Gå til innhold

Traumatisert i førstegangstjenesten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med VGS og kjenner flere som dro i militæret. Jeg synes egt det er helt sprøtt at det er lov å behandle mennesker slik som de blir behandlet i millitæret. De skriker de oppi ansiktet. De slår de noen ganger. Og de masse stygge ting til dem for å få dem til å presse seg. 

Nå er jeg traumatisert fra før (omsorgssvikt) og har kompleks PTSD. Jeg vet selv at jeg hadde blitt superdårlig. Jeg takler ikke kjefting, og høye lyder trigger traumene mine.  Jeg hadde følt meg så utrygg i militæret, skikkelig truet. Jeg trenger stabilitet, og hvis jeg hadde fått høre de stygge tingene de sier til folk i militæret hadde jeg endt opp med verdens verste skyldfølelse. Jeg hadde blitt så redd at jeg hadde blitt akutt suicidal (det har skjedd flere ganger av flere årsaker). 

Hvordan er det å være i militæret når de er så harde der inne? Virker helt forferdelig. Er så glad jeg ikke skal inn dit

Anonymkode: 8bf70...0d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er helt sprøtt også, hadde aldri taklet det.

Anonymkode: 26f7b...16e

Skrevet

de slår de noen ganger??? dette er jo bare tull og tøys. Men det er absolutt ikke alle som passer der. Slik er det med de fleste steder. Les deg opp, snakk med noen i Forsvaret hvis du er interessert:)

• Liker 5
Skrevet

Du blir verken skreket oppi ansiktet eller slått. Det er ikke lov. Hvor har du det fra? 

Anonymkode: 1e820...a85

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir verken skreket oppi ansiktet eller slått. Det er ikke lov. Hvor har du det fra? 

Jeg kjenner ei som var befal og hun skulle vise ei jente jeg gikk i klassen med på ungdomsskolen (fordi hun skulle i militæret) hvor hardt det var i militæret. Så hun skulle trene henne opp da og slo til henne rett i ansiktet. Dette var tydeligvis vanlig. Ellers har jeg hørt mange historier der de skriker folk i ansiktet, tvinger dem til å nakenbade i skogen og snakker dem ned. 

Skrevet

Nå er jo militæret et sted en faktisk trener på hvordan en skal oppføre seg i en krig. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har samme problemer som deg, og kunne aldri vært i militæret. Men jeg tenker jo at jeg dermed heller ikke hadde vært en ressurs i krig, og dermed er det vel meningsløst å værebinmilitæret.

Anonymkode: 19433...5c3

Skrevet

Nå er militæret for de som skal trenes opp til krig så du burde vel sette deg inn i ting før du kritiserer.

Anonymkode: d2ae9...ad1

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei som var befal og hun skulle vise ei jente jeg gikk i klassen med på ungdomsskolen (fordi hun skulle i militæret) hvor hardt det var i militæret. Så hun skulle trene henne opp da og slo til henne rett i ansiktet. Dette var tydeligvis vanlig. Ellers har jeg hørt mange historier der de skriker folk i ansiktet, tvinger dem til å nakenbade i skogen og snakker dem ned. 

Det er nulltoleranse for vold, og hvis dette er sant burde hun anmeldes med en gang. 

Hvis man feks har mestringsløp, ol. så skriker de til deg, men det skjer bare en gang i blant og da er det på en måte en helt annen setting. Det blir på en måte et slags skuespill, og etterpå så opplever man økt mestring og samhold med de man gjennomførte med.

Det er absolutt ikke som i amerikanske filmer. Det var kanskje sånn før, men det er totalt endret og verken befal eller offiserer har lov til å bruke vold eller skrike urimelig til soldatene sine. 

Hvis du ikke klarer å bade naken i skogen sammen med andre, så er du vel ikke akkurat egnet til militæret heller da?

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nulltoleranse for vold, og hvis dette er sant burde hun anmeldes med en gang. 

Hvis man feks har mestringsløp, ol. så skriker de til deg, men det skjer bare en gang i blant og da er det på en måte en helt annen setting. Det blir på en måte et slags skuespill, og etterpå så opplever man økt mestring og samhold med de man gjennomførte med.

Det er absolutt ikke som i amerikanske filmer. Det var kanskje sånn før, men det er totalt endret og verken befal eller offiserer har lov til å bruke vold eller skrike urimelig til soldatene sine. 

Hvis du ikke klarer å bade naken i skogen sammen med andre, så er du vel ikke akkurat egnet til militæret heller da?

Nei, jeg er fullstendig klar over at jeg hadde vært ubrukelig i militæret. Hadde ikke falt meg inn å melde meg inn. Jeg er syk og hadde blitt enda sykere om jeg hadde blitt med. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er fullstendig klar over at jeg hadde vært ubrukelig i militæret. Hadde ikke falt meg inn å melde meg inn. Jeg er syk og hadde blitt enda sykere om jeg hadde blitt med. 

Man melder seg ikke inn i millitæret. Man får innkallelse og med den så får du papirer du må fylle ut. Disse vil i de fleste tilfeller avdekke om du er egnet eller ikke. Evt blir du innkallt til sesjon  og der blir det avklart om det viser seg at du ikke er tjenestefør selv om du har gått videre ved første henvendelse. 

Anonymkode: f7b51...dbf

Skrevet

Det er som en folkehøgskole med intens idrettslinje, og hun du kjenner bør anmeldes.

Anonymkode: c8c0b...c23

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man melder seg ikke inn i millitæret. Man får innkallelse og med den så får du papirer du må fylle ut. Disse vil i de fleste tilfeller avdekke om du er egnet eller ikke. Evt blir du innkallt til sesjon  og der blir det avklart om det viser seg at du ikke er tjenestefør selv om du har gått videre ved første henvendelse. 

Anonymkode: f7b51...dbf

Ja, jeg vet. Jeg kom heldigvis ikke inn på sesjon 2. 

Skrevet

Om man ikke er traumatisert fra før (at det kunne blitt gjentraumatisering som hos meg pga skriking og utrygghet), er det vanlig at man blir traumatisert av en førstegangstjeneste? 

Skrevet

Det er en grunn til at det er strenge psykiske og fysiske krav til å kunne delta i førstegangstjenesten.

Vold er riktig nok aldri ok, så slike tilfeller burde anmeldes. 

Skrevet
2 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Det er en grunn til at det er strenge psykiske og fysiske krav til å kunne delta i førstegangstjenesten.

Vold er riktig nok aldri ok, så slike tilfeller burde anmeldes. 

Sant nok det. Men synes uansett det er dumt. Å sende inn friske unge mennesker og få dem tilbake syke og traumatiserte. Mange kommer nok riktig nok friske tilbake og har ikke tatt noe skade av å være der, mens andre kan begynne å få psykiske problemer. 

Skrevet

Du vet at militæret er forberedelse til krig? Du vet hva krig er? Skulle Norge havne i krig, hvor langt ville vi kommet med soldater som ikke kan bli snakket til, ikke kan pushe seg og ikke tåler press? Da kunne vi like gjerne overgi oss med en eneste gang. 

Ja, en av "øvelsene" er nakenbading i skogen. Hvordan tror du man får vasket seg dersom man er stasjonert i skogen? Skal man la være å vaske seg i lang tid fordi man syntes det er flaut å være naken? Og bli skreket til er virkelig ikke farlig. Man vet jo at det er en øvelse. 

At du ikke passer inn er helt ok, men det er virkelig ikke så ille som du skal ha det til. At folk får psykiske problemer og blir traumatiserte er bullshit. Man blir passet på og fulgt opp. Hvordan tror du det er å være i krig? DA kan man begynne å snakke om psykiske problemer og traumatisering. Hele poenget med førstegangstjenesten er jo det å faktisk gjøre folk rustet til å havne i krig! Det er en øvelse! 

At hun du kjenner ble slått til tror jeg ikke noe på da det er nulltoleranse for fysisk vold. Dersom dette stemmer må befale anmeldes.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Du vet at militæret er forberedelse til krig? Du vet hva krig er? Skulle Norge havne i krig, hvor langt ville vi kommet med soldater som ikke kan bli snakket til, ikke kan pushe seg og ikke tåler press? Da kunne vi like gjerne overgi oss med en eneste gang. 

Ja, en av "øvelsene" er nakenbading i skogen. Hvordan tror du man får vasket seg dersom man er stasjonert i skogen? Skal man la være å vaske seg i lang tid fordi man syntes det er flaut å være naken? Og bli skreket til er virkelig ikke farlig. Man vet jo at det er en øvelse. 

At du ikke passer inn er helt ok, men det er virkelig ikke så ille som du skal ha det til. At folk får psykiske problemer og blir traumatiserte er bullshit. Man blir passet på og fulgt opp. Hvordan tror du det er å være i krig? DA kan man begynne å snakke om psykiske problemer og traumatisering. Hele poenget med førstegangstjenesten er jo det å faktisk gjøre folk rustet til å havne i krig! Det er en øvelse! 

At hun du kjenner ble slått til tror jeg ikke noe på da det er nulltoleranse for fysisk vold. Dersom dette stemmer må befale anmeldes.

Jeg ser hva du mener. Krig er hardt, men nå er ikke jeg utrustet til noe sånt. Jeg er for syk til å takle det. Jo, for meg kan det få fatale konsekvenser å bli skreket til. Da hadde jeg vært rett på med selvskading, og hadde det vært riktig ille kunne det endt opp i et selvmordsforsøk (ja, jeg har prøvd å ta selvmord). Jeg har kompleks PTSD etter alvorlig omsorgssvikt i tidlig alder, så jeg er skadet. Jeg har voldsomme problemer med å regulere følelser, er hypersensitiv og spyr lett om jeg blir for sliten. Så jeg hadde blitt mye sykere om jeg var i militæret. 

Skrevet

Dersom noen ikke takler den norske førstegangstjenesten, så takler man sannsynligvis ikke særlig mye annet her i i livet... 

Anonymkode: ad8a0...78c

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser hva du mener. Krig er hardt, men nå er ikke jeg utrustet til noe sånt. Jeg er for syk til å takle det. Jo, for meg kan det få fatale konsekvenser å bli skreket til. Da hadde jeg vært rett på med selvskading, og hadde det vært riktig ille kunne det endt opp i et selvmordsforsøk (ja, jeg har prøvd å ta selvmord). Jeg har kompleks PTSD etter alvorlig omsorgssvikt i tidlig alder, så jeg er skadet. Jeg har voldsomme problemer med å regulere følelser, er hypersensitiv og spyr lett om jeg blir for sliten. Så jeg hadde blitt mye sykere om jeg var i militæret. 

Jeg forstår veldig godt at militæret ikke er for alle, og jeg forstår veldig godt at du ikke ønsker å dra dit. De færreste av oss er nok rustet til å takle krig, derfor er det veldig bra at det finnes noen som "trener" opp mennesker til å takle det best mulig. Militæret er ikke for å psyke folk ned, men for å virkelig ruste folk. Så klart er ikke dette for alle. Men hensikten er ikke å være slem med noen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...