Gå til innhold

Høygravid og omgangssyke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en sønn som akkurat har startet i en liten barnehage. Og i det jeg venter nummer to, så er omgangssyke perioden starta. Jeg har termin 1 desember. Jeg merker at jeg ikke orker å sitte med omgangssyke som høygravid. Enten det er rett før, under eller etter fødsel. Spesielt under fødselen. Pappaen til sønnen vår skal ta seg av han hvis han får omgangssyken. Men jeg har fortsatt panikk for å bli smitta (er redd for oppkast fra før, så det hjelper ikke på). Men hva er deres tips for å absolutt unngå å bli smitta selv? Håndhygiene så klart. Jeg ble smitta ifjor, når sønnen min fikk det. For første gang på 7-8 år. Og nå har jeg helt panikk for at det skal skje når jeg er høygravid/under fødsel/ eller etter.

Anonymkode: 39d81...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omgangssyke smitter ved at du må få i deg bakteriene, via diaré eller oppkast. Så om du holder deg unna avføringen og oppkast, og ikke er helt oppi barnet hele tiden, samt at du er skikkelig nøye med håndhygiene til dere alle tre. Samt kjøp deg desinfeksjonssprit, dørhåndtak, do, ot vask er viktige, men også andre overflater. Må du hjelpe barnet på do, ved oppkast, tømme oppkastbøtta så bruk Engangshansker og munnbind.

Da er du ganske sikker på at du kommer deg unna. Fordi du må få avføring, oppkast inn i kroppen for at du skal bli smittet, ikke nok å få det utenpå frisk hud.

Men ofte vil det nok gå bra om en vare følger noen av disse rådene også.

Lykke til

Anonymkode: 43028...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omgangssyke smitter ved at du må få i deg bakteriene, via diaré eller oppkast. Så om du holder deg unna avføringen og oppkast, og ikke er helt oppi barnet hele tiden, samt at du er skikkelig nøye med håndhygiene til dere alle tre. Samt kjøp deg desinfeksjonssprit, dørhåndtak, do, ot vask er viktige, men også andre overflater. Må du hjelpe barnet på do, ved oppkast, tømme oppkastbøtta så bruk Engangshansker og munnbind.

Da er du ganske sikker på at du kommer deg unna. Fordi du må få avføring, oppkast inn i kroppen for at du skal bli smittet, ikke nok å få det utenpå frisk hud.

Men ofte vil det nok gå bra om en vare følger noen av disse rådene også.

Lykke til

Tusen takk! Sist gang så ammet jeg han jo, og sov med han. Tok bæsjebleier og tørka spy. Så ikke så rart jeg fikk det.. Skal kjøpe inn alt det der, ha en klorflaske ved doen som skal helles litt oppi etter man har skylt ned oppkast. Klore håndtak og springer. Satser på at jeg overlever😁

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Sist gang så ammet jeg han jo, og sov med han. Tok bæsjebleier og tørka spy. Så ikke så rart jeg fikk det.. Skal kjøpe inn alt det der, ha en klorflaske ved doen som skal helles litt oppi etter man har skylt ned oppkast. Klore håndtak og springer. Satser på at jeg overlever😁

Tusen takk!!

Ett lite tips, vanlig klorin vann er bedre enn sprit, dette fordi ikke alle virus dør av sprit. Men klorin skal ta alt. Fikk ihvertfall vi beskjed om av lege i fjor

Anonymkode: ef338...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryss fingrene, bare... handler mye om flaks/uflaks. Uansett om du vasker med klorin etc. Skal ekstremt lite til for å bli smittet.

En jeg vet om fødte med omgangssyke. Gikk det og :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndvask håndvask håndvask. Såpe og vann er det beste mot omgangssykevirus. Overflater som toalett og dørhåndtak kan vaskes med klorin. Sprit har lite nytte mot disse usynlige "trollene". Er selv en av de som hater omgangssyken....

De gangene jeg har mulighet holder jeg ungene hjemme fra bhg når omgangssyka herjer som verst!! Har jobbet redusert og turnus i perioder, så det har vært mulig.

Ellers er det viktig at alle i familien er nøye med håndvask. Spesielt før man spiser. Viruset må jo inn i en av kroppens åpninger...munn, nese... skal bittelite virus til før sykdom bryter ut, men det er mulig å unngå, selv med små barn i bhg. 

Vi har hatt 2 vintre uten omgangssyke Nå, med 2 barn i bhg. Og jeg har også hatt barn med omgangssyke før Det, uten å bli smittet selv.

Skjønner deg godt mtp på din bekymring! Er jo ekstra ille når man er gravid... Men tross alt, selv om det er pyton, så overlever man jo 😉Lykke til ☺

Hilsen sykepleier 😉

Endret av tutta23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, skjønner bekymringen TS. Omgangssyke er helt forferdelig. Jeg var så heldig å få dette i fjor rett før jul, som den eneste i husstanden. Både mannen og barnet slapp unna. Tror derfor jeg må ha blitt smittet ved å ta på dørhåndtak eller noe slikt mens jeg har vært utenfor hjemmet. I år har jeg planer om å være ekstra påpasselig med håndhygiene, vaske hendene på poden før vi går fra barnehagen, ellers rett og slett vaske hendene ofte. 

Anonymkode: 28d20...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut barnet av barnehagen i hui og hast da det begynte å gå norovirus i barnehagen, og jeg var høygravid og vi skulle flytte tre dager senere... 😬😬😬 

Anonymkode: c0a46...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en sønn som akkurat har startet i en liten barnehage. Og i det jeg venter nummer to, så er omgangssyke perioden starta. Jeg har termin 1 desember. Jeg merker at jeg ikke orker å sitte med omgangssyke som høygravid. Enten det er rett før, under eller etter fødsel. Spesielt under fødselen. Pappaen til sønnen vår skal ta seg av han hvis han får omgangssyken. Men jeg har fortsatt panikk for å bli smitta (er redd for oppkast fra før, så det hjelper ikke på). Men hva er deres tips for å absolutt unngå å bli smitta selv? Håndhygiene så klart. Jeg ble smitta ifjor, når sønnen min fikk det. For første gang på 7-8 år. Og nå har jeg helt panikk for at det skal skje når jeg er høygravid/under fødsel/ eller etter.

Dette kan du ikke unngå, dersom du opholder deg på et sted der andre med omgangssyke har vært eller er. Du kan jo og få forkjølelse, begge deler smitter med dråpesmitte. Skal du unngå smitte må du isolere deg, og det er vel ikke noe alternativ? 

God jåndhygiene er første bud. 

Anonymkode: 4c0a2...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar! Hjelper litt på bekymringene! 😊 En ting er at jeg skal kaste opp selv, men sønnen min var 9 måneder i fjord med omgangssyke. Jeg unner han ikke å gå gjennom det igjen. 48 timer i søvn, uten noe mat og inn på sykehuset fordi jeg var bekymra for han. 

Hvilken månede er starten på omgangssyke? November? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen tusen takk for svar! Hjelper litt på bekymringene! 😊 En ting er at jeg skal kaste opp selv, men sønnen min var 9 måneder i fjord med omgangssyke. Jeg unner han ikke å gå gjennom det igjen. 48 timer i søvn, uten noe mat og inn på sykehuset fordi jeg var bekymra for han. 

Hvilken månede er starten på omgangssyke? November? 

Trur den allerede har startet sånn smått å melde sin ankomst virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...