Gå til innhold

Dører som "blør"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte hus for et par år tilbake, ganske gammelt, vet ikke nøyaktig hvor gamle dørene er, men de er hvertfall 30 år. 

Dørene er ikke lagd av tre, virker mer som en variant av presset et eller annet, litt som sånne IKEA-bord av presset papp :P 

Uansett, et par dager etter at vi flytta inn, oppdaget jeg at døra til det ene soverommet var dekket av noe som egentlig minnet mest om cola. Noe brunt, som har rent nedover, og tørket. De vi kjøpte av hadde små barn, og jeg tenkte at her hadde sikkert noen hatt det veldig morsomt, og siden det var på en side av døren som sjeldent synes, vasket jeg det vekk, og tenkte ikke mer på det. 

Men, det skjer igjen og igjen, på samtlige dører! Plutselig er store deler av dørene dekket av et brunt belegg, som minner mest som tørket cola. Dørene er dekket av et eller annet glatt materiale, og er garantert ikke av tre. Det ser heller ikke ut som kvae, og det dekker ganske store flater. Det kommer tilbake med jevne mellomrom, uansett hvor flittig jeg vasker. 

Hva er dette her egentlig? :P 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Ginny skrev:

Kjøpte hus for et par år tilbake, ganske gammelt, vet ikke nøyaktig hvor gamle dørene er, men de er hvertfall 30 år. 

Dørene er ikke lagd av tre, virker mer som en variant av presset et eller annet, litt som sånne IKEA-bord av presset papp :P 

Uansett, et par dager etter at vi flytta inn, oppdaget jeg at døra til det ene soverommet var dekket av noe som egentlig minnet mest om cola. Noe brunt, som har rent nedover, og tørket. De vi kjøpte av hadde små barn, og jeg tenkte at her hadde sikkert noen hatt det veldig morsomt, og siden det var på en side av døren som sjeldent synes, vasket jeg det vekk, og tenkte ikke mer på det. 

Men, det skjer igjen og igjen, på samtlige dører! Plutselig er store deler av dørene dekket av et brunt belegg, som minner mest som tørket cola. Dørene er dekket av et eller annet glatt materiale, og er garantert ikke av tre. Det ser heller ikke ut som kvae, og det dekker ganske store flater. Det kommer tilbake med jevne mellomrom, uansett hvor flittig jeg vasker. 

Kan det være sopp?

Anonymkode: daa08...624

Skrevet

Ta prøve av det og send det inn til analyse.

Skrevet

Det er Jesu' blod.

Anonymkode: 757f7...2b4

• Liker 2
Skrevet

Er det treverk i karmene? Kan det være kvae som drypper fra karmene og ned på dørene? Eller fukt fra taket som drypper ned på dørene?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være sopp?

Det ser ikke ut som sopp, det er helt tørt, og veldig tynt. Men, mine kunnskaper om sopp er ikke all verden, så det kan hende det finnes sopp som ser sånn ut :O 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sende inn hvor? 

Det er Jesu' blod.

Anonymkode: 757f7...2b4

Merkelig at han av alle ting har valgt å komme tilbake på samtlige dører i hjemmet mitt :P 

Er det treverk i karmene? Kan det være kvae som drypper fra karmene og ned på dørene? Eller fukt fra taket som drypper ned på dørene?

Det er treverk i karmene, men det er ingenting å se på hverken dører eller tak. Ingen fukt noen steder. Dette oppstår gjerne fra midt på døra og ned, det beveger seg litt fra gang til gang. På den døra hvor jeg oppdaget det først kommer det større mengder, som er brunere enn på de andre (som cola), mens jeg oppdaget nå at på en annen dør er det mer gulaktig.. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster mange, minst 6 000 kroner. Før ts gjør noe slikt bør hun undersøke hva som skjer over dørene. Er der f.eks. lekkasje fra oven? 

Anonymkode: 4d48a...9d8

Skrevet

Røyker dere innendørs, eller steker mat der det blir mye stekos som kan legge seg på dørene?

Skrevet

Fest noe på de stedene  på dørene (feks et stykke glad pack eller en brødpose, og et papirark utenpå brødposen). Da vil du finne ut om flekkene kommer utenfra eller innenfra (fra døren).

• Liker 1
Skrevet

Kan du poste et bilde av det fenomenet (hvis du har bilde)? Eller ta bilde og poste i tråden neste gang det skjer?

Skrevet

Kan det være mus eller andre levende vesener inni dørene, som forårsaker flekkene? :( 

Skrevet

Har dere katt? Noen katter (også hu-katter) markerer innendørs og skvetter fra seg solide stråler med urin mot ting. Dette kan ha ganske sterk gul/brun farge når det tørker.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster mange, minst 6 000 kroner. Før ts gjør noe slikt bør hun undersøke hva som skjer over dørene. Er der f.eks. lekkasje fra oven? 

Sett at det ikke skjer noe over dørene?

Anonymkode: 26319...56a

Skrevet

Hvis dere har katt og forrige eier hadde katt, tror jeg mest på teorien om katteurin.

Skrevet
4 timer siden, Ginny skrev:

Mine besteforeldre hadde tilsvarende problem og fikk opplyst av en snekker om at det er "limet" i den første generasjonen av såkalte "pressede dører" som på en måte svetter og tyter ut. 

Anonymkode: 953d6...400

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mine besteforeldre hadde tilsvarende problem og fikk opplyst av en snekker om at det er "limet" i den første generasjonen av såkalte "pressede dører" som på en måte svetter og tyter ut. 

:blomst::nordvesta:

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett at det ikke skjer noe over dørene?

Anonymkode: 26319...56a

Da er det billigere å ta en dør, åpne den og se om forkalringe på problemetmåpenbarer seg inni enn å sende en prøve av dørens "guffe" til analyse hos Eurofins, Mycoteam, Anticimex eller andre. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :blomst: Du løste også mitt mysterium. Jeg har også en gammel dør som det har rent cola-aktige striper fra. Denne døren står slik at det kommer sol rett på den, så det er mulig at det skjer oftere i rom der det er varmt?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, fantastisk! Takk for det, da vet jeg hva det er :) 

I forhold til alle andre teorier og spørsmål: 

- Nei, ingen røyker hverken ute eller inne :)

- Har katt, men han tisser ikke inne. Han har heller ikke tilgang på alle soverommene, og dette skjer på innsiden av dørene der og. Samme med steking av mat, det gjøres nærmest utelukkende på kjøkkenet. 

Jeg har ikke klart å se noen sammenheng i når dette skjer, det kommer med jevne mellomrom, helt uavhengig av varmt eller kaldt i rommene. Det rommet hvor det er mest er på det ene gjesterommet, hvor det ikke står på noen varme, og det renner nedover dørene både vinter og sommer. 

Men, nå har jeg lært at det sannsynligvis er lim, det kan nok stemme med alderen på dørene :)
Forøvrig kan jeg se om jeg får tatt bilde en gang, det ser ganske sært ut :P
Men akkurat nå er alle dørene nyvasket, så det hjelper ikke.. 

• Liker 1
Skrevet

Artig dette, skulle tro at dørene går tomme for lim etter en stund?

Anonymkode: adb48...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...