Gå til innhold

Må betale for sommerstudier i utlandet. Noen som vet litt om reglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Er det noen av dere som vet hvordan reglene fungerer for økonomisk støtte til utenlandsstudenter? Har behov for å ta klasser på nett, men ser at Lånekassa ikke dekker fjernstudier. Jeg bor på campus i USA og følger vanlige klasser til dagtid (altså at jeg er tilstede i klasserommet). Målet er å bli ferdig med studiene tidligere slik jeg slipper å vente til over sommeren neste år.

På lånekassen sine nettsider skriver de at “Du må være på lærestedet og følge undervisningen. Utdanningen kan ikke være lagt opp som nettstudium eller samlingsbasert studium.”

Det er jo utrolig kjipt  :( Jeg gidder ikke å reise hjem til Norge til sommeren neste år, og så tilbake for å ta 2 klasser på høsten. Det er jo bare sløsing med penger. Noen av dere som kan litt om reglene, eller har noen ideer å komme med til hvordan jeg kan betale for det? Undersøkte tidligere om jeg kunne ta opp et forbrukslån hos Danskebank eller DNB, men jeg får jo ikke lån som student. Kredittkort er samtidig utelukka…

Tenkte kanskje at jeg kan snakke med mamma og pappa og spørre om de kan signere lånet for meg ved at de tar opp mer gjeld på huset. Jeg trenger 52 000 k.....

Setter kjempestor pris på om noen av dere kan hjelpe meg med råd. (ikke penger, hehe)

Endret av FrustertStudent
skriveleif
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånekassen dekker nettstudier i Norge iallefall. Er det annerledes for nettstudier i utlandet?

Anonymkode: 2c617...9c8

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lånekassen dekker nettstudier i Norge iallefall. Er det annerledes for nettstudier i utlandet?

Anonymkode: 2c617...9c8

Ja. 

Anonymkode: 150a4...d47

Skrevet

Når det står at du ikke får støtte til nettstudier så får du ikke det. Da må du finansiere det på en annen måte. Enten ved at foreldrene dine får tatt mer lån, eller ved at du jobber litt. 

Anonymkode: b6937...ddc

• Liker 1
Skrevet

Bare for å få alt klar før jeg eventuelt prøver meg på et svar: Er du fulltidsstudent og vil ta et par kurs på nettet i tillegg til dette? Og det er ekstrakursene som koster 52 tusen?

Anonymkode: 708f3...9d7

Skrevet

Og tar du disse nettstudiene via universitetet du nå er tilknyttet?

Skrevet
23 hours ago, FrustertStudent said:

Hei.

Er det noen av dere som vet hvordan reglene fungerer for økonomisk støtte til utenlandsstudenter? Har behov for å ta klasser på nett, men ser at Lånekassa ikke dekker fjernstudier. Jeg bor på campus i USA og følger vanlige klasser til dagtid (altså at jeg er tilstede i klasserommet). Målet er å bli ferdig med studiene tidligere slik jeg slipper å vente til over sommeren neste år.

På lånekassen sine nettsider skriver de at “Du må være på lærestedet og følge undervisningen. Utdanningen kan ikke være lagt opp som nettstudium eller samlingsbasert studium.”

Det er jo utrolig kjipt  :( Jeg gidder ikke å reise hjem til Norge til sommeren neste år, og så tilbake for å ta 2 klasser på høsten. Det er jo bare sløsing med penger. Noen av dere som kan litt om reglene, eller har noen ideer å komme med til hvordan jeg kan betale for det? Undersøkte tidligere om jeg kunne ta opp et forbrukslån hos Danskebank eller DNB, men jeg får jo ikke lån som student. Kredittkort er samtidig utelukka…

Tenkte kanskje at jeg kan snakke med mamma og pappa og spørre om de kan signere lånet for meg ved at de tar opp mer gjeld på huset. Jeg trenger 52 000 k.....

Setter kjempestor pris på om noen av dere kan hjelpe meg med råd. (ikke penger, hehe)

52 000 eller 52 000 k?

Anonymkode: f8a8c...ea3

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Når det står at du ikke får støtte til nettstudier så får du ikke det. Da må du finansiere det på en annen måte. Enten ved at foreldrene dine får tatt mer lån, eller ved at du jobber litt. 

Anonymkode: b6937...ddc

Ja, sant. Jeg må bare finne en eller annen løsning på det. Har lest litt omkring at jeg kan jobbe som OPT. Vurderer å gjøre det nå. http://www.ansa.no/Studier-i-utlandet/under/hjelp-i-utlandet/a-arbeide-i-studielandet/ . Hvis ikke må jeg bare bite i det sure eplet og vente en stund..

Skrevet
35 minutes ago, AnonymBruker said:

52 000 eller 52 000 k?

Anonymkode: f8a8c...ea3

52 000 kroner. Kostnaden dekker to nettkurs.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Bare for å få alt klar før jeg eventuelt prøver meg på et svar: Er du fulltidsstudent og vil ta et par kurs på nettet i tillegg til dette? Og det er ekstrakursene som koster 52 tusen?

Ja, det stemmer. Er fulltidsstudent. Nå er planen å ta ett ekstra nettkurs hvert semester før sommeren. Mangler 8 credits som amerikanerne kaller det, for at jeg kan bli ferdig tidlig...Blir for mye med 2 nettklasser ekstra på ett semester, så jeg sprer det heller ut. Og nå nekter Lånekassa å dekke beløpet, kun fordi det er nettbasert :(

Har kikka rundt etter måter å betale for det. Står mellom å ta opp et lån til forbruk eller om foreldrene mine kan betale for det med økt huslån. Var blant annet inne og kikka hos www.Lånius.no og ser at det koster rundt 10 prosent med et usikra lån. Tror du det er realistisk? Eller er det best å høre med foreldre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...