AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 For de som er godt over 20 år, så vet vi at bruken av ordet "hat" i nesten alle sammenhenger, er noe nytt. Før var medier og andre mye flinkere til å beskrive og nyansere hva de mente. I dag derimot - så beskrives det meste som "hat". Det brukes i sammenhenger med at folk "får hat", "sprer hat", "opplever hat" eller at ting "fører til hat". Jeg mener at dette er en språkbruk som er med på å fordumme enhver debatt. Eksempel: Hva kan man legge i det å "få hat", og hva vil det si? Jeg tenker at det kan bety at noen har kommet med usaklige kommentarer mot deg, at du har blitt mobbet, at noen har utøvd fysisk vold eller at du har mottatt trusler. Vi kan vel alle være enige om at det er stor forskjell på at noen kommer med en usaklig kommentar kontra det å motta trusler. Likevel vet vi ikke hva som egentlig har skjedd, for det beskrives bare som å "få hat". Det sier oss heller ikke noe om alvorlighetsgraden av det som har skjedd. Folk generelt er ikke alltid hyggelige mot hverandre, så hvis jeg får 2 stygge kommentarer etter meg - har jeg da opplevd å "få hat"? Jeg mener spesielt media har et ansvar her for å nyansere og komme med nærmere beskrivelse av ulike hendelser, i stedet for å putte alt i den altomfattende sekken "hat". Alternativ 1) Kari har i etterkant av serien opplevd hat Alternativ 2) Kari har i etterkant av serien opplevd at opptil 30 personer har kommet med usaklige og tildels stygge kommentarer på sin facebook-vegg. Man mister totalt sammenligningsgrunnlag når ordet "hat" brukes til alt mulig - det er vanskelig å forstå rekkevidden av det som har skjedd. Bruken av ordet har også en sterk effekt, og jeg mener at ordet misbrukes. Hat kan være alt og ingenting. Anonymkode: af71d...e52
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Godt spørsmål... Jeg husker også hvordan folk respekterte ordet hat, i motsetning til nå. Sa alltid at jeg mislikte, ikke hatet. Jeg tror det var en av styrkene våre... respekten for dyret som bor inni mennesket, som var ganske temmet.. hat vekker det indre dyret. Hvor man rettferdiggjør de sykeste handlinger... og hvis de begås kollektivt er det perfekt.. da forsvinner mye skamfølelse.. Men nå bryter det løs, mentale sperrer fjernes, historien gjentar seg.. Er sikkert ikke for ingenting at renessansen kom først etter å ha gitt europa pusterom... for mange mennesker er ikke bra.. tenker det er hell i uhell at vi er såpass få.. gjør det mer oversiktelig. Mens vi dytter inn svarte flekker på alle pusterommene våre... Jeg tror de fleste ønsker utviklingen, innerst inne, bare for å se hva som skjer.. akkurat som en 'to be continued'-episode... samme faen så lenge det ligger en pirrende følelse de må klø på... likegyldighet.. jaja. Vi har tross alt valgt politikere som gir oss den største snopeposen... Vesten har alltid hatt veldig høy selvtillit.. men nå som den forsvinner, hva er vi laget av da? Hva er vi uten selvtilliten vår? Vi selger den som om den er 0 verdt, en evigvarende ressurs. Med tanke på forenklingen de fleste har vært igjennom blir det sikkert på downs-stadie de må kave seg opp fra. Det går fint an å surfe på selvtillit.. jeg merker det hele tiden. Da tenker jeg bare at de må skape det selv. Men du kan ikke forklare noe til noen som i egne øyne allerede er bedre enn deg. Anonymkode: b145c...f2b
Simbyxor Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 Trøst deg med at jo mer et ord brukes, jo mindre verdi får ordet. Som "rasist", det betyr jo ingenting i dag, nesten.. Brukes "hat" nok, mister det sin verdi.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 53 minutter siden, Simbyxor skrev: Trøst deg med at jo mer et ord brukes, jo mindre verdi får ordet. Som "rasist", det betyr jo ingenting i dag, nesten.. Brukes "hat" nok, mister det sin verdi. Ordet "rasist" i mange sammenhenger, har samme, fordummende effekt. Å finne ut om en person virkelig er rasist er ikke en lett oppgave, og i mange tilfeller tror jeg man må kjenne en person ganske godt for slå fast om personen er rasist - med mindre personen er med i en tydelig rasistisk bevegelse. Mange overvurderer sin egen evne til å se og forstå andre mennesker. De dømmer andre som rasister kun på bakgrunn av noen skarve setninger. Veldig synd at dette er ord som nærmest har blitt dagligtale i politiske debatter. Det virker som at det i stor grad benyttes av personer som ikke er så interessert i politikk og finne gode løsninger. Det er en slags maktsykhet over trangen til å dømme andre på denne måten. Anonymkode: af71d...e52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå