokal.. Hun kan vel ikke være oppegående? Ingen normale foreldre ville gjort dette? Ble helt satt ut av moren din. Forstår ikke at det er mulig! Anonymkode: 5e58e...b10 43
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 Populært innlegg #7 Skrevet 3. september 2017 Jeg sitter ikke å sutrer, jeg er lei meg fordi jeg er den eneste som ikke blir inkludert. Alle i nær familien, borsett fra meg er invitert. Og jeg har jo laget fine feiringer for dem i mange år hvor de har kommet til dekket bord og alt stelt i stand. Mine søsken er jo også voksne, 23 og 25 år, og de blir invitert. Og vi bor jo i 'rett ved' hverandre. Jeg må få føle at jeg er skuffet uten at det blir sutring. Ts Anonymkode: 759f0...cac 57
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 Hæ? Det var jæ... spesiellt. Aldri hørt på makan🤔 Da hadde jeg kuttet de ut av julefeiringer fremover. Jeg var alene i fjor, barna hos barnefar. Fineste jul noensinne;) men det var selvvalgt alene da. God mat, god tv, levende lys, maks kos:) prøv å lag deg en fin julekveld uansett!:) Anonymkode: 46621...53e 16
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 Populært innlegg #9 Skrevet 3. september 2017 Visste ikke at det var aldersgrense på å feire jul hos foreldrene sine😳 Anonymkode: 7e0fe...4b9 73
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 Helt syk oppførsel av moren din! Virkelig stygt og ufølsomt. Hun kan jo ikke være helt god i hodet? Jeg hadde sagt klart ifra hva jeg mente om denne oppførselen hennes, så hadde jeg nok prøvd å finne en alternativ julefeiring. Feks hjelpe til hos røde kors eller noe slikt. Kjempe rart... hadde også sagt til henne at neste år kan julaften feires hos deg igjen ts, men da kan jo mor få være hjemme alene pga hun er jo så gammel så... Anonymkode: 7a997...307 25
MissPierce Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 Hvordan er moren din ellers? For hun høres ikke akkurat ut som det mest sympatiske menneske, for å si det på en veldig pen måte. Tror ikke jeg hadde kart å ha noe godt forhold videre til noen som hadde gjort noe sånt mot meg. Min mamma hadde aldri gjort noe sånt mot meg eller min søster! Vi er alltid velkommen dit uansett. Å hun skal aldri trenge å være alene på juleaften noen gang selv heller. Det er min mamma, og hun går først. 15
altflyter Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 (endret) Kan du snakke med søsknene dine om dette? De burde jo reagere på dette også. Det høres helt absurd ut. I julen samler man familien- uansett alder. Kan du konfrontere henne med det faktum at du har stått for feiringen de siste fire årene og spørre henne om det bare skal gå en vei? Skal du bare være invitert når det er du selv som arrangerer? Spør henne hva hun ville følt om hun måtte sitte alene på julaften. Er selv på din alder, men her er det ikke snakk om å utelate noen. Vi feirer sammen: søsken og foreldre; som vi alltid har gjort. Dette høres rett og slett nesten sinnsykt ut. Endret 3. september 2017 av altflyter 24
AnnaMariaHelga Skrevet 3. september 2017 #13 Skrevet 3. september 2017 (endret) Det skjønner jeg godt, jeg blir skuffet over ikke bli inkludert på søndags selskapene. Endret 3. september 2017 av AnnaMariaHelga 11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #14 Skrevet 3. september 2017 Virker helt merkelig??? Hadde nesten forstått det bedre hvis ingen av dere voksne barna var invitert fordi hun ville være alene med nykjæresten. Men å gjøre forskjell sånn, nei fy søren, det var bedritent. Det er overhodet ikke sutring å bli lei seg i en slik situasjon. Personlig hadde jeg hatt for mye stolthet til å ta noe videre dialog på det, da man ikke vil tigge deg inn til noen i jula heller. Man vet når man ikke er velkommen. Så blir det selvsagt slutt på at du steller i stand jul for henne fremover også. Lag deg en koselig alenejulaften, det er dritdigg. Anonymkode: ab066...f77 10
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2017 #15 Skrevet 3. september 2017 Dette er svært merkelig av din mor. Er du helt sikker på at hun har forstått at du sitter alene? Ja, du kan helt sikkert få en fin jul ved å tenke alternativt, og jeg anbefaler sterkt at du begynner på den jobben nå. Men det må være lov å både være skuffet og blåse det ut av seg før man bretter ermene opp. For å si det slik: jeg er singel, og har lite nær familie. Hvert år forsikrer den familien og de vennene jeg har at jeg ikke er alene på julaften. For hvis så hadde vært tilfelle hadde de gladelig dekket på til en til - det er tross alt julaften.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #16 Skrevet 3. september 2017 1 minutt siden, AnnaMariaHelga skrev: Det skjønner jeg godt, jeg blir skuffet over ikke bli inkludert på søndags selskapene. Ja, jeg har opplevd at broren min har invitert min bror på lillejulaften, og nyttår og etch. Men ikke meg. Kona hans inviterte broren min på 40 års overaskelsefest til min bror, ikke meg... Utrolig sårt. Anonymkode: 2f127...5c6 9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #17 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har opplevd at broren min har invitert min bror på lillejulaften, og nyttår og etch. Men ikke meg. Kona hans inviterte broren min på 40 års overaskelsefest til min bror, ikke meg... Utrolig sårt. Anonymkode: 2f127...5c6 "andre Anonymkode: 2f127...5c6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #18 Skrevet 3. september 2017 Har du sagt til henne at du blir alene da? Hvis det er tilfelle skjønner jeg ingenting, jeg er ti år eldre enn deg, og er da hjertelig velkommen hjem til jul, hvert år, så lenge minst en av foreldrene mine lever. Anonymkode: 22940...71e 12
SiMa Skrevet 3. september 2017 #19 Skrevet 3. september 2017 (endret) Min mor feiret jul sammen med sine foreldre (bortsett fra to år, da vi var hos fars familie), så lenge de levde. Jeg kommer også til å feire med min mor så lenge hun er i live. Det er da ingen aldersgrense for å feire jul med foreldre og søsken? I vår familie sitter ingen alene julaften, alle blir invitert, enslige onkler har feiret flere juler sammen med oss. Det er sånn det bør være, i mine øyne. Julaften er det "åpent hus" der vi feirer. Da jeg ble sammen med mannen min var det aldri spørsmål om han skulle feire jul med oss, det var en selvfølge. (For min mor var det en selvfølge at han skulle delta i familieselskaper før vi hadde definert oss som et par.) Endret 3. september 2017 av SiMa 9
Citpensacola Skrevet 3. september 2017 #20 Skrevet 3. september 2017 Nå er ikke jeg den som bryr meg mest om familietradisjoner og slikt, men selv jeg synes dette høres veldig merkelig ut, for ikke å si egentlig ganske dumt og slemt. Det er da HELT vanlig at familien feirer jul sammen uavhengig av alder på familiemedlemmene? Har aldri hørt om noe liknende der det ikke har vært mange andre grunner enn bare alder... 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå