Nyttig Skrevet 2. september 2017 #1 Skrevet 2. september 2017 Leser flere tråder her om å gå ned i vekt, typisk "spiser sunt i uken å koser meg i helgene". Selv har jeg lang erfaring med trening og kosthold. - Skal du ned i vekt må du kartlegge hva du spiser, de fleste teller aldri med alt som spises utenom hovedmåltidene. En god side å lage seg oversikt er: https://www.kostholdsplanleggeren.no - Det handler om å endre vanene sine, ikke gå på ekstrem fitnessdiett for å skrape fettprosent ned til 5%. - Skal du endre vaner må du utføre den NYE vanen din lenge nok til at det blir en vane! - Alt handler om psykologi, hva du lar din hjerne bli vandt med. Spiser du en sjokolade hver kveld blir det en vane. Du blir avhengig. - Kutt ned på alkohol, helst kutt helt ut. Dette er nervegift som har gammel tradisjon, i dag bør man klare seg uten. - Ikke spis drops/tyggis, dette er kun dårlig vane. Søppel! Samme gjelder proteinbarer, er du sulten på reise: kjøp en boks cottagecheese. - Vann er din tørstedrikk. - Unngå lett-matvarer. - Unngå kjøttpålegg/bearbeidet matvarer, spis kvalitets mat som fisk/skalldyr/linser/plantebasert. Mindre mengder kylling og rent kjøtt/villtkjøtt. Potet/litt ris. Mest mulig plantebasert. Du lager deg fint en kostholdsplan utfra dette på siden nevnt over. - Sørg for å sove godt, stå opp til samme tid uansett hvilke ukedag det er. Sover du dårlig fungerer ikke kroppen som den skal. - Kosthold og trening er hånd i hånd. - Ikke KOS deg med godteri helgene, KOS deg med kvalitetsmat! Når du har gjort dette lenge nok forstår du hvor dum du var den gangen du KOSTE deg med søppelmat. - Hent proteiner fra mat, ikke proteinpulver. Så enkelt er dette Trenger du hjelp er det mange nok der ute som kan gi deg et spark bak, bruk heller pengene dine på helsen din i stedet for alkohol, godteri, røyk, snus eller dumme materielle ting som er falsk glede. 6
bobleplast_ Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 Vektnedgang er veldig enkelt i teorien, men mye vanskeligere i praksis. Hadde det vært så enkelt som å bare følge vanlige kostholdsråd hadde alle vært normalvektige, men det er mange faktorer som avgjør hvor mye man veier. Det blir litt for enkelt å bare skrive en liste over ting man skal gjøre for å gå ned i vekt. 17
Gjest morhjertegod Skrevet 2. september 2017 #4 Skrevet 2. september 2017 Jeg er enig med Ts. Nei det er ikke enkelt, men ts har rett. Om man alltid tenker på at det man putter inn, bør gjøre kroppen bra. Tenk på kroppen din som en bil, man butter inn det som får bilen til å fungere optimalt, ikke ting som gjør den daff og tung. Hva er best for kroppen din, jo bevegelse og sunn mat, det er ikke enkelt å gjennomføre, men svaret er enkelt.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Min kjære sliter litt her. Har famile melemmer som bevist kjører det gode valget. Men det er ikke så lett, det er litt som røyk og narkotika. Liker ikke dia-saft, liker eple juce som har like mange kalorier som cola. Diverse bevelses hemninger oppstår så går aktiviteten ned. For dem det gjelder er det stein hardt å vende om. Det er ikke bare å luske innom en nettside og så er alt bra. Anonymkode: 930a5...331
Cuntzilla Skrevet 2. september 2017 #6 Skrevet 2. september 2017 Tror ikke akkurat noe av dette er nyheter for de som ønsker å gå ned i vekt altså. 11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #7 Skrevet 2. september 2017 Ja du verden, er det så enkelt? Hvorfor er ikke da hele verden tynn? ja takk som tar deg tid til å frelse andre etter din sannhet Anonymkode: c52b4...dee 7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 Hei! Etter mange måneder med vekttap er mye av det TS sier sant. Vekttap er SÅ lett, men SÅÅÅÅ vanskelig også. Det tar tid å komme inn i en rytme (danne vaner) og denne tiden er veldig vanskelig, selvom de fleste vet i teorien hva som må til. Selv om jeg har gått ned sakte- men sikkert over 5 måneder, tok det meg flere år før jeg fikk det til, og skjønte hva som skulle til. Jeg vil si at jeg fulgte mesteparten av det TS sa, jeg kuttet veldig ned på alkohol, men "koste" meg noen helger. Men søppelmat i helgen har jeg kuttet mest mulig ut også, tar heller meg til til å lage et skikkelig flott måltid som er sunt og godt. Men det vil si, en dag jeg hadde kjempelyst på McDonalds, kjøper jeg fries derfra, men dette skjer ikke veldig ofte, som regel kan jeg tvinge tankene mine over på at det er gift og da har jeg ikke så lyst på lenger. Uansett, det er demoitverende å jobbe uken etter for å ta igjen skaden man gjorde i helgen, mye bedre å holde det gående, til det til slutt blir din nye livsstil, og det ikke kjennes ut som du slanker deg! Helt fantastisk følelse. Det er derfor en "quick fix" ikke fungerer. Lurer på hvor mange ganger man får høre dette, men man hører det man vil høre... Anonymkode: 78c6c...08e
SPOCA Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 (endret) Joda, du ha noen poeng, men samtidig må du også innse at vi er forskjellige, med ulike behov. Jeg har gått ned over 70 kg, og jeg er faktisk litt uenig med deg på flere punkter. Det har mest med det at jeg mener man faktisk ikke skal nekte seg noe. Det er det som fikk det virkelig til å skjære seg for meg i utgangspunktet. Nei, jeg er ikke enig i at man ikke skal kose seg med godteri. Hvis jeg vil så kan jeg faktisk spise godis hver dag. Det som styrer meg er antall kalorier, men jeg nekter meg selv ingenting. Det er mengdene som styrer først og fremst. Har jeg lyst på sjokolade, så spiser jeg sjokolade, men jeg spiser kanskje 20 gram i stedet for 100 gram. Jeg begrenser meg. Og det er også det som gjør at jeg faktisk ikke spiser mye sjokolade: fordi jeg vet at jeg kan spise det når som helst, ergo føles det enklere å gi slipp på også. Det man antagelig bør se på er vel heller bakgrunnen for hvorfor man gikk opp i utgangspunktet. For min del var det komplekst, det handlet det mye om å aldri være fornøyd med seg selv, alltid ha dårlig samvittighet, gjøre ting man egentlig ikke vil fordi man føler seg forpliktet til det, det at jeg ble behandlet forferdelig av eksen min osv. Jeg hatet meg selv, jeg følte meg som en taper, et null. Vet du hva jeg gjorde (foruten å kvitte meg med min voldelige eksmann som fikk det til å eskalere)? Jeg avsluttet medlemskapet på det lokale treningsstudioet, da jeg aldri kom meg dit uansett, og det gav meg unødig dårlig samvittighet. Jeg sluttet å gjøre ting som ikke lenger gjorde meg glad, men som jeg gjorde fordi jeg følte at jeg måtte. Jeg sluttet å gi meg dårlig samvittighet: har jeg lyst på sjokolade, spiser jeg sjokolade, men i begrensede mengder og kontrollerte former. Jeg gjør kun ting som gjør meg glad. Jeg sier ikke ja til ting jeg ikke har lyst til Jeg begynte å kle meg i de klærne jeg virkelig føler meg vel i: farger som sprer glede og optimisme. Men det jeg gjorde først og fremst var å sette meg så konkrete mål, som var så lavterskel at det fullstendig oppnåelig. Så i dag handler det ikke om trening, men antall skritt. For jeg går mye, og for meg ble det til at jeg måtte bare øke skrittmengden med 3-4000 skritt, så var jeg der. I dag går jeg mest, men trener når jeg føler for det, når jeg har tid og lyst. Det er det som teller nå: jeg gjør de tingene som jeg faktisk har lyst til å gjøre. Og telle kalorier. Ikke fordi jeg føler jeg må det, men fordi jeg synes det er gøy. Jeg elsker planlegging og budsjettere. Å telle kalorier er ikke så langt annerledes sånn sett. Og nå er jeg 70 kg lettere, til tross for at jeg spiser mye tyggis, elsker Pepsi Max (nå skal det sies at jeg drikker kun vann på jobb, og brus drikkes til middag, og jeg drikker heller ikke kaffe, te, alkohol osv), spiser godis så lenge det er innenfor kaloribudsjettet) og uten å fly ned dørene til treningsstudioet i nærheten. Jeg fant ut at det er mye enklere å gå ned når man ikke har så vanvittig mange regler som brytes uansett. Endret 3. september 2017 av SPOCA 17
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 2 minutes ago, SPOCA said: Og nå er jeg 70 kg lettere, til tross for at jeg spiser mye tyggis, elsker Pepsi Max (nå skal det sies at jeg drikker kun vann på jobb, og brus drikkes til middag, og jeg drikker heller ikke kaffe, te, alkohol osv), spiser godis så lenge det er innenfor kaloribudsjettet) og uten å fly ned dørene til treningsstudioet i nærheten. Du hadde mange gode poeng i innlegget ditt og jeg er helt enig med deg i at det ikke finnes en fasit for vektnedgang. TS' innlegg var sikkert velment, men samtidig litt "enkelt". Jeg har selv slanket meg tjue kilo på en helt annen måte enn skissert av TS Anonymkode: 3f050...d75 2
SPOCA Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hadde mange gode poeng i innlegget ditt og jeg er helt enig med deg i at det ikke finnes en fasit for vektnedgang. TS' innlegg var sikkert velment, men samtidig litt "enkelt". Jeg har selv slanket meg tjue kilo på en helt annen måte enn skissert av TS Anonymkode: 3f050...d75 Absolutt, enig. Gratulerer med vektnedgang! For min del var det en stor lettelse å faktisk innse at jeg ikke trengte å nekte meg selv noe. Og hadde jeg visst at det var så enkelt å gå ned, som jeg vet i dag, så ville jeg gjort dette for lenge siden. For meg ble det virkelig å knekke koden; en befrielse og glede. Det er ikke nemlig bare sunn mat som gjør en til et sunt og friskt menneske, men også det å gjøre ting som gjør en glad. Det er min misjon og mitt mål: gjøre meg selv så glad og lykkelig som mulig; å gjøre ting som får meg glad, som får meg til å le og smile. Jeg innså at jeg hadde for mye skyldfølelse og tristhet i livet. Jeg måtte tørre å være litt mer snill mot meg selv, rett og slett. 3
Pringle Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 (endret) 11 timer siden, Cuntzilla skrev: Tror ikke akkurat noe av dette er nyheter for de som ønsker å gå ned i vekt altså. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja du verden, er det så enkelt? Hvorfor er ikke da hele verden tynn? ja takk som tar deg tid til å frelse andre etter din sannhet Anonymkode: c52b4...dee Det er ikke nyheter, og det kommer aldri til å bli nyheter. Det er litt av problemet. Det er for kjedelig for en befolkning som krever noe nytt hele tiden. Vektmestring er faktisk så enkelt som kalorier inn/ut. At det er kompliserende faktorer, sånn at det ikke alltid er lett å regulere kalorier inn/ut, er en helt annen sak. Vi mennesker er lette å manipulere. Dette vet de som jobber i slankeindustrien og media og matvareindustrien, og de utnytter det for alt det er verdt (det er verdt milliarder). Folk som ønsker å gå ned i vekt blir forledet til å tro at det er kjempevanskelig. Ja, verden er et trist og grusomt sted og livet er ikke rettferdig, men alle går ned i vekt om de spiser mindre. De som klarer å gå ned i vekt, og blir der, har funnet ut dette. De skjærer igjennom og skjønner hva de må gjøre (det som alle må gjøre: spise mindre, og kanskje bevege seg mer, og gjøre det konsekvent, og lenge, lenge, dvs resten av livet) og samtidig hvordan de skal gjøre det (som er en uendelighet av mulige måter, som hver især kan være gode for én person og forferdelige for en annen person). Alle som er overvektige har blitt det fordi de har spist for mye eller beveget seg for lite, eller begge deler. Hvorfor noen har spist for mye/beveget seg for lite, endrer ikke på det faktum. Det påvirker kun hvordan, ikke hva man må gjøre med det. Endret 3. september 2017 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #13 Skrevet 3. september 2017 Har gått ned 3 kg ved å gå hver dag samt kutte godter. Dette på to uker og er redd det går for fort. Anonymkode: e4a93...776
Pringle Skrevet 3. september 2017 #14 Skrevet 3. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har gått ned 3 kg ved å gå hver dag samt kutte godter. Dette på to uker og er redd det går for fort. Anonymkode: e4a93...776 Mye av vektnedgangen er vann pga lavere karbohydratinntak. Nesten alle opplever dette i begynnelsen. Hvis du veier deg hver dag, vil du kunne se hvordan vekta svinger, og dette er uavhengig av om man reelt går opp eller ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #15 Skrevet 3. september 2017 Vektnedgang er mye psykologisk, og det finnes ikke en oppskrift for alle. Jeg vet noe som funker for meg, men det er ikke sikkert det er oppskriften for alle. Jeg har en matchvekt på 65 kilo (jeg er høy). Da jeg var 20 veide jeg 75. I løpet av halvannen måned gikk jeg ned 10 kilo og holdt den nye vekta i ti år. Jeg drakk mye vann, syklet 20 kilometer om dagen, og trente styrke. Men jeg spiste mye lightprodukter, og koste meg med godteri i helgen. Jeg kartla ikke hva jeg spiste, spiste pastiller, drakk alkohol. Da jeg passerte 30 gikk jeg igjennom en ny runde med vektoppgang, og deretter effektiv nedgang. Jeg har oversikt over hva det er som har gjort at jeg har gått opp, og hva som skal til for å gå ned - for min del! Men det er ikke slik at det som fungerer for en person, fungerer for alle. Hadde det vært en slankekur som faktisk virket. Eller en allmenngyldig oppskrift som alle bare kunne følge for å bli normalvektig. Da hadde man jo hatt svaret på tusen-milliarder-spørsmålet i dagens verden, hvor en stor prosentandel er overvektige. Anonymkode: c1e58...4ec 1
Nyttig Skrevet 3. september 2017 Forfatter #16 Skrevet 3. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var 20 veide jeg 75. I løpet av halvannen måned gikk jeg ned 10 kilo og holdt den nye vekta i ti år. Jeg drakk mye vann, syklet 20 kilometer om dagen, og trente styrke. Men jeg spiste mye lightprodukter, og koste meg med godteri i helgen. Jeg kartla ikke hva jeg spiste, spiste pastiller, drakk alkohol. Da jeg passerte 30 gikk jeg igjennom en ny runde med vektoppgang, og deretter effektiv nedgang. Her går du jo rett i fella, lightprodukter, koste deg med godteri i helgene. Gikk 20km om dagen, fint det. Men om hadde lagt om til et normalt sunt kosthold beskrevet over hadde du sluppet dette. Digresjon: mange setter i gang et opplegg de aldri klarer å holde i lengden når det kommer til både kosthold og trening. Derfor må man satse på et "normalt" sunt kosthold. Trening holder 2-3 ganger i uka, alt ettersom hva din e jobb/daglige aktivitet er. Har du en jobb der du sitter på rumpa store deler av dagen får du ikke rettet opp dette med en løpeøkt hver kveld. Da må du heller satse på å sitte MINST mulig i løpet av dagen.
Nyttig Skrevet 3. september 2017 Forfatter #17 Skrevet 3. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har gått ned 3 kg ved å gå hver dag samt kutte godter. Dette på to uker og er redd det går for fort. Anonymkode: e4a93...776 0,5-1 kg i uken er fint, vei deg på morgenen etter dobesøk første uken for å se om du er stabil etter hvert. Ikke baser vektnedgangen kun på aktivtetsnivå. Men kostholdet.
Inwe Skrevet 3. september 2017 #18 Skrevet 3. september 2017 Jammen hva skjedde med å leve og nyte livet? Altså, jeg ser at ikke alle trenger sjokolade og øl for å kose seg, men personlig hadde livet mitt blitt veldig trist om jeg aldri skulle rørt dette igjen. Metoden din fungerer på papiret, men de fleste er ikke villig til å gjøre dette i praksis. Selv har jeg gått ned 60 kg uten å nekte meg noe, jeg hadde heller ikke rene cheatdays. Jeg begynte å trene styrke og spiste sunt. Jeg unnet meg ting når jeg var med andre, ikke hver gang, men de gangene man gikk ut å spiste eller det var en fest jeg ikke ville gå glipp av. I dag har jeg 2 frie måltider hver dag, men tenker selvsagt litt. De tre andre måltidene er egg eller proteinsmoothier. Målet er å bli kvitt litt på magen og stramme opp (gå ned rundt 2-5 kg fett). Resultatene denne gangen er utrolig. Samboeren min er ekspert på dette helt uten å følge alle andre. JEG foretrekker denne metoden. Jeg hadde heller vært feit enn å nekte meg ting jeg synes er fryktelig godt for resten av livet. Kunne nok fulgt din metode for en periode, men ville antagelig ha gått opp alt igjen etterpå. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 On 9/3/2017 at 2:30 PM, Nyttig said: Her går du jo rett i fella, lightprodukter, koste deg med godteri i helgene. Gikk 20km om dagen, fint det. Men om hadde lagt om til et normalt sunt kosthold beskrevet over hadde du sluppet dette. Digresjon: mange setter i gang et opplegg de aldri klarer å holde i lengden når det kommer til både kosthold og trening. Derfor må man satse på et "normalt" sunt kosthold. Trening holder 2-3 ganger i uka, alt ettersom hva din e jobb/daglige aktivitet er. Har du en jobb der du sitter på rumpa store deler av dagen får du ikke rettet opp dette med en løpeøkt hver kveld. Da må du heller satse på å sitte MINST mulig i løpet av dagen. Rett i fella? Jeg beskriver altså en periode når jeg gikk ned ti kilo og kom ned på min matchevekt (bmi 20,5) i løpet av halvannen måned, og holdt vekten etterpå. Og ja jeg syklet 20 kilometer om dagen, fordi det var sommer og jeg fant ut at jeg kunne sykle til og fra jobb for å komme i bedre form. Det var av egen fri vilje og ikke noe jeg ønsket "å slippe". Det virker ikke som du har lest innlegget mitt ordentlig før du kommer med svaret ditt, som er like bedrevitende som hovedinnlegget ditt. Mitt poeng er at det ikke er en metode som passer for alle, alle må finne sin vei. Men du kjører på med å prøve å trykke dine løsninger over på andre. Ville aldri hatt deg som verken PT eller kostholdsrådgiver - da det virker som du verken klarer å lytte eller ta hensyn til at hver person fungerer forskjellig. Ville faktisk hatt alle andre i denne tråden som kostholdsrådgiver før deg. Anonymkode: c1e58...4ec 1
Nyttig Skrevet 9. september 2017 Forfatter #20 Skrevet 9. september 2017 På 5.9.2017 den 19.42, AnonymBruker skrev: Rett i fella? Jeg beskriver altså en periode når jeg gikk ned ti kilo og kom ned på min matchevekt (bmi 20,5) i løpet av halvannen måned, og holdt vekten etterpå. Og ja jeg syklet 20 kilometer om dagen, fordi det var sommer og jeg fant ut at jeg kunne sykle til og fra jobb for å komme i bedre form. Det var av egen fri vilje og ikke noe jeg ønsket "å slippe". Det virker ikke som du har lest innlegget mitt ordentlig før du kommer med svaret ditt, som er like bedrevitende som hovedinnlegget ditt. Mitt poeng er at det ikke er en metode som passer for alle, alle må finne sin vei. Men du kjører på med å prøve å trykke dine løsninger over på andre. Ville aldri hatt deg som verken PT eller kostholdsrådgiver - da det virker som du verken klarer å lytte eller ta hensyn til at hver person fungerer forskjellig. Ville faktisk hatt alle andre i denne tråden som kostholdsrådgiver før deg. Anonymkode: c1e58...4ec Ja, flott du syket til å fra jobb! Tenkte kanskje du syklet pga vektnedgang som tanke. Leste godt ditt innlegg. Det jeg prøver å fortelle er at å KOSE seg med godteri i helgene er en dårlig vane der du lurer deg selv å stopper vektnedgangen. Det er jo min mening, samme som din mening. Derfor man skriver på et diskusjonsforum, da må du tåle at andre mener noe annet enn deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå