Gå til innhold

leseopplæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn i småskolen, jeg lurer på hvordan leseopplæringen foregår på deres skole? Grunnen er at jeg synes leseopplæringen til mitt barn (3.kl) som mangelfull, tilfeldig og dårlig tilrettelagt for mestring. Det er fokus på å lese flest mulig sider og ord i stedet for repetisjon, og når barnet begynner å mestre et nivå, kommer det ny bok på høyere nivå slik at det stadig er vanskelig å lese. Når de skal lese i leseboka er det som sagt mange sider, likt for alle. Når vi kommer til samtale med lærer har lærer kun hørt barnet lese en gang, noe jeg mener er altfor lite for å kunne følge opp mitt barn. De blir heller aldri lest for på skolen og det er lite rim, regler og sang bortsett fra et par sanger til jul og sommeravslutning. 

Anonymkode: a5dd7...d03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv lærer, og hos oss har vi mange forskjellige nivåer på leseleksa. 3 i leseboka og opptil flere som må tilpasses utenom leseboka fordi barna har behov for noe annet. Mye fokus på repetisjon for de som sliter litt, og barna blir hørt i leseleksa en gang i uka for at man jevnlig skal kunne vurdere om de er på rett nivå. Dersom du føler at barnet ditt ikke får det h*n trenger og kontaktlærer ikke lytter til deg ville jeg bedt om en samtale med rektor. Det er viktig at foreldre følger opp😊

Anonymkode: 3731b...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...