Gå til innhold

Nabokatt drept av nabohund. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabokatten gikk inn på tomten til nabo og ble drept av schæferen deres. Nå forlanger katteeier at hund skal avlives. Kan han kreve det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei. Kun når det gjelder mennesker.

Når man har utekatt som går hvor som helst, er det noe katte eier må være forberedt på, at om katten går inn på annen manns tomt hvor det står en hund i bånd eller sikret eller hvordan man nå sier det, så er det slikt som kan skje. 

Det er hverken katte eier eller hunde eiers ansvar. Katter og hunder går ikke overens.

Katte eier får skylde på naturens lover. 

Anonymkode: 2fb2f...df4

• Liker 4
Skrevet

Hva tror du? En hund som dreper? Så klart, her må det taes en adferds evaluering av profesjonelle! For en hund som angriper er farlig. Både for andre mennesker og dyr. 

Anonymkode: 53d24...52e

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

nei. Kun når det gjelder mennesker.

Når man har utekatt som går hvor som helst, er det noe katte eier må være forberedt på, at om katten går inn på annen manns tomt hvor det står en hund i bånd eller sikret eller hvordan man nå sier det, så er det slikt som kan skje. 

Det er hverken katte eier eller hunde eiers ansvar. Katter og hunder går ikke overens.

Katte eier får skylde på naturens lover. 

Anonymkode: 2fb2f...df4

Les lov om hundehold.

Anonymkode: 17c04...236

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva tror du? En hund som dreper? Så klart, her må det taes en adferds evaluering av profesjonelle! For en hund som angriper er farlig. Både for andre mennesker og dyr. 

Veldig mange hunder som jager kunne drept den katten og er farlige for små, pelskledde dyr som løper. Katten er også farlig for mus men må ikke avlives for det :P 

Anonymkode: e2bbe...9bc

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange hunder som jager kunne drept den katten og er farlige for små, pelskledde dyr som løper. Katten er også farlig for mus men må ikke avlives for det :P 

Vel hvor mange kjæledyrmus løper fritt ute i naturen?? Nå vet jeg ikke om regler og slikt men jeg vil tro at den hunden vil regnes som farlig for mennesker også, og at den bør avlives ja. Kanskje den hunden hadde drept en annen hund? Et annet barn? Ts, kan du si dine tanker på hvor farlig du anser denne hunden og hva du selv mener? Gitt at du ikke er hundeieren da, det blir jo litt biased.

Anonymkode: baae7...fd9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det forskjell på katt og mus da. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dette skjedde på hundens eget terretorium, så nei, den skal selvfølgelig ikke avlives.

Skrevet

Jeg kjenner verken hund eller hundeeier, så vet ikke hvor farlig den er. 

Skrevet

Man kan kreve utlegg for kremasjon av katten fra hunde-eier.

Skrevet
1 minutt siden, Jens skrev:

Jeg kjenner verken hund eller hundeeier, så vet ikke hvor farlig den er. 

Hva sier de andre naboene? Har de en formening om hvordan hunden er? Det er ganske sykt av en hund å drepe en katt, selv om det var på hundens eiendom...

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Vel hvor mange kjæledyrmus løper fritt ute i naturen?? Nå vet jeg ikke om regler og slikt men jeg vil tro at den hunden vil regnes som farlig for mennesker også, og at den bør avlives ja. Kanskje den hunden hadde drept en annen hund? Et annet barn? Ts, kan du si dine tanker på hvor farlig du anser denne hunden og hva du selv mener? Gitt at du ikke er hundeieren da, det blir jo litt biased.

F.ex. en husky, malamute eller samojed ville nesten uten unntak drept den katten om de fikk sjansen og ikke var vant til katter, ellers er disse hundene sett på som spesielt menneskevennlige og samojed blir brukt til å hjelpe mennesker med hundeskrekk å komme over det blant annet. Dette KAN være en farlig hund eller eventuelt en farlig hund/eier-kombinasjon, men det kan også være jaktadferd og et engangstilfelle/uhell at den var løs. Noen hunder har sterkere jaktdrift enn andre, sånn er det bare. Vi vet ingenting om denne hunden, men det er langt fra automatikk i at en hund er farlig fordi den dreper en katt.

• Liker 5
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

F.ex. en husky, malamute eller samojed ville nesten uten unntak drept den katten om de fikk sjansen og ikke var vant til katter, ellers er disse hundene sett på som spesielt menneskevennlige og samojed blir brukt til å hjelpe mennesker med hundeskrekk å komme over det blant annet. Dette KAN være en farlig hund eller eventuelt en farlig hund/eier-kombinasjon, men det kan også være jaktadferd og et engangstilfelle/uhell at den var løs. Noen hunder har sterkere jaktdrift enn andre, sånn er det bare. Vi vet ingenting om denne hunden, men det er langt fra automatikk i at en hund er farlig fordi den dreper en katt.

Rettelse: Jeg gikk ut fra at hunden var løs men den var jo sannsynligvis inngjerdet eller i bånd siden det var på deres eiendom. Da har ikke eier opptredt uansvarlig heller.

Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Hunden må avlives, tenk tragedien hvis hun her hadde gått inn i den hagen istedet.

Anonymkode: 3d26d...947

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden må avlives, tenk tragedien hvis hun her hadde gått inn i den hagen istedet.

Anonymkode: 3d26d...947

:link:

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier de andre naboene? Har de en formening om hvordan hunden er? Det er ganske sykt av en hund å drepe en katt, selv om det var på hundens eiendom...

Nei, det er det ikke. Det er helt normalt for en hund å drepe en katt, dersom den har et visst jaktinnstinkt og ikke har blitt lært til at katter er "venner". Akkurat som det er naturlig for katter å drepe små gnagere. 

Når jeg slipper ut mine katter er det en del av risikoen, de kan bli drept av biler, hunder eller ville dyr, hvis de ikke lærer å passe seg. Hadde derimot hunden vært løs utenfor sin egen tomt, og bust inn på kattens territorie kunne man kanskje hatt en sak, siden det da hadde vært brudd på loven om båndtvang/kontroll på hunden. 

Anonymkode: bac6e...cc4

• Liker 8
Skrevet

Vår katt ble tatt av naboens hund, på vår tomt. Vi krevde ingenting annet enn at de skulle dekke veterinærregningen. Katten fikk ett brukket ben og ble flerret opp i magen. Hunden hoppet over gjerdet. 

Anonymkode: d35cc...d29

Skrevet

Katteeieren er her den skyldige i den stakkars kattens brutale død!

Vedkommende tok med glede en kalkulert risiko og for seint å grine nå.

Hunden er IKKE ansvarlig. Veldig mange hunder er kattevennlige men mange også det motsatte.   Katteeiere VISSTE  det er hunder,  trafikk, feller etc i nabolaget men valgte selv å gamble på at dette gikk bra.

Mine hunder er kattevennlige, men hadde de ikke vært det ,og drept en katt ,hadde jeg vært uendelige lei meg på kattens vegne med skjelt katteeiere ut etter noter om vedkommende hadde angrepet meg.

Anonymkode: 83cec...193

• Liker 2
Skrevet

Spør du meg så er det egentlig merkelig at katter slippes ut uten tilsyn, men gjør vi det med hunder så er det ikke greit. Når du slipper katten ut tar du en risiko. Så enkelt er det. Hvis du vil unngå det, da må du lufte dyret i bånd. 

Hundeeier kan ikke klandres for dette. 

• Liker 1
Skrevet

Katteeiere slipper et rovdyr ut slik at den kan gjøre hva pokker den vil, uten at eier trenger å ta noe som helst ansvar. I år har jeg forbarmet meg over 2 mus og en spurv som har blutt torturert av nabokattene og blitt liggende halvdøde på bakken. I tillegg driter kattene i bedet mitt og tisser foran inngangsdøra. 

Hunden min hater katter, men er snill mot både mennesker, sauer, hester, og fugler. Har kanskje noe med at en av nabokattene gikk til angrep på han i min egen hage (inngjerdet) slik at jeg måtte dra han vekk for jeg var redd for øynene hans. Nå dreper ikke min hund kattene da, han bare jager de hvis han får sjansen. Men hadde det skjedd hadde det vært latterlig uaktuelt å avlive. Det er naturens gang. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...