Gå til innhold

Vanskelig bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er tre og et halvt og bruker fremdeles bleier. Han var på god vei til å slutte her i høst, men vi måtte legge det hele på is fordi det skjedde så mye i livet hans. (Han måtte begynne i ny barnepark og ble storebror på en gang, og det ble litt mye om vi skulle forvente at han skulle være stor og slutte med bleier samtidig.)

Nå har vi begynt igjen, men problemet er at gutten rett og slett ikke vil. Fysisk sett er han moden, og han får til å tisse på do. Men nå vil han rett og slett ikke gå uten bleie. Tror det er fordi det er en trygghet og fordi det er mer behagelig å slippe å kjenne etter (bli stilt krav til).

Gode råd mottas med takk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tantebarna mine er blitt avvendt om sommeren hvertfall. Av praktiske årsaker..

Skrevet

Kanskje "premiering" i det små kan gjøre det til en lettere start? En rosineske for en time uten, en liten annen greie for to timer.... og ta litt om gangen, være flink til å rose ham selv for en liten tid uten bleien.

Skrevet

Mamma avvente meg ved å kjøpe "storpiketruser" som bleiene ikke passet under ;)

Gjest Mamma'n
Skrevet

Vi hadde stjerneskjema til vår gutt på den alderen fordi han etter å ha vært "tørrlagt" en stund, begynte å tisse seg ut igjen. Det fungerte slik at vi printet ut en fin nattehimmel med en ugle på en gren som fikk stjerner på himmelen bak seg hver gang han gikk på do; 1 hvis han tisset, 2 når han bæsjet. Og 10 stjerner = premie, som var en liten sjokoladebit, eller noe annet lite. Fungerte ganske bra. (kan kanskje legge til at han kunne telle...)

Lykke til :wink:

Gjest Embla s
Skrevet

Du kan jo også forsøke å snakke med ham om det; spør han hva han ønsker seg i "bleieslutte-premie", spør han om når han har lyst til å slutte, spør han om dere skal trene på dette i smug også overraske pappa/bestemor/hvem som helst - slik at dette blir noe dere to har sammen, fokuser på at han blir "stor gutt" når han slutter, og at det å være stor gutt også kan ha sine fordeler. eks at dere kan begynne å dra i svømmehallen, bare du og han (ev han og pappa) når han ikke lenger bruker bleie, etc.

Det virker jo som han er på vei, han trenger bare den siste lille motivasjons-dytten! Fokuser på at han kan klare dette og at dette er noe som blir bra for ham!

Skrevet

Vi har det på akkurat samme måte med Lillepia (litt over 3 år). Hun kan hvis hun vil, men hun vil stort sett ikke.

Jeg vurderer nå "klistermerke metoden". Jeg har laget et skjema med ruter, og kjøpt inn fine klistermerker hun kan få i belønning hver gang hun er flink og går på do. Primært skulle jeg prøve dette for å få henne til å sove hele natta, men det har ikke vært vellykket så langt. Men jeg tror det kan være verd et forsøk i forhold til bleieavvenning.

Lykke til!

Gjest LoisLane
Skrevet

Vær sikker på at barnet virkelig er modent før dere begynner med stjerner og klistremerker. Tenk for et nederlag om h*n gjerne vil ha ros og belønning, men ikke klarer fysisk (men normalt sett bør en treåring kunne det).

Vår yngste kutter ut bleie i disse dager. har gått veldig fint, men har hatt ulykker på lekebutikken to dager på rad forrige uke...

Vi har snakket en del om truser (storebror bruker, pappa bruker), og prøvd å motivere og oppmuntre. Kjøpte litt tøffe truser med oppfordring om å ikke tisse på Spiderman. Å nei, det ville han da slettes ikke... :)

Skrevet

Tror ikke dette handler om fysisk modenhet, men heller psykisk modenhet. Det er en minst like viktig faktor som det fysiske når det gjelder bleieslutt. Dersom barnet selv ikke føler at han har kontroll og ikke tror at han kan gå uten bleie for da tisser/bæsjer han i buksa, ja så er han ikke moden. Da trenger han et par måneder til med bleier før han er klar for å slutte.

Jeg syns ikke dere skal prate om at han er "stor gutt" og må slutte med bleier osv. Hvis han sliter psykisk med tanken om å gå uten bleie, er det siste han trenger å høre at han er en liten baby fordi han fortsatt går med bleier.

Gjest Embla s
Skrevet
Tror ikke dette handler om fysisk modenhet, men heller psykisk modenhet. Det er en minst like viktig faktor som det fysiske når det gjelder bleieslutt. Dersom barnet selv ikke føler at han har kontroll og ikke tror at han kan gå uten bleie for da tisser/bæsjer han i buksa, ja så er han ikke moden. Da trenger han et par måneder til med bleier før han er klar for å slutte.

Jeg syns ikke dere skal prate om at han er "stor gutt" og må slutte med bleier osv. Hvis han sliter psykisk med tanken om å gå uten bleie, er det siste han trenger å høre at han er en liten baby fordi han fortsatt går med bleier.

Vel, tatt i betraktning at han var på god vei og at han nettopp har blitt storebror ser jeg ikke noe galt i å fokuere på fordelene ved å være stor.. Det er jo ikke akkurat noe ukjent fenomen at større barn begynner med baby-fakter, vil bruke bleie, tisser seg ut, etc for å "konkurere" med en ny baby.. Jeg syns slett ikke man skal presse noen (ved å kalle de baby, eller si at "nå må du bare"), men motivere og hjelpe ham til å selv bestemme at det kanskje snart er greit å prøve uten.

Skrevet

Siden jeg skrev inn sist har han hatt to bleiefrie dager og jeg er stolt!! Men det er med oss voksne som ivrige påpassere som minner han på med jevne mellomrom. Han trenger jo mye positiv oppmerksomhet for tiden og vi prøver å benytte bleieslutten til å gi ham litt ekstra.

Så får vi prøve å trappe ned "masingen" med håp om at han sier fra selv også. Takk for mange gode råd m,ange av dem bruker vi konsekvent...

Vi har kryss-system på veggen og kule batman og spidermantruser, og vi har snakket mye om at det ikke gjør noe at man har uhell av og til, for det må man ha i begynnelsen når man skal lære noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...