Gå til innhold

Andelsgård

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har prøvd det? Jeg hadde ikke hørt om det før i vår. Greia er at man kjøper en "andel" i en gård, eller rettere sagt i avlingen deres det året, og så jobber man litt og  kan høste grønnsaker gjennom hele sesongen, og man får også av de lagrede grønnsakene etter høstingen er over. Her er en link så man kan lese om det: http://www.andelslandbruk.no

Der jeg er andelshaver dyrker de økologisk, så jeg får sprøytemiddelfrie og plastfrie grønnsaker hele året nesten. Det er billigere, det er Norsk og i det hele tatt genialt :) Noen andre som er andelshavere her?

Anonymkode: dfae5...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen andre som er medlem i en andelsgård, eller vurderer å bli det?

Skrevet

Vi var det, men sa opp. Gården lå i en annen kommune, en times sykkeltur og flere hundre høydemeter lavere enn der vi bor. Når det var dugnad måtte vi stå tidlig opp, sykle til gården, være der hele dagen og så sykle hjem med sykkelvesker fulle av grønnsaker opp alle bakkene, komme hjem utslitte for så og måtte prøve å få alle grønnsakene inn i kjøleskapet. Deretter kom styret med å prøve å bruke opp grønnsakene uten at noe ble dårlig.

Det var også mulig å hente grønnsaker på et sted litt nærmere, men vi viste aldri på forhånd hva vi fikk, så det ble umulig å planlegge. 

Etter noen år oppdaget vi at vi bare var på halvparten så mange dugnader som vi burde, og at matlaging hadde blitt bare stress. Vi mistet også to måneder med innhøsting hver eneste sommer, siden vi stort sett reiser bort. I fjor bestemte vi oss for å overlate vår plass til noen som ville få mer glede ut av det, og heller kjøpe økologiske grønnsaker i butikken. Dersom det opprettes en andelsgård nærmere der vi bor, eller vi flytter til den andre siden av byen vil vi gjerne bli med igjen, men slik det er nå fungerer ikke dette for oss.

Anonymkode: 7c951...b42

Skrevet

Jøss, da gjorde dere jammen en innsats for å være med! Det er klart at hvis vinninga går opp i spinninga så går det ikke.

Jeg hadde en slik henteavtale med en økologisk gård et år, fungerte bra det. Er ikke noe avhengig av å planlegge hva jeg skal ha til middag, jeg bare tar det på sparket så for meg var det ok å ikke vite hva jeg fikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...