Gå til innhold

Sliten og demotivert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere søte hjelpere!

Jeg har gått ca. 0.5kg i uken i ca. 20 uker nå, og plutselig de siste ukene føler jeg meg veldig svimmel, demotivert, sliten og rett og kommer over i negative tanker veldig lett. 

Det startet ved mensen, og jeg tenkte jaja, dette er typisk, men fortsatte etterpå. Ikke typisk meg i det hele tatt. Har SÅ mye jeg burde gjøre, men har ikke motivasjon til det jeg må. 

Har bare hatt b12 mangel før, så jeg tar dette som tilskudd. 

Anonymkode: 1b854...322

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! Gratulerer masse med vektnedgangen, kjempebra jobbet.

Det er faktisk ganske normalt det du beskriver, vektnedgang kan gi alle de symptomene der under slanking. Særlig om man begrenser kalorinivået en del, noe du må ha gjort siden du har gått ned 0,5kg hver uke over så lang tid. Ikke uvanlig som sagt med en slags depresjon etter en periode med vektnedgang. 

Har du veldig kontroll på kaloriene, sånn at du vet hvor mange du får i deg? Kanskje ligger du litt lavt og har gjort det en stund så kroppen har begynt å bli sliten. Hvordan er kroppsvekten din nå i forhold til hva du vil kalle en idealvekt for deg? 

Jeg har erfart at det å ta en liten pause med å kanskje spise litt mer en ukes tid hjelper godt. Var en periode over flere uker jeg trente mye og gikk litt i underskudd på kaloriene, da ble jeg helt ødelagt. Spiste mer en ukes tid, gikk ikke opp i vekt, men kroppen fikk litt næring og en pause. Fortsatte igjen etter denne uken, men da gikk jeg mindre ned i vekt og tok det litt roligere enn før. 

Skrevet

Bra jobba! Jeg tenker som debattanten, men jeg har lyst til å nyansere det litt. Kalorirestriksjon er ikke farlig, det er helt nødvendig hvis man skal ned i vekt, og vektnedgang er direkte helsefremmende hvis man er overvektig. Men det må gjøres forsvarlig. Når man har mye å ta av, kan man gå ned mye, fort. Når man har gått ned en del, kan man ikke gå ned like mye og like fort. Du har gått ned ti kilo. Du kan dermed, muligens, ikke forvente å kunne gå ned en halv kilo per uke nå. Du kan fremdeles gå ned, og sunt, og dermed altså føle deg sterk, opplagt og i fin form, hvis du reduserer kaloriunderskuddet. Det kan være vanskelig å innfinne seg med at vektnedgangen er saktere nå. Men den er det, og det er ingenting du får gjort med det, og det er et godt tegn - du er slankere, og du trenger dermed ikke å gå så mye/fort ned i vekt. Så, spis litt mer enn du gjør, eller reduser treningsmengden, eller begge deler. Du vil fortsatt gå ned så lenge du har kaloriunderskudd.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan gikk du ned i vekt, hvilken fremgangsmåte?😊

Endret av Peaches
Endret spm ifølge reglementet.
Skrevet
Akkurat nå, Peaches skrev:

Kan jeg spørre hva du veier nå og hvor høy du er?

Ikke gjør det, det er ikke lov å oppgi :(

Sitat

Hvordan gikk du ned i vekt

Vedkommende har hatt et kaloriunderskudd (spist mindre/beveget seg mer) over tid.

Sitat

hvilken fremgangsmåte?😊

Metoder kan være nyttig å utveksle.

Skrevet
4 minutter siden, Pringle skrev:

Ikke gjør det, det er ikke lov å oppgi :(

Vedkommende har hatt et kaloriunderskudd (spist mindre/beveget seg mer) over tid.

Metoder kan være nyttig å utveksle.

Takk for påminnelse 😅 

Skrevet

TS her! Tusen takk for alle svar. Setter utrolig pris på det og så utrolig godt å høre at andre har opplevd det samme. Ja startet med å bare kutte ned på det jeg spiste, og gå tilbake til bedre vaner jeg hadde for mange år siden, for så å bruke lifesum og plotte inn det meste hver dag, har godt utrolig fint. Selvfølgelig mye ber som ligger bak en det, timer med research og prøving og feiling. Noen måltider ble for store, noen ble for små. Dager der man har cravings osv osv. På starten spiste jeg litt "cheat" food men i små mengder, men jo mer jeg kuttet det ut har jeg ikke lyst på det. Jeg har endret hele forholdet mitt til mat. Spist klokere og bedre, og som Pringle skrev, alltid hatt et kaloriunderskudd over tid, men ikke noe ekstremt. Har noen dager ikke brukt appen heller, men prøvd å regne selv.. Er så enkelt men så vanskelig samtidig. 

Da tror jeg at jeg skal prøve å følge deres råd å kanskje "slappe" av litt en uke. Men man blir litt avhengig av å gå ned, når man først klarer å nå delmål osv. 

Svar til idealvekt: Jeg ønsker fortsatt å gå ned 5 kg, men kan gjøre det over tid:) Føler meg som megselv igjen, men har litt igjen. 

Anonymkode: 1b854...322

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...