Gå til innhold

Er puddel en bra førstehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire som ønsker oss hund. Jeg tenker at forholdene ligger til rette for at det skulle gå bra: "Barna" har blitt tenåringer og jeg er hjemme på dagtid. Vi bor i en stor leilighet i Oslo, med store grøntområder i nærheten. Vi har også to kastrerte hankatter som ser på naboenes hunder med mer nysgjerrighet enn redsel.

Vi har lyst på en turkamerat og kosegris. Synes også agility ser gøy ut, men vet jo ikke sikkert at dette er noe for oss. Jeg er ikke interresert i å delta på utstillinger.

Vi er ikke ekstremt aktive, men jeg går turer hver dag allerede, og liker å være ute. Det blir ikke noe problem å tilby mellom 1 og 2 timer mosjon hver dag, men ikke ekstremturer på fjellet eller milevis med løping for å si det sånn.

Vi har lest og tenkt, og synes en mellompuddel virker perfekt for oss. Hva tror dere erfarne hundemennesker? Vi kan ikke ha en hund som bjeffer mye, og vi vil også ha en hund som kan finne roen innendørs uten alt for mye styr (gjerne i armkroken:-)). Hunden må også gå overens med katter. Vil også ha en rase som gjennomgående er frisk og med godt gemytt. Føler meg ikke kompetent til å ta ansvar for en hund som krever ekstremt mye for å gå overens med andre hunder og mennesker.

Og kan noen anbefale en god valpebok? 

Skrevet

Puddel er ikke lette hunder å oppdra. Jeg er glad for at jeg ikke hadde den som førstevalget. (Har hatt andre store raser tidligere) Den trenger en fast hånd, (meget lur),-og da er den klar for alle oppgaver og triks. Litt sen på å bli stueren. Store raser er fortere renslige.Puddel er helt suveren på å kose! Men er litt sånn enmannstype hvis den kan velge selv. Alikevel går til alle andre som ønsker oppmerksomhet sammen med den. Har opplevd mye bjeffing ved oppvekst. Som voksen er den mye stillere. Puddel elsker å være aktive. Løpe, sykle, lange turer trenges regelmessig , for at den også kan godta å være bare hjemme av og til. Når energien har fått utløp er den veldig rolig i hus. Min bikkje elsker også regn og svømming. Det er litt forskjellig fra puddel til puddel. Liten og lett å ha med seg overalt på ferier og i bil. Min elsker å kjøre bil, vet om puddler som både kan være skvetne og redde for bil også.. Puddel har jaktinstinkt. Mus, fugl osv. Men dette kan man jo regulere etterhvert. Jeg har dvergpuddel.

Anonymkode: b0bff...77d

Skrevet

Jeg har en helt annen oppfatning etter å ha hatt 3 pudler. De er veldig lete å oppdra og trenger langt i fra noen streng hånd. De er smarte, aktive - men også glad i å slappe av og kose, snille mot barn og andre dyr og som sagt lette å oppdra. 

Jeg hadde puddel som første hund, hun var en drøm! Jeg har hatt storpuddel og toypuddel. 

Men det er klart de er forskjellige, akkurat som andre raser.

Anonymkode: 216b8...c44

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt storpuddel, også kalt kongepuddel,  og synes det er et svært godt valg.  Pudler er lettlærte, svært enkle å oppdra og har et svært godt gemytt. De store bjeffer lite og er en god turkamerat. Vet ikke om de mindre bjeffer mer, da jeg kun kjenner til storpudler. De er veldig glad i folkene sine, men samtidig litt reserverte mot fremmede. Som du sikkert vet må de klippes flere ganger i året.  

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, tirben skrev:

Jeg har hatt storpuddel, også kalt kongepuddel,  og synes det er et svært godt valg.  Pudler er lettlærte, svært enkle å oppdra og har et svært godt gemytt. De store bjeffer lite og er en god turkamerat. Vet ikke om de mindre bjeffer mer, da jeg kun kjenner til storpudler. De er veldig glad i folkene sine, men samtidig litt reserverte mot fremmede. Som du sikkert vet må de klippes flere ganger i året.  

Og det er ganske mange ganger i året også. Den utgiften må man være forberedt på, for det er dyrt.

Anonymkode: 1beff...b16

Skrevet

Takk for svar! Det jeg har lest om pudler ellers stemmer mer med de to siste beskrivelsene. Mulig små pudlene har et annet gemytt? Jeg er klar over behovet for pelsstell, men tar heller den jobben enn røyting (nok med to katter i så måte). Noen som har erfaring med puddel og katt?

Ellers synes jeg stor/kongepuddel også er flotte, men tenker at den er litt stor for en leilighet. Mulig det bare er tull:-)

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ganske mange ganger i året også. Den utgiften må man være forberedt på, for det er dyrt.

Anonymkode: 1beff...b16

Vi tok vår til frisør ca 4 ganger i året. Mange lærer seg å klippe selv også. Så akkurat det, ville ikkr fått meg fra å kjøpe puddel! Heller det enn røyting!! 

• Liker 1
Gjest Carressa
Skrevet

Enig med de positive beskrivelsene her. Jeg har aldri hatt hund før, min nydelige lille puddel er min første. I den grad det kan være en drøm å oppdra hunder så er det nettopp det han har vært. 😄 Kjempesmart og skal absolutt ikke ha en fast hånd. Men når det er sagt så lærer de seg raskt uvaner også, dersom de får for lite stimuli. Fantastiske vesner med maaaasse personlighet. 

Pelsstellet går relativt greit å ta på egenhånd også, om du investerer i en god klippemaskin og en saks. Vend hunden til å bli klipt, stelt og dullet med fra ung alder så går det ganske greit.

Min er forresten den mest oversosiale kosegrisen jeg har møtt, rake motsetningen av en reservert énmannshund. Har lite erfaring med katt da de alltid stikker av eller prøver å gi han en på tygga når han prøver å hilse, men han har hvert fall veeldig lyst til å hilse og leke med dem.

Skrevet

Du har allerede fått mange gode innspill om puddel fra folk som har erfaring fra rasen, så jeg vil bare svare deg på ditt spørsmål nr to: Jeg vil sterkt anbefale boken "100% positiv hverdagslydighet" skrevet av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Veldig bra bok som tar for seg det meste som er relevant for valpekjøpere og hundeeiere generelt - valpebiting, bli husren, hilse pent, trene på dørklokka, gå pent i bånd, sosialisering osv osv. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ei som er oppdretter, hun har sånne små pudler, toy? Har passet de et par ganger, de er herlige å ha med å gjøre, kosete, lydige og snille hunder :) 

Anonymkode: 2ab8b...8f8

• 1 år senere...
Skrevet (endret)
On 9/7/2017 at 9:26 PM, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ei som er oppdretter, hun har sånne små pudler, toy? Har passet de et par ganger, de er herlige å ha med å gjøre, kosete, lydige og snille hunder :) 

Anonymkode: 2ab8b...8f8

Hei!

Har hun en side/profil du kunne delt med oss? Evt kontaktinformasjon?

Har leita lenge etter den perfekte toy puddelen❤️

Takk på forhånd!

Endret av MarieV98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...