Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg skal inn på et studie med høyt snitt, og trenger å ta opp mediefagene fra første klasse (medieproduksjon, mediekommunikasjon og mediedesign). Har 4 i disse, og har kun 6'ere i de fra andre klasse. Jeg finner svært lite informasjon om dette på nett, men skal ringe privatistkontoret på mandag. Er det noen som har erfaring med dette? Har forstått det sånn at det er tre skriftlige og en muntlig.

Anonymkode: 8000d...f2f

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, privatistg skrev:

Fant du ut noe om dette?

Hei!

Ja, jeg tok tre skriftlige eksamener og en muntlig/praktisk. Bare spør om du lurer på noe :) 

Skrevet

Okei for det første så håper jeg det gikk fint med eksamenene! Så har jeg en del spørsmål om du kunne hjulpet meg.. 

1. Hvordan var de 3 skriftlig eksamenene? Klarte du å lære deg pensum alene ved hjelp av skolebok eller hvordan gikk du frem?

2. Må du ta alle 4 eksamenene på en gang? altså 4 nå høst 2018, eller kan du ta 2 høsten 2018 og 2 til våren 2019? 

3. Finner ikke noen eksempel eksamener på Udir, kunne du bare ha kort fortalt om hvilke type oppgaver du fikk?

4. På den muntlig/praktiske eksamenen hvordan er gjennomføring der med tanke på tid? får du en oppgave og drar hjem og jobber eller er det kun 30 min forberedelse?

5. Om du har noen andre tips så setter jeg stor pris på det!

Jeg er i samme båt som du var i før, medier i første klassen gikk mye dårligere enn 2 klasse!

Skrevet
3 timer siden, privatistg skrev:

Okei for det første så håper jeg det gikk fint med eksamenene! Så har jeg en del spørsmål om du kunne hjulpet meg.. 

1. Hvordan var de 3 skriftlig eksamenene? Klarte du å lære deg pensum alene ved hjelp av skolebok eller hvordan gikk du frem?

2. Må du ta alle 4 eksamenene på en gang? altså 4 nå høst 2018, eller kan du ta 2 høsten 2018 og 2 til våren 2019? 

3. Finner ikke noen eksempel eksamener på Udir, kunne du bare ha kort fortalt om hvilke type oppgaver du fikk?

4. På den muntlig/praktiske eksamenen hvordan er gjennomføring der med tanke på tid? får du en oppgave og drar hjem og jobber eller er det kun 30 min forberedelse?

5. Om du har noen andre tips så setter jeg stor pris på det!

Jeg er i samme båt som du var i før, medier i første klassen gikk mye dårligere enn 2 klasse!

Jeg fikk fem på alle, så var fornøyd og kom inn på ønsket studie (jus) :) Jeg leste ikke voldsomt mye, og kunne nok klart meg bedre om jeg hadde prioritert det mer, men hadde mange eksamener ved siden av som var viktigere. 

1. Jeg snakket ned vgs som skulle lage min eksamen og kjøpte boken de anbefalte, Mediemøter 1. Brukte mye NDLA, alt dette kan du ha med deg på eksamen :) 

2. Du kan dele opp slik du selv ønsker. Jeg tok to på høsten og to på våren.

3. I kommunikasjon fikk jeg flere spørsmål, blant annet om Vær varsom-plakaten, hvordan jeg ville laget en radioreportasje (intervjuobjektet, spørsmål etc.) innen et gitt tema, analyse av en reklameplakat og noen andre spørsmål.

I design skulle jeg lage en brosjyre til en tenkt arbeidsgiver, da brukte jeg bare photoshop. Skulle skrive et refleksjonsnotat om valgene mine.

I produksjon fikk jeg en tenkt oppdrag som jeg fikk endel spørsmål rundt, sånn hvordan jeg ville ta bilder/filme/redigere lsv. Alltid begrunne valgene.

4. Jeg fikk oppgaven på onsdag og den skulle fremføres på fredag. 

Jeg anbefaler sterkt å finne ut av hvilken skole som har ansvar for eksamen du skal ta, og generelt å bruke NDLA for alt det er verdt :) Begrunn hvert minste valg du tar!

Skrevet

Tusen hjertelig takk for et så utdypende svar!

På design eksamen sier du at du brukte Photoshop, slik jeg forstod det var det kun skriftlig teoretisk på de tre enkelteksamenene? 

På eksamenen min i 2 VGS så var det å dra ut og intervjue om mobilbruk til ungdom og lage en interaktiv app. Er det liknende oppgaver man får på den praktiske eksamenen?

Til tverrfaglig eksamen hvilke krav er det til programmer man skal beherske? Går det i indesign, et lydprogram og photshop som man må ha veldig god forståelse for?

Setter stor pris på alle de gode svarene skal virkelig ta de til nytte!

Skrevet
23 timer siden, privatistg skrev:

Tusen hjertelig takk for et så utdypende svar!

På design eksamen sier du at du brukte Photoshop, slik jeg forstod det var det kun skriftlig teoretisk på de tre enkelteksamenene? 

På eksamenen min i 2 VGS så var det å dra ut og intervjue om mobilbruk til ungdom og lage en interaktiv app. Er det liknende oppgaver man får på den praktiske eksamenen?

Til tverrfaglig eksamen hvilke krav er det til programmer man skal beherske? Går det i indesign, et lydprogram og photshop som man må ha veldig god forståelse for?

Setter stor pris på alle de gode svarene skal virkelig ta de til nytte!

Det forventes at du har de programmene man bruker på media, jeg var nødt til å lage et produkt i mediedesign - men kunne velge hvilket program jeg skulle bruke. Det gjorde jeg altså på fem timers skriftlig eksamen :) 

Som regel får du en oppgave eller ulike oppgaver du kan velge mellom på muntlig/praktisk, og da velger du det du kan best (foto, design, lyd, etc.). Jeg valgte en journalistikkoppgave, fordi jeg ikke hadde utstyr eller interesse av å lage noe radiogreier feks. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...