AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Jeg tenker spesielt på de som jobber som politiske kommentatorer i ulike aviser som VG, Dagbladet og Aftenposten. Bakgrunnen for at jeg stiller dette spørsmålet har ikke noe å gjøre med at mitt politiske syn kolliderer med det som uttrykkes i avisen. Politikk er vanskelig, og ulike tiltak og beslutninger har som regel både fordeler og ulemper. Mine grunner til at jeg mener at de er inkompetente: Ofte et svært bombastisk syn i komplekse saker Evner ofte ikke å vise nyanser i ulike saker og utelater viktige og opplagte fordeler/ulemper Useriøs personfokusering, liker å komme med karakteristikker av meningsmotstandere Hva tenker dere? Har dere samme inntrykk? Hvis det ikke skyldes inkompetanse, så må den lave kvaliteten skyldes noe annet. En politisk kommentator i landets største aviser, burde inneha evnen til å se ting fra ulike perspektiv og være mer opptatt av sak enn personfokusering og sirkus. Anonymkode: f91ff...5f3
stan Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Vet ikke om det skyldes inkompetanse, men det virker mange har en trang til å overforenkle alt hele tiden. Greit nok i en overskrift. Men det er fint om det kan være litt dybde og i selve teksten. Tror ofte det er et ønske om å få fram et bestemt poeng eller ide som gjør at journalistene neglisjerer nyansene.Det er selvfølelig dårlig håndverk. Vi ser det mye nå i valgkampen. Jeg reagerte spesielt på en sak om at Støre var for kjedelig til å være statsminister. Jeg foretrekker en kjedelig statsminister enn den klovnen de har i USA.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 Tull og tøys. Jeg er den som definerer og jeg bestemmer at det er bullshit. Vipps - ble det bullshit. Nå har jeg definert så dere trenger ikke å holde pusten lenger. Jeg er løsningen. Jeg forlanger å få være løsningen på problemer. Vi snakker ikke om det igjen. Elsker tryllestaven min. Jeg vifter litt med den, og VIPPS spretter kaninen opp av hatten. Den dyre, dyre staselige flosshatten min. Dere kan takke meg ved å vippse penger til meg. prøv å holde beløpet under 1000 kr, selv om det er vanskelig... har ikke moralsk samvittighet til at dere gir meg mine fortjente 10.000 kr. dessuten kommer minst 1000 personer til å vippse, no wooorrrriiieeees peace and love. Klem. Der har vi gjennomsnitts-nordmannen.. Jeg vet. Sjarmerende... Anonymkode: 0f8ac...a82
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 De fleste mennesker i de fleste yrker er inkompetente Anonymkode: 66b10...62d
Lou Salome Skrevet 3. september 2017 #5 Skrevet 3. september 2017 Og du kommer ikke med unyansert, bombastiske, forenklet personkarakteristikk av dem her? 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #6 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, Lou Salome skrev: Og du kommer ikke med unyansert, bombastiske, forenklet personkarakteristikk av dem her? Hva er relevansen? Jeg beskriver en tendens som jeg observerer. Jeg skriver heller ikke at det gjelder alle, men at det gjelder mange. Jeg sier ikke at de hele tiden utviser disse tendensene, men ofte nok til at jeg spør et åpent spørsmål: skyldes det inkompetanse? Eller skyldes det noe annet? Anonymkode: f91ff...5f3 1
Lou Salome Skrevet 3. september 2017 #7 Skrevet 3. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er relevansen? Jeg beskriver en tendens som jeg observerer. Jeg skriver heller ikke at det gjelder alle, men at det gjelder mange. Jeg sier ikke at de hele tiden utviser disse tendensene, men ofte nok til at jeg spør et åpent spørsmål: skyldes det inkompetanse? Eller skyldes det noe annet? Anonymkode: f91ff...5f3 Jeg har ikke samme inntrykk (jf hovedinnlegg). Jeg syns ikke kvaliteten er så lav. Kanskje det er din kompetanse det skorter på? Jeg sier ikke at det skyldes det eller gjelder deg, politikk er vanskelig, ikke alle evner å forstå kompleksiteten 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 14 minutter siden, Lou Salome skrev: Jeg har ikke samme inntrykk (jf hovedinnlegg). Jeg syns ikke kvaliteten er så lav. Kanskje det er din kompetanse det skorter på? Jeg sier ikke at det skyldes det eller gjelder deg, politikk er vanskelig, ikke alle evner å forstå kompleksiteten Ja, det kan godt hende det er min kompetanse det skorter på. Ut fra innleggene du skrev, så valgte du å fokusere på meg fremfor sak. Så hvis det gir deg glede at jeg er åpen for at mine observasjoner skyldes egen inkompetanse ved å forstå samfunnet, så kan jeg godt gi deg den gleden. Vær så god. Du vant. Anonymkode: f91ff...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 "Er synge norske journalister inkompetente" spør du i overskriften. I tråden kommer det fram at du først og fremst tenker på de som jobber som politiske kommentatorer. Vil bare påpeke at det er veldig få av norske journalister som jobber med akkurat dette. Det er en håndfull. Ellers tror jeg ikke norske journalister er inkompetente. Jada, de bommer av og til. Men så blir alle feil de gjør synlig for alle også da. Jeg tror de fleste andre bommer like mye på jobbene sine, bare at få/ingen ser det. Så finnes det selvsagt mange folk på feil plass, og det gjelder nok like mye i media som alle andre steder. Anonymkode: 4d134...f29
ops2 Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 Jeg vinkler. Jeg har en agenda. Jeg skriver ut ifra mitt ståsted, og velger kilder som støtter mitt syn. Til forskjell fra journalister, som alle som en hevder de er objektive og belyser en sak fra alle sider.... Det er denne påstanden om objektivitet jeg ikke orker. Dagbladet, VG, Aftenposten og NRK er bare variasjoner over et tema. Men objektive skal de liksom være. Kjøp vår avis og hold deg orientert, oppdatert og les våre dype refleksjoner. Hah. Men selv om jeg er forsiktig optimist, er jeg redd for at for mange velgere kun bruker nyhetskildene over, og skaffer oss en rødgrønn regjering. Og om fire år har Norge blitt nærmere Sverige anno 2017. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 12 minutter siden, ops2 skrev: Jeg vinkler. Jeg har en agenda. Jeg skriver ut ifra mitt ståsted, og velger kilder som støtter mitt syn. Til forskjell fra journalister, som alle som en hevder de er objektive og belyser en sak fra alle sider.... Det er denne påstanden om objektivitet jeg ikke orker. Dagbladet, VG, Aftenposten og NRK er bare variasjoner over et tema. Men objektive skal de liksom være. Kjøp vår avis og hold deg orientert, oppdatert og les våre dype refleksjoner. Ja, det er slik jeg også tenker. Sett i lys av at de til stadighet henviser til at de bedriver en objektiv journalistikk, så er nivået veldig lavt. Skal man være objektiv, så må man trekke frem alle relevante punkter. Det er ikke lett å være objektiv hvis man selv innehar et politisk synspunkt. I dag fremstår de fleste mer som meningsbærere som sitter på den absolutte sannhet. Anonymkode: f91ff...5f3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 Alt vi hører er meninger, ikke fakta. Alt vi ser er ett perspektig, men aldri sannheten. - Marcus Aurelius. Anonymkode: 07b91...8ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå