Gå til innhold

Tips til ting å gjøre med mange barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens, jeg trenger tips til ting vi kan gjøre med flere barn.
Saken er den at vi ofte har endel besøk av barn i gata. Jeg vil gjerne finne på noen fine inneaktiviteter, som ikke koster skjorta og som lett lar seg gjennomføre med flere barn.
Mitt barn har CP som gjør det vanskelig for ham å delta på endel ting i gata. Men han har klart seg ganske greit sosialt til nå. 
I det siste har det blitt litt mobbing fra noen på skolen, og de bor i gata vår. Det gjør at han kvier seg litt for å være ute, og jeg skjønner at han helst vil ha med venner hjem. Likevel synes jeg ikke at tv titting og gaming, skal være alt de gjør inne. Vi har masse brett spill, men ikke alle vennene har tålmodighet til det. Eller kanskje vi ikke har de riktige spillene?
Setter pris på alle tips til aktiviteter :) De fleste som er her går i 3. og 4. klasse. 

Anonymkode: 8c7f8...bc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste barn synes det er gøy med aktiviteter som krever litt utstyr og opprydding. Men barn i den alderen har jeg hatt hell med akrylmaling (får billig lerret og maling på Europris og clas ohlson) og er det jenter så har jeg kjøpt inn noen paletter og styr på salg til makeup mekka (kan få ganske mye til 250 kr) som de elsker å bruke på hverandre og vaske bort om igjen og om igjen. 

Trolldeig kan også være morsomt, spesielt om de får lage deigen selv etter oppskrift. 

Og er vi først på kjøkkenet, så kan de lage pizzahorn eller rundstykker (trenger ikke være bolle med brunost) og hvorfor ikke en kake I langpanna på en fredag. Hvilke barn i den alderen der misliker skolekjøkken, liksom. 

Også er det den vidunderlige verden av brettspill. Catan er et spill som er morsomt og lite kjent, og veldig fint til barn i alderen 8-10 og helt til voksen alder. 

Anonymkode: d513b...fae

Skrevet

- Lag trolldeig og så kan barna lage figurer som de så kan male på et senere tidspunkt.

- Baking. Avhengig av antallet barn kan dere enten bake sammen eller du kan bake f.eks. muffins på forhånd og så kan barna pynte dem (og spise).

- Lag lunsj sammen. F.eks. pitapizza eller ostesmørbrød hvor du setter fram boller med forskjellige ingredienser som de kan legge på selv.

- Sett fram ark, maling, fargeblyanter, glitterpenner, klistremerker (kjøp masse billige på f.eks. Ebay) og så kan barna lage f.eks. kort eller bare tegninger eller annet de liker. 

- Ta vare på store pappesker når dere har muligheten, gjerne flere. Barna synes det er kjempemoro å lage TV, dukketeater, hus, bil/buss eller annet, de maler eller tegner gjerne på dem også.

- Utkledning, hvis dere har utstyr til det. Vi har etterhvert samlet en god mengde morsomme hatter, kostymer og annet i en kiste på barnerommene. Denne er kjempepopulær på bursdager og når vi har mange på besøk.

- Lag quiz (gjerne med premie) og del barna inn i lag. 

Skrevet (endret)

Diskotek! Vi bruker å sette opp diskokula på enten et rom eller i stua å så har vi diskotek. Vann med sitron eller saft som avkjølende når det blir litt hett! Marcus og martinius har underholdt x-antall timer her i huset. Både for voksne og barn. 

Ellers går det mye i legobygging. Gjerne med barn og voksne på gulvet

utkledning som noen har nevnt over er en slager

til jul/påske/Halloween er det gjerne verksted med laging av enkel pynt/mat osv. Vi gjør mye sammen med barna og inviterer vennene deres med. 

Vannlek- på badet osv? Aquaplaysettet  på badegulvet med plastduk under. 

Endret av idapita
Skrevet

Tusen takk for mange fine tips. Her er det muligheter! Flere av tingene dere nevner har vi i hus allerede :D Takk!

Anonymkode: 8c7f8...bc8

Skrevet

Planker, hammer spiker og sag. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...