AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Jeg har to bonusbarn på 14 og 16år, og en datter på ett. Bonusbarna er to veldig fine jenter, med de utfordringer som "alle" tenåringer har med på lasset. Jeg kan takle attitude, venninnekrangling og dårlige hverdagsvalg, men jeg sliter med å godta at de ikke bidrar med noe som helst her hjemme. De løfter ikke en finger med mindre jeg eller far maser, og far er en blanding av tafatt og redd for at ungene skal foretrekke å være hos mor om han maser for mye (de gjør ingenting hos mor heller). De har egentlig fått faste oppgaver som skal gjøres i løpet av uka; rydde og vaske rommene sine, vaske badet sitt, tømme oppvaskmaskinen annenhver dag. For dette får de ukelønn. Problemet er bare at de har så stor tilgang på penger ellers at de har ikke behov for ukelønna, og dermed ser de tydeligvis ingen grunn til å bidra heller. Denne uka har både jeg og minsten på 1år vært syke, og jeg har dermed ikke orket å mase. Da har de ikke gjort noen ting! Ingenting! De står og ser på at jeg bærer inn varer, barnevogn og lillesøster fra bilen etter jeg har hentet dem på skolen og handlet. Man ser ikke gulvet på rommene dems fordi det er klær overalt. Vasken på badet er full av størknet tannkrem fordi de ikke gidder å skylde vasken etter de har pusset tenna. Jeg syns det er flaut når besøk bruker badet. Er det jeg som forventer for mye? Skal ikke tenåringer bidra hjemme? Hvordan kan jeg få dem til å gjøre noe uten at jeg må mase hele tiden? Og før noen drar "ond stemor-kortet" : jeg liker faktisk bonusbarna mine, og har et oppriktig godt forhold til dem. Dette er ikke noe jeg forventer av dem bare fordi dem er bonusbarn, jeg kommer til å forvente det samme (og mer) av mitt eget barn når hun blir større. Anonymkode: 837ff...cde 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Hvor har de så stor tilgang på penger fra? Anonymkode: f6490...bd6 1
Gjest Rux Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 De får alt de vil ha av mor, far stikker også til dem en god del, pluss at de har besteforeldre på begge sider som også er ganske gode på dette. For å gi et godt eksempel; begge to klarte å spare opp 7000kr til nye iphoner på 4mnd! TS
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 Ganske normalt dette. Min tenåring gjør heller ingen verdens ting her hjemme. Bare hvis jeg virkelig tvinger han. Noe jeg aldri gidder, men vet jeg burde gjøre. Klarer ikke plukke opp et håndkle etter seg engang. Ser ikke gulvet på rommet hans. Anonymkode: 46613...e90
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #5 Skrevet 3. september 2017 2 minutter siden, Rux skrev: De får alt de vil ha av mor, far stikker også til dem en god del, pluss at de har besteforeldre på begge sider som også er ganske gode på dette. For å gi et godt eksempel; begge to klarte å spare opp 7000kr til nye iphoner på 4mnd! TS De er under 18 så alle pengene kan settes på sparekonto de ikke kan disponere. Høres uansett som om at foreldrene skjemmer de så mye bort at du ikke kan gjøre noe med det. De kommer til å få en kraftig smell når de går inn i voksenlivet. Anonymkode: f6490...bd6 5
Gjest Rux Skrevet 3. september 2017 #6 Skrevet 3. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske normalt dette. Min tenåring gjør heller ingen verdens ting her hjemme. Bare hvis jeg virkelig tvinger han. Noe jeg aldri gidder, men vet jeg burde gjøre. Klarer ikke plukke opp et håndkle etter seg engang. Ser ikke gulvet på rommet hans. Anonymkode: 46613...e90 Men skal det være greit? Er det ikke feil av oss som voksne å ikke ta den kampen? Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De er under 18 så alle pengene kan settes på sparekonto de ikke kan disponere. Høres uansett som om at foreldrene skjemmer de så mye bort at du ikke kan gjøre noe med det. De kommer til å få en kraftig smell når de går inn i voksenlivet. Anonymkode: f6490...bd6 De har sparekonto, men de får allikevel av pengene. Far setter månedlig inn penger til alle tre barna. Vårt felles barn vil ikke få tilgang på disse pengene før hun er 18. Bonusbarna sender mld til far eller mor og sier de trenger penger til kebab og sminke - og så får de pengene overført til brukskonto. Ja, jeg frykter absolutt at de kommer til å få seg en smell. Verken mor eller far er gode på økonomi. Får har skjerpet seg etter jeg kom inn i bildet, men han klarer liksom ikke overføre sine nye vaner til barna.
Gjest Rux Skrevet 3. september 2017 #7 Skrevet 3. september 2017 Ser at jeg av en eller annen grunn klarte å skrive som anonym i hovedinnlegget, men det er altså jeg som er TS.😊
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 3 minutter siden, Rux skrev: Men skal det være greit? Er det ikke feil av oss som voksne å ikke ta den kampen? De har sparekonto, men de får allikevel av pengene. Far setter månedlig inn penger til alle tre barna. Vårt felles barn vil ikke få tilgang på disse pengene før hun er 18. Bonusbarna sender mld til far eller mor og sier de trenger penger til kebab og sminke - og så får de pengene overført til brukskonto. Ja, jeg frykter absolutt at de kommer til å få seg en smell. Verken mor eller far er gode på økonomi. Får har skjerpet seg etter jeg kom inn i bildet, men han klarer liksom ikke overføre sine nye vaner til barna. Jo det er feil av oss! Burde helt klart ta kampen for ungen sin skyld. Alle burde lære å plukke opp etter seg. Anonymkode: 46613...e90 1
RoH Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 Er vel kanskje greit å snakke med de det gjelder om på en saklig og grei måte. Ungene mine rydder opp etter seg når jeg ber dem om det. De ser ikke rotet selv, det tar mye lengre tid at de skal rydde opp enn om jeg gjør det selv, i tillegg blir det skjelden så bra som jeg hadde tenkt. Men det forandrer ikke situasjonen, de skal rydde opp. Dette er en del av barneoppdragelsen vi som voksne må gi barna våre. Barn glemmer fort, eller dvs. det de egentlig har lyst til har prioritet foran det de har mindre lyst til.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 3 minutter siden, Rux skrev: Men skal det være greit? Er det ikke feil av oss som voksne å ikke ta den kampen? De har sparekonto, men de får allikevel av pengene. Far setter månedlig inn penger til alle tre barna. Vårt felles barn vil ikke få tilgang på disse pengene før hun er 18. Bonusbarna sender mld til far eller mor og sier de trenger penger til kebab og sminke - og så får de pengene overført til brukskonto. Ja, jeg frykter absolutt at de kommer til å få seg en smell. Verken mor eller far er gode på økonomi. Får har skjerpet seg etter jeg kom inn i bildet, men han klarer liksom ikke overføre sine nye vaner til barna. Jo det er feil av oss! Burde helt klart ta kampen for ungen sin skyld. Alle burde lære å plukke opp etter seg. Anonymkode: 46613...e90
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 Jeg er tilhenger av å vise følelser. Altså når mine tenåringer har vært dypt inne i boblene sine, så har jeg av og til vært så sliten etter arbeid at jeg har grått forann dem og sagt at jeg er veldig sliten og trenger litt hjelp. Bedt dem om lette oppgaver som støvsuge, rydde oppvaskmaskin og ordne nyvasket tøy . Da gjør de selvsagt dette for meg. Rommene deres blåser jeg i. Der kan de gjøre som de vil.et par ganger i året sier jeg at gulvet må ryddes for jeg skal vaske. Denne måten resulterer i at de også rydde litt selv når venner kommer på besøk på rommene deres. ( jeg hadde selv roterom i oppveksten ). Ellers har vi i perioder hatt ukelønn for faste oppgaver. Da har de ikke fått penger utenom. Men opplevd at når de ikke trenger penger, så stopper de opp med gjøremålene sine. Så best for oss å ta det med kommunikasjon og forklare at nok er nok for mor og far . Og gjenta prosessen med jevne mellomrom. Og godta at jeg må sette dem i gang, fordi de selv ikke ser problemene. Og ikke minst må først og fremst mor og far i huset være like på reglene som gjelder. Også far må sette dem i gang ,og ikke bare mor skal ta denne jobben. Far må også vise barna at han vasker hus altså! Være gode forbilder! Og så får det komme en utblåsning innimellom , det har ingen vondt av. Anonymkode: 0aebc...e6e 1
Gjest Rux Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 Men er det ok at jeg som bonusforelder tar meg av saken når verken mor eller far tar særlig tak i ting, eller tråkker jeg over en grense da? Jeg er jo selvfølgelig redd for å ødelegge det gode forholdet jeg har til barna ved å kreve mer av dem enn hva foreldrene gjør.
Gjest Josefine5 Skrevet 3. september 2017 #13 Skrevet 3. september 2017 Det er naturlig at du kan sette grenser, be dem gjøre husarbeid etc på lik linje med faren, når dere bor sammen. Først burde far stenge pengestrømmen. Kun ukelønn hvis de gjør oppgavene sine. Følger ikke far opp, blir det vanskelig. En annen ting er å kutte internettet. Klær og ting som slenger på gulvet, går det an å legge i søppelsekker og hive i boden/garasjen etc. Etterhvert blir det lite klær. Klærne bør de forøvrig klare å vaske, brette, bære på plass selv. Det eneste som nytter er å være konsekvent. Slitsomt mens det står på, men verd det.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #14 Skrevet 3. september 2017 Hva svarer de når du ber om hjelp? Min gjør heller ikke noe frivillig, må spørre om hjelp. Anonymkode: 74684...433
Kontormus Skrevet 3. september 2017 #15 Skrevet 3. september 2017 Og være stemor og regelrytter = problematisk forhold. Du og far må være samkjørte for å få en heldig utgang.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #16 Skrevet 3. september 2017 Det er litt seint å begynne å oppdra dem nå, dette burde vært etablert mens de var små. Og med slapp holdning fra begge foreldrene vil du kjempe i motvind og sannsynligvis bli den upopulære her. Så du ikke dette før du valgte å få barn med denne fyren? Anonymkode: 005dc...196
Gjest Rux Skrevet 3. september 2017 #17 Skrevet 3. september 2017 1 time siden, Josefine5 skrev: Det er naturlig at du kan sette grenser, be dem gjøre husarbeid etc på lik linje med faren, når dere bor sammen. Først burde far stenge pengestrømmen. Kun ukelønn hvis de gjør oppgavene sine. Følger ikke far opp, blir det vanskelig. En annen ting er å kutte internettet. Klær og ting som slenger på gulvet, går det an å legge i søppelsekker og hive i boden/garasjen etc. Etterhvert blir det lite klær. Klærne bør de forøvrig klare å vaske, brette, bære på plass selv. Det eneste som nytter er å være konsekvent. Slitsomt mens det står på, men verd det. Jeg innførte for en god stund siden at de måtte brette og legge på plass klærne sine selv. Da begynte de å ta med skittentøyet hjem til mor i stedet, så nå vasker de aldri klær her mer. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva svarer de når du ber om hjelp? Min gjør heller ikke noe frivillig, må spørre om hjelp. Anonymkode: 74684...433 Den eldste blir furt, men gjør det jo blir bedt om. Er gjerne muggen i lang tid etterpå. Den yngste kverrulerer mye. Kan feks si at ho ikke gidder sette inn i oppvaskmaskinen fordi det er en bolle der som ikke er skyldt, og vi maser om at dem må skylde før dem setter fra seg, men har da glemt det selv med en ting eller to. Hun har alltid innvendinger, og far er ekstra svak for henne fordi hun har vært minst i mange år før vårt felles barn kom, og dermed gir han gjerne etter når hun kommer med sånne tullete argumenter for å slippe. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt seint å begynne å oppdra dem nå, dette burde vært etablert mens de var små. Og med slapp holdning fra begge foreldrene vil du kjempe i motvind og sannsynligvis bli den upopulære her. Så du ikke dette før du valgte å få barn med denne fyren? Anonymkode: 005dc...196 Da vi ble sammen var barna 9 og 11år, og veldig annerledes. De var ikke hormonelle og sure tenåringer enda. Jeg visste selvfølgelig at de skulle komme til den fasen, men jeg visste ikke at mor og far skulle være så slappe på å følge opp - da det ikke var et problem de første årene. Siden ungene og jeg raskt fikk et veldig godt forhold syns de det var stas å være sammen med meg, og dermed hjalp de til med mye uten at det måtte spørres om. Nå som de er større er det selvfølgelig ikke like stas å henge med bonusmora si lengre 😉
Minlillesky Skrevet 3. september 2017 #18 Skrevet 3. september 2017 2 timer siden, Josefine5 skrev: Det er naturlig at du kan sette grenser, be dem gjøre husarbeid etc på lik linje med faren, når dere bor sammen. Først burde far stenge pengestrømmen. Kun ukelønn hvis de gjør oppgavene sine. Følger ikke far opp, blir det vanskelig. En annen ting er å kutte internettet. Klær og ting som slenger på gulvet, går det an å legge i søppelsekker og hive i boden/garasjen etc. Etterhvert blir det lite klær. Klærne bør de forøvrig klare å vaske, brette, bære på plass selv. Det eneste som nytter er å være konsekvent. Slitsomt mens det står på, men verd det. Enig der! TS, slutt å vaske klærne dems. Si at om de ønsker rene klær heretter, får de vaske klærne sine selv. De må rydde rommet sitt og holde det ryddig, og plukke opp sine ting/klær etter seg Det skal de kunne uten å få penger for det. En nødvendig ting i voksenlivet å kunne...
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #19 Skrevet 3. september 2017 Jeg tenker at det er vanskelig å få dem til å gjøre noe når det ikke får konsekvenser om de ikke gjør det. Å la de ha det sånn de har det nå er å gjøre de en skikkelig bjørnetjeneste iallfall...men du kan ikke ta en sånn kamp alene. Da forsurer du hele forholdet til de og de kan ende opp med å tilslutt mislike deg fordi de tross alt er barn som ikke tenker så veldig langt. Anonymkode: 03395...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #20 Skrevet 3. september 2017 Slutt iallfall å vask og rydd rommene deres og å vaske og rydde badet deres. De vet allerede at det er deres jobb å holde det rent og ryddig der. Anonymkode: 03395...dc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå