Gjest Fame Skrevet 16. januar 2005 #1 Skrevet 16. januar 2005 Ville vært interessant å få seg en oversikt over hvor sta personer her inne er på sine standpunkt. Er selv av den oppfatning av at jeg vil ta feil flere ganger, og har gjort det tidligere. Men i det minste vil jeg ved å innse en feil, bli "smartere" Fornuften min sier også at jeg om ti år mest sannsynlig vil være visere enn jeg er i dag. Så kan noen her vise til klare endringer i sine egne standpunkt, eller er du et individ som det egentlig er meningsløst å diskutere med, fordi diskusjon aldri vil kunne endre din mening? Personlig har jeg i de siste ti årene endret standpunkt i følgende saker: - Har gått å støtte retten til selvbestemt abort, til å være mot loven slik den er i dag - Gått fra å være for EU, til mot. I dag er jeg usikker. - Gått fra å mene at kvinner er de mest undertrykte i vårt samfunn til å mene at mennene er det. - Vært veldig for USA til å bli mot. - Gått fra å være likegyldig til røyking til å ønske et forbud mot røyking - Vært mot kontantstøtten, nå er jeg for. - Vært mot førstegangstjenesten, nå er jeg for(men det må endringer til)
Samantha Skrevet 16. januar 2005 #2 Skrevet 16. januar 2005 Eg er eigentlig ganske sta mht mine politiske meiningar. Men ikkje akkurat sta heller... Eg meinar det eg "alltid" har gjort. Men det er vel fordi eg ikkje har forandra meg så mykje som person og livssituasjonen min er omtrent den samme som den alltid har vore. Eg er ikkje en person det er umulig å diskutere med. Syns sjølv eg er ganske flink til å sjå ting frå andre si side. Sjølv om eg f.eks er mot EU og for sjølvbestemt abort, så skjønnar eg godt argumenta hin vegen. Kjem ikkje på nokon døme der eg har skifta mening akkurat no i alle fall, men det er ikkje umulig at eg kan gjere det. Syns det er heilt grusomt å diskutere/prate/krangle med folk som kun ser ting frå si side, som alltid har ment det samme og som aldri kjem til å skifte mening. Som å stå og stange i en vegg liksom...
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2005 #3 Skrevet 16. januar 2005 Så kan noen her vise til klare endringer i sine egne standpunkt, eller er du et individ som det egentlig er meningsløst å diskutere med, fordi diskusjon aldri vil kunne endre din mening? Jeg kan forandre mening hvis jeg diskuterer med folk som vet hva de snakker om og som får frem HVA og HVORFOR. Som regel gir jeg meg svært sjelden ut i en diskusjon jeg føler jeg vet lite om, og om jeg vet lite så ordlegger jeg meg slik at folk ikke tror jeg er en slik som tror jeg vet alt. Jeg er alltid åpen for å lære om nye ting, og synes det er kjempe interessant å høre på folk snakke om ting de brenner for. I en diskusjon er jeg gjerne "observatør", og jeg begynner gjerne ikke diskutere før noen sier noe jeg reagerer på (eks; 1."Det er så tåpelig at Norge ikke bruker penger på sykehusene istedet for flomkatastrofen. Tenk på alle de syke i Norge som lider".) Kommer ikke på så mye jeg har endret standpunkt angående, men inspirert av listen din har jeg; - Gått fra "nei til EU" til ja-siden. - Gått fra å være likegyldig til røyking til å ønske forbud. - Mer forståelse for flyktninger, innvandrere enn jeg hadde da jeg var yngre.
Gjest navigator Skrevet 16. januar 2005 #4 Skrevet 16. januar 2005 Jeg kan forandre mening hvis jeg diskuterer med folk som vet hva de snakker om og som får frem HVA og HVORFOR. Men siden dine motdebattanter aldri vet hva de snakker om når du er uenig, så forandrer du heller aldri mening? Beklager, kunne ikke dy meg. Det er ofte det som er feilen med folk. De rettferdiggjør det slik som du skriver, - men handler sånn som jeg skriver.
Samantha Skrevet 16. januar 2005 #5 Skrevet 16. januar 2005 Men siden dine motdebattanter aldri vet hva de snakker om når du er uenig, så forandrer du heller aldri mening? Beklager, kunne ikke dy meg. Det er ofte det som er feilen med folk. De rettferdiggjør det slik som du skriver, - men handler sånn som jeg skriver. Les innlegget til Clea en gang til du vennen.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2005 #6 Skrevet 16. januar 2005 Men siden dine motdebattanter aldri vet hva de snakker om når du er uenig, så forandrer du heller aldri mening? Jeg mener ikke at folk som jeg er uenig med ikke vet hva de snakker om. Motdebattanter som vet hva de snakker om, og som forklarer hvorfor de mener noe, kan jeg være uenig med, men jeg kan likefullt skifte mening dersom jeg føler at det kommer frem ting jeg ikke visste ang. et tema. Motdebattanter som ikke vet hva de snakker om gidder jeg sjelden diskutere med,....(Eks; Det blir for dumt å diskutere statsbudsjett og oljefond, når motdebattant ikke kjenner til ordet "inflasjon")
Gjest navigator Skrevet 16. januar 2005 #7 Skrevet 16. januar 2005 Les innlegget til Clea en gang til du vennen. Tenk igjennom innlegget mitt en gang til du pusen.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #8 Skrevet 16. januar 2005 Jeg mener ikke at folk som jeg er uenig med ikke vet hva de snakker om. Motdebattanter som vet hva de snakker om, og som forklarer hvorfor de mener noe, kan jeg være uenig med, men jeg kan likefullt skifte mening dersom jeg føler at det kommer frem ting jeg ikke visste ang. et tema. Motdebattanter som ikke vet hva de snakker om gidder jeg sjelden diskutere med,....(Eks; Det blir for dumt å diskutere statsbudsjett og oljefond, når motdebattant ikke kjenner til ordet "inflasjon") Jee. Skjønte hva du mente. Men som sagt, jeg kunne bare ikke dy meg. Er jo ikke som om vi to har debattert tidligere, så det er ikke som om jeg hadde noen formening om det stemte eller ikke det du skrev. :-)
Samantha Skrevet 16. januar 2005 #9 Skrevet 16. januar 2005 Tenk igjennom innlegget mitt en gang til du pusen. Hehe Klokka var tross alt 03.45 dååå... Men Clea skreiv jo at ho kan skifte mening viss dei ho debatterar med veit kva dei snakkar om. Ikkje noko om at dei som menar det motsatte av ho ikkje har peiling. Øhh... Shit la gå!! Kanskje eg som misforstod kva du meinte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå