Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hvilke bøker er de 3 beste du har lest?

Skal til med da vinci koden nå, men etter det så trenger jeg inspirasjon til hvilke bøker jeg skal lese :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, herregud, det var et vanskelig spørsmål...Noen som har gjort inntrykk i det siste, er:

*Book of Illusions, Paul Auster (tror den er oversatt til norsk under tittelen Illusjonenes bok)

*Enke for et år, John Irving (men det var ditt tips til meg :oops: )

*Life of Pi, Yann Martell

Skrevet

Jeg likte veldig godt Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon. Den er ganske ny, kom ut på norsk i høst.

Som Lilith liker jeg også Paul Auster godt, og en av bøekene hans som har gjort stort inntrykk er Music of Chance - vet ikke hva den heter på norsk.

Gøran Thunstrøm skriver også veldig bra, og jeg synes Juleoriatoriet er en fantastisk bok.

Kunne ramset opp enda mer, men dette er de tre jeg kom på med en gang.

Skrevet

Oida! Dette ble vanskelig. Hmm. *Tenker*

1 Stolthet og Fordom - Jane Austen

2 Emma - Jane Austen

3 Tornefuglene - Colleen McCullough

Ellers har man jo Stormfull Høyder av Emily Brönte og Fornuft og Følelser av Jane Austen. Ellers er Henning Mankell en favoritt, eller Mansfield Park av Jane Austen og Agatha Christie.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Seleena
Skrevet

Unni Lindell med Nattsøsteren er min favoritt. Leser lite skjønnlitteratur....

Skrevet

Helt umulig å svare på, det varierer fra dag til dag hva jeg synes er best...

Men jeg liker krimbøkene til Liza Marklund, og trilogien om Den Mørke Materien av Phillip Pullman... og masse masse annet

Skrevet
og trilogien om Den Mørke Materien av Phillip Pullman...

Det skulle jo jeg si!! Fantastiske bøker. Virkelig.

Skrevet

Historien om Pi (Life of Pi) av Yann Martell var virkelig imponerende lesning og den beste boken jeg har lest på evigheter!!

Skrevet

Ringenes Herre og Harry Potter-bøkene får jeg ikke lest mange nok ganger, tror jeg. Det er de absolutte favorittene.

Det angår også deg av Herman Sachnowitz gjorde et voldsomt inntrykk på meg da jeg leste den på ungdomsskolen. (Herman Sachnowitz var en av de få norske jødene som overlevde Auschwitz.)

Også er jeg veldig glad i Egypt-bøkene til Wilbur Smith. Hapi - Elvegudinnen er den første, og har handling fra oldtidens Egypt, deretter kommer Taita og den 7. gåten som foregår i vår tid, og er en skikkelig klassisk skattejakt - en bortgjemt og glemt faraograv, hemmelige tunneler med årtusengamle feller... namnam! :D Han har etter hvert skrevet en tredje bok også, hvor vi går tilbake til oldtiden. Den heter Vismannen Taita.

Skrevet

Er helt enig i at "det angår også deg" er en fabelaktig bok.Den gjorde enormt inntrykk på meg og. Ellers liker jeg seriene "hannah","storgårdsfolk","ildkorset" og "havets datter. Elsker å lese så jeg har mange favoritter.

Skrevet

Jeg er litt av en lesehest, så å dra frem tre bøker blir fryktelig vanskelig, men jeg skal forsøke.

alltid 17 av Per Nillson (egentlig en ungdomsbok, men den var veldig bra)

Timbuktu av Paul Auster

Meska av eneller annen cappelen.. (dårlig kritikk fikk den, men den var bra)

Men Ingvar ambjørnsen er den store og er bedre enn alle andre her....

Gjest GreenSky
Skrevet

Tidshjulet. Men det er en serie over mange, mange bøker, da.

Skrevet

Mine tre favoritter:

De gales øy - Dennis Lehane

En bønn for Owen Meany - John Irving

Den hemmelige historien - Donna Tartt

AnnKristn

Skrevet

Når du er ferdig med da Vinci koden (som jeg synes er oppskrytt), kan du heller lese Foucaults pendel, av Umberto Eco.

Ellers:

Elskede, av Toni Morrison

Det store eventyret, Jan Kjærstad

Rødhette, Marta Tikkanen

Cold Mountain, Charles Frazier

Skrevet

Jeg leser helst pensum litteratur for tiden, så når jeg skal kose meg med en bok blir det helst krim, da det er lett fordøyelig. Men jeg har da noen favoritter:

Halvbroren av Lars Saabye Christensen. Jeg blir liksom aldri ferdig med den boken. Har lest den fire ganger, men har fortsatt lyst til å lese den igjen.

Tatt av vinden av Margaret Mitchell. Klassiker, men utrolig sterk historie.

Kristin Lavransdatter av Sigruid Undset. Enda en klassiker.

Ellers liker jeg å lese; Wilbur Smith, Henning Mankell, Agatha Christie osv...

Skrevet

Genanse og Verdighet av Dag Solstad

Snø av Maxence Fermine

En by som Alice av Nevil Shute

• 7 måneder senere...
Skrevet (endret)
Unni Lindell med Nattsøsteren er min favoritt. Leser lite skjønnlitteratur....

Jeg har nettopp lest denne og syntes den var dårlig. Den oser av å ikke ha undersøkt ting hun skriver om noe serlig. Livemiljøet, bl. a., er jo helt fordreid og henger ikke på noen som helst måte sammen med hvordan det faktisk er! Det er så langt fra virkligheten man kan komme omtrent. Dessuten syntes jeg den var dårlig skrevet med en del ting som på en måte ble hengende igjen i luften. Vanskelig å forklare, men jeg vil si at det er en av de dårligste (riktignok ikke den dårligste) bøkene jeg har lest så langt i år, og jeg leser en god del bøker.

Endret av lunacia
Gjest Spacegirl
Skrevet

Den gylne notatbok av Doris Lessing

Forbrytelse og straff av Dostojevski

Hellemyrsfolket av Amalie Skram

Skrevet

Life of Pi

Kurt koker hodet (og ellers de andre Kurt-bøkene)

Haikerens guide til galaksen

:sjenert:

Skrevet

Lord of the Rings

The Hobbit

Hitchhikers guide to the galaxy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...